تلسکوپ فضایی جیمز وب در اعماق فضا با مشکل حسگر مواجه شد

 

 

تصویر هنری از تلسکوپ فضایی جیمز وب. (اعتبار تصویر: کوین گیل)

 

یک ابزار کلیدی در تلسکوپ فضایی جیمز وب با مشکلات حسگر مواجه است.

 

یکی از حسگرهای ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST یا Webb) نور کمتری از حد مورد انتظار دریافت می‌کند. مقامات ناسا در حال بررسی علت هستند.

 

مقامات ناسا در به روز رسانی اواخر جمعه (21 آوریل).نوشتند: “هیچ مشکلی برای تصویربرداری MIRI مشاهده نشده است و هیچ خطری برای این ابزار وجود ندارد. تمام حالتهای مشاهده دیگر – در MIRI و هر یک از ابزارهای علمی دیگر وب – بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.”

 

این به روز رسانی افزود: “ناسا و شرکای آن در حال توسعه یک برنامه سیستماتیک برای  تجزیه و تحلیل و سپس بررسی موضوع هستند. تیم وب مشاهدات MIRI را همانطور که برنامه ریزی کرده بود ادامه خواهد داد.”

 

MIRI دارای یک دوربین و یک طیف نگار (دستگاهی که می‌تواند نور را به طول‌موج‌های مختلف تقسیم کند) برای تشخیص نور از اجرام دور مانند کهکشان‌ها، دنباله‌دارها یا ستاره‌های جوان دارد. همچنین می‌تواند از اجرام کم نور در منظومه شمسی خودمان تصویربرداری کند: مانند اجسامی در کمربند کویپر (در آن سوی مدار نپتون).

 

این اولین بار نیست که MIRI با مشکل طیف‌سنج با وضوح متوسط مواجه می‌شود (بین آگوست تا نوامبر 2022) اما MIRI همچنان قادر به مشاهده در حالتهای دیگر بود.

 

در حالی که ناسا به بررسی مشکلات MIRI ادامه می‌دهد، به‌روزرسانی روز جمعه نشان می‌دهد که تیم وب ممکن است بتواند با «نوردهی کمی طولانی‌تر در طول موج‌های آسیب‌دیده» برای تصویربرداری واضح‌تر، در صورت لزوم، مشکل را حل کند.

 

وب 10 بیلیون دلاری عمدتاً از زمان پرتاب در 25 دسامبر 2021 به خوبی کار می‌کند. وب در فاصله 1 میلیون مایلی (1.5 میلیون کیلومتری) از زمین در یک مکان پایدار گرانشی در فضا به نام نقطه لاگرانژ 2 قرار دارد.

 

این تلسکوپ می‌تواند حداقل 20 سال در فضا کار کند و تاکنون مجموعه‌ای از تصاویر خیره‌کننده را در نزدیکی یک سال عملیات علمی کامل خود جمع‌آوری کرده است (از جمله تصویری باورنکردنی از اورانوس چند هفته پیش).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope faces sensor glitch in deep space

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-miri-sensor-glitch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *