درخشش دنباله‌دار جدید C/2023 A3 در سال 2024

 

 

یک دنباله‌دار تازه کشف شده، C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)، در اکتبر 2024 بسیار درخشان باشد.

 

خط فیروزه‌ای نشان دهنده مسیر دنباله‌دار C/2023 A3 به درون منظومه شمسی است. این دنباله‌دار در 28 سپتامبر 2024 به نزدیکی خورشید می‌رسد و در اکتبر 2024 به زمین نزدیکتر خواهد شد. تصویر از دانشگاه آریزونا/ CSS/ D. Rankin.

 

ستاره‌شناسان دنباله‌دار جدیدی پیدا کردند! آنها آن را C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) برچسب گذاری کرده‌اند و این چیزی است که باید مشتاقانه منتظر آن باشیم، زیرا بیش از یک سال آینده در نزدیکترین حالت خود به خورشید (حضیض) قرار دارد. خبر بد این است که تا سال 2024 خبری از آن نیست! اما خبر خوب این است که برآوردهای اولیه از روشنایی دنباله‌دار نشان می‌دهد که درخشان خواهد بود!

 

حضیض این دنباله‌دار در 28 سپتامبر 2024 خواهد بود. در آن نقطه، برخی تخمینها حاکی از آن است که ممکن است در قدر 0.7 باشد. این درخشندگی با برخی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان رقابت می‌کند.

 

و البته، مانند همه دنباله‌دارها، آگاه باشید که آنها توپهای یخی و غباری هستند که اغلب انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

 

کشف و نامگذاری

تلسکوپ اطلس در آفریقای جنوبی دنباله‌دار C/2023 A3 را در 22 فوریه 2023 کشف کرد. علاوه بر این، رصدگران رصدخانه (Zijin Shin یا Tsuchinshan) در چین این دنباله‌دار را به طور مستقل بر اساس تصاویر ژانویه کشف کردند. بنابراین، دنباله‌دار همچنین دارای نام مستعار Tsuchinshan-ATLAS است.

 

در زمان کشف، این دنباله‌دار هنوز 7.3 واحد نجومی (AU) از خورشید فاصله داشت و با قدر کم 18 می‌درخشید.

 

فیلیپ رومانوف این تصاویر را ثبت کرده است که حرکت دنباله دار جدید را نشان می دهد که در ابتدا با نام A10SVYR و اکنون به طور رسمی C/2023 A3 نامگذاری شده است. فیلیپ این تصاویر را گرفت تا دنباله‌دار جدید را با تلسکوپ‌های دوردست iTelescope در شیلی و استرالیا در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ تأیید کند.

 

دنباله‌دار الان کجاست؟

تجزیه و تحلیل اولیه از مسیر دنباله‌دار نشان می‌دهد که دنباله‌دار “A3” هر 80660 سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد. از مارس 2023، بازدیدکننده آسمانی در حال حاضر بین مدارهای زحل و مشتری قرار دارد. اگرچه برخی از حقایق و تاریخ‌های خاص ممکن است به‌روزرسانی شوند، در حال حاضر به نظر می‌رسد که نزدیک‌ترین حالت به زمین باید در 13 اکتبر 2024 در ساعت 05:38 UTC رخ دهد.

 

یکی از جزئیات شگفت‌انگیز دنباله‌دار “A3” سرعت آن است: 180610 مایل در ساعت (290664 کیلومتر در ساعت) یا 80.74 کیلومتر در ثانیه نسبت به زمین.

 

چه زمانی سرگرمی شروع می‌شود؟

عکاسان نجومی آماتور در نیمکره شمالی ممکن است تا اوایل ژوئن 2024 تصاویر خوبی از این دنباله‌دار در حال نزدیک شدن را دریافت کنند، زیرا بازدیدکننده در کنار صورت فلکی سنبله می‌چرخد. این دنباله‌دار تا آگوست 2024 در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شود. سپس در 28 سپتامبر 2024 در حضیض – یا نزدیک‌ترین فاصله به خورشید – می‌گذرد. رصدگرانی که منظره‌ای بدون مانع از افق شرقی دارند ممکن است در حین حضیض دیدی از دنباله‌دار داشته باشند. به خصوص اگر بازدید کننده دارای دم چشمگیری باشد.

 

ایجاد یک دم خوب یک احتمال است، زیرا دنباله‌دار بسیار نزدیکتر از سیاره زهره به خورشید خواهد بود. در واقع، آنقدر به ستاره ما نزدیک خواهد شد که در حضیض، دنباله‌دار A3 از مدار سیاره عطارد عبور خواهد کرد. با این حال، این نزدیکی به ستاره ما با یک خطر شناخته شده برای دنباله‌دارها همراه است. امکان تجزیه به همین دلیل است که بحثی در مورد این امر وجود دارد که آیا این دنباله‌دار از نزدیک شدن به خورشید جان سالم به در خواهد برد یا نه.

 

اگر دنباله‌دار A3 از حضیض جان سالم به در ببرد، در نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین، به افق شرقی بسیار نزدیک خواهد شد. خبر خوب این است که سرعت بالای دنباله‌دار در شب‌های بعدی پس از عبور از سیاره ما، آن را در آسمان بالاتر می‌برد و بنابراین تشخیص آن در غرب آسمان را آسان‌تر می‌کند.

 

نزدیکترین حالت به زمین

نزدیکی آن به زمین در 13 اکتبر 2024 اتفاق می‌افتد. در آن نقطه، می‌تواند به اندازه‌ای روشن باشد که به قدر -0.2 برسد. همانطور که از بین زمین و خورشید می‌گذرد، پراکندگی رو به جلو می‌تواند دنباله‌دار را درخشانتر نشان دهد. انعکاس نور خورشید از گرد و غبار و یخ می‌تواند نور آن را در جهت ما افزایش دهد و به میزان قابل توجهی تا قدر -5 درخشان شود.

 

مسیر دنباله‌دار C/2023 A3

پس از اینکه دنباله‌دار به خورشید نزدیک شد، در نزدیکی زمین می‌چرخد. اما همانطور که این کار را انجام می‌دهد، تقریباً مستقیماً بین زمین و خورشید می‌گذرد و دیدن آن را دشوار می‌کند. در اوایل اکتبر، این دنباله دار در آسمان سپیده دم در نزدیکی صورت فلکی هیدرا و پیاله خواهد بود.

 

سپس در اواخر اکتبر، همانطور که در سمت دیگر خورشید ظاهر می‌شود، به سمت آسمان عصر حرکت می‌کند و از مار می‌گذرد و به سمت مارافسای می‌رود.

 

نمودارهای برای یافتن C/2023 A3

 

دنباله‌دار C/2023 A3 در 28 سپتامبر 2024 (حضیض). رو به شرق درست قبل از طلوع آفتاب. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

دنباله‌دار C/2023 A3 در 14 اکتبر 2024، یک روز پس از نزدیکترین حالت به زمین. روبروی یک افق بدون مانع غربی درست بعد از غروب آفتاب. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

در حدود 17 اکتبر 2024، دنباله‌دار C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ممکن است راحت‌تر در آسمان غربی دیده شود، زیرا دنباله‌دار هر شب بالاتر می‌رود. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New comet – C/2023 A3 – could be bright in 2024

Posted by Kelly Kizer Whitt and Eddie Irizarry March 3, 2023

https://earthsky.org/space/comet-c-2023-a3-sep-oct-2024-tsuchinshan-atlas/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *