به نظر می‌رسد یک سیاره غول پیکر در جایی از منظومه شمسی ما در کمین است!!

(karayuschij/Getty Images)

منظومه شمسی ما مکانی بسیار شلوغ است. میلیون‌ها جرم در اطراف حرکت می‌کنند – همه چیز از سیارات، قمرها، دنباله‌دارها و سیارک‌ها و هر سال، اجرام بیشتری (معمولاً سیارک‌های کوچک یا دنباله‌دارهای سریع‌السیر) کشف می‌کنیم که منظومه شمسی را خانه خود می‌نامند.

ستاره‌شناسان تا سال 1846 هر هشت سیاره اصلی را پیدا کرده بودند. در 100 سال گذشته، اجسام دوردست کوچکتری پیدا کرده‌ایم که سیارات کوتوله می‌نامیم که اکنون پلوتو را نیز در این طبقه‌بندی داریم.

کشف برخی از این سیارات کوتوله به ما دلیلی داده است که باور کنیم ممکن است چیز دیگری در حومه منظومه شمسی در کمین باشد.

آیا سیاره نهم وجود دارد؟

دلیل خوبی وجود دارد که اخترشناسان صدها ساعت را صرف تلاش برای یافتن سیاره نهم، با نام مستعار “سیاره نه” یا “سیاره ایکس” می‌کنند که به این دلیل است که منظومه شمسی همانطور که می‌دانیم بدون آن واقعاً معنی ندارد.

هر جسم در منظومه شمسی ما به دور خورشید می‌چرخد. برخی سریع و برخی آهسته حرکت می‌کنند، اما همه با رعایت قوانین گرانش حرکت می‌کنند. هر چیزی که جرم دارد گرانش دارد. هر چه چیزی سنگینتر باشد، جاذبه آن بیشتر است.

گرانش یک سیاره آنقدر زیاد است که بر نحوه حرکت اشیا در اطراف آن تأثیر می‌گذارد. این چیزی است که ما آن را “کشش گرانشی” می‌نامیم. کشش گرانشی زمین چیزی است که همه چیز را روی زمین نگه می‌دارد.

همچنین، خورشید ما دارای بزرگترین کشش گرانشی در بین هر جسم منظومه شمسی است و اساساً به همین دلیل است که سیارات به دور آن می‌چرخند.

از طریق درک ما از کشش گرانشی است که بزرگترین سرنخ خود را برای سیاره نهم ممکن به دست می‌آوریم.

رفتارهای غیر‌منتظره

وقتی به اجرام بسیار دور مانند سیارات کوتوله فراتر از پلوتو نگاه می کنیم، متوجه می‌شویم که مدار آنها کمی غیرمنتظره است. آنها در مدارهای بسیار بزرگ بیضی شکل (بیضی شکل) حرکت می‌کنند، در کنار هم قرار می‌گیرند و در مقایسه با بقیه منظومه شمسی در یک شیب قرار دارند.

وقتی اخترشناسان از رایانه برای مدل‌سازی نیروهای گرانشی مورد نیاز برای این اجرام استفاده می‌کنند، متوجه می‌شوند که سیاره‌ای حداقل ده برابر جرم زمین برای ایجاد این امر لازم بوده است.

هیجان‌انگیز است! اما سوال اینجاست: این سیاره کجاست؟

مشکلی که اکنون داریم این است که تأیید کنیم آیا این پیش‌بینی‌ها و مدل‌ها درست هستند یا خیر. تنها راه برای انجام این کار، یافتن سیاره نهم است که قطعا گفتن آن آسانتر از انجام آن است.

شکار ادامه دارد

دانشمندان در سراسر جهان سال‌هاست که در جستجوی شواهد قابل مشاهده سیاره نهم هستند.

بر اساس مدلهای کامپیوتری، ما فکر می‌کنیم که سیاره نهم حداقل 20 برابر دورتر از نپتون از خورشید است. ما سعی می‌کنیم با جستجوی نور خورشید که می‌تواند منعکس شود آن را تشخیص دهیم (درست مانند نحوه تابش ماه از نور خورشید منعکس شده در شب).

با این حال، از آنجایی که سیاره نه بسیار دور از خورشید قرار دارد، ما انتظار داریم که حتی برای بهترین تلسکوپهای روی زمین نیز بسیار کم نور و دشوار باشد. همچنین، ما نمی‌توانیم فقط در هر زمانی از سال به دنبال آن باشیم.

ما فقط شبهای کمی داریم که در آن شرایط باید درست باشد. به طور خاص، ما باید منتظر یک شب بدون ماه باشیم و مکانی که ما از آن رصد می‌کنیم، رو به آسمان باشد.

اما هنوز امید خود را از دست ندهید. در دهه آینده تلسکوپهای جدیدی ساخته خواهد شد و بررسی‌های جدیدی از آسمان آغاز خواهد شد. آنها فقط ممکن است به ما این فرصت را بدهند که وجود سیاره نه را اثبات یا رد کنیم.

A Giant Planet Seems to Be Lurking Somewhere in Our Solar System