بررسی ستاره‌های نوزاد تلسکوپ فضایی جیمز وب

اکنون محققان می‌توانند تأثیر ستارگان جوان را بر شکل‌گیری کهکشانها مشاهده کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هنوز کار خود را انجام می‌دهد و آن را به خوبی انجام می‌دهد. این تصویر که امروز منتشر شد، بازوهای کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 1433 را نشان می‌دهد که مملو از ستاره‌های جوان است که می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد که بر ابرهای گاز و غبار اطرافشان تأثیر می‌گذارند. این تصویر به عنوان بخشی از همکاری فیزیک با وضوح بالا در کهکشان‌های نزدیک (PHANGS) گرفته شده است که بیش از 100 محقق در سراسر جهان بخشی از آن هستند.

یکی از اولین برنامه‌های علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویربرداری از 19 کهکشان مارپیچی برای PHANGS با ابزار فروسرخ میانی (MIRI) است که قادر است از میان ابرهای گاز و غباری ببیند که با دیگر انواع تصویربرداری غیرقابل نفوذ هستند.

عضو تیم PHANGS، عضو تیم PHANGS کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی، تیم PHANGS سال‌ها برای رصد این کهکشان‌ها در طول موج‌های نوری، رادیویی و فرابنفش با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا، آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری بزرگ آتاکاما و تلسکوپ بسیار بزرگ صرف کرده است. دانشگاه ایالتی اوهایو در بیانیه‌ای اعلام کرد: “اما، مراحل اولیه چرخه حیات یک ستاره از دید باقی مانده است، زیرا این فرآیند در ابرهای گاز و غبار پوشانده شده است.”

(اعتبار تصویر: SCIENCE: NASA، ESA، CSA، Janice Lee (NOIRLab) پردازش تصویر: Alyssa Pagan (STScI))

در مشاهدات MIRI از NGC 1365، توده‌های غبار و گاز در محیط بین ستاره‌ای نور حاصل از تشکیل ستارگان را جذب کرده و آن را به بیرون در مادون قرمز ساطع کرده‌اند و شبکه پیچیده‌ای از حباب‌ها و پوسته‌های رشته‌ای ایجاد شده توسط ستاره‌های جوان  بازوهای مارپیچی کهکشان روشن کرده‌اند.

(اعتبار تصویر: SCIENCE: NASA، ESA، CSA، Janice Lee (NOIRLab) پردازش تصویر: Joseph DePasquale (STScI))

در مرکز NGC 7496، یک کهکشان مارپیچی میله‌ای، یک هسته کهکشانی فعال (AGN) قرار دارد. AGN راه دیگری برای اشاره به سیاهچاله‌های پرجرم فعالی است که جت‌ها و بادها را ساطع می‌کنند. در مرکز تصویر وب کاملاً روشن می درخشد. علاوه بر این، حساسیت شدید وب، کهکشان‌های پس‌زمینه مختلفی را نیز شناسایی می‌کند که در برخی موارد سبز یا قرمز به نظر می‌رسند.

تصویری از کهکشان مارپیچی NGC 1433

(اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، Janice Lee (NOIRLab))

تصویر وب از NGC 1433 نمایشی قوی از چگونگی تأثیر فرآیندهای پویا مرتبط با شکل‌گیری ستارگان بر ساختار بزرگ‌تر یک کهکشان است. در مرکز کهکشان، یک هسته فشرده و روشن با ساختار حلقه‌ای دوتایی منحصربه‌فرد با وضوح فوق‌العاده وب با جزئیات بسیار عالی می‌درخشد. در این مورد، آن «حلقه دوتایی» در واقع بازوهای مارپیچی است که به شکلی بیضی شکل در امتداد میله کهکشان پیچیده شده است.

تا زمانی که وضوح بالای وب در طول موج‌های فروسرخ به وجود آمد، ستارگان در ابتدایی‌ترین نقطه چرخه حیات در کهکشان‌های نزدیک مانند NGC 7496 توسط گاز و غبار پنهان ماندند. پوشش طول موج خاص وب امکان تشخیص مولکول‌های آلی پیچیده به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای را می‌دهد که نقش مهمی در شکل‌گیری ستارگان و سیارات دارند. در تصویر MIRI وب، اینها بیشتر در خطوط اصلی گرد و غبار در بازوهای مارپیچی یافت می‌شوند.

بازوهای مارپیچی NGC 7496، یکی از مجموع 19 کهکشان مورد هدف مطالعه فیزیک با وضوح بالا در همکاری کهکشان‌های نزدیک (PHANGS)، در این تصویر از مادون قرمز میانی وب پر از حباب‌های غاردار و پوسته‌هایی هستند که روی یکدیگر همپوشانی دارند. ابزار (MIRI). این رشته‌ها و حفره‌های توخالی شواهدی از ستارگان جوان هستند که انرژی آزاد می‌کنند و در برخی موارد گاز و غبار محیط بین‌ستاره‌ای اطراف خود را بیرون می‌برند.

محققان PHANGS از تصاویر جدید که جزئیاتی را که قبلاً دیده نشده بود، مانند “حفره‌های درخشان غبار و حبابهای عظیم گاز” در بازوهای کهکشان به وجد می آورند.

مناطقی که در تصویربرداری هابل کاملاً تاریک هستند در این تصاویر جدید فروسرخ با جزئیات بسیار عالی روشن می شوند و به ما این امکان را می دهند تا بررسی کنیم که چگونه غبار موجود در محیط بین ستاره‌ای نور حاصل از تشکیل ستارگان را جذب کرده و آن را مجدداً در مادون قرمز ساطع کرده است و نور پیچیده ای را روشن می‌کند. کارین سندستروم، عضو تیم PHANGS از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گفت: شبکه‌ای از گاز و غبار.

محققان به مطالعه شکل‌گیری ستارگان و فهرست‌بندی این ساختارهای تازه کشف‌شده در محیط بین ستاره‌ای در 19 کهکشان مورد مطالعه خود ادامه خواهند داد.

جانیس لی، جمینی، می‌گوید: «این سرشماری به ما کمک می‌کند بفهمیم چگونه شکل‌گیری ستاره و بازخورد آن در محیط بین‌ستاره‌ای نقش می‌بندد، سپس نسل بعدی ستارگان را به وجود می‌آورد، یا در واقع چگونه مانع از تشکیل نسل بعدی ستاره‌ها می‌شود. دانشمند ارشد رصدخانه در NOIRLab بنیاد ملی علوم و ستاره شناس وابسته در دانشگاه آریزونا، که گروه PHANGS را رهبری می کند.

James Webb Space Telescope spies baby stars dancing in swirling gas and dust (photos)