عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب ازخوشه پاندورا!!

 

این تلسکوپ فضایی قدرتمند توانست سه خوشه از کهکشان‌ها را در این منطقه ببیند که به نام ایبل 2744 نیز شناخته می‌شوند و با هم ادغام می‌شوند و یک «مگا خوشه» را تشکیل می‌دهند.

 

https://cdn.jwplayer.com/previews/M5p2MHNb

 

در اساطیر یونانی، کنجکاوی پاندورا او را به باز کردن ظرفی سوق می‌دهد که تمام بدی‌ها و سختی‌هایی را رها می‌کند که اکنون در جهان وجود دارد.

 

بیایید امیدوار باشیم که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) با بزرگنمایی منطقه‌ای از فضا به نام “خوشه پاندورا” با استفاده از پدیده‌ای که در سال 1915 توسط اینشتین پیش‌بینی شده بود، این کار را انجام نداده باشد. تصویر جدید جیمزوب جزئیات پنهان قبلی را از منطقه نشان می‌دهد و ادغام سه خوشه از قبل عظیم برای ایجاد یک “مگا خوشه” حتی بزرگتر از کهکشانها.

 

نام مستعار این منطقه که به طور رسمی به عنوان ایبل 2744 شناخته می‌شود، از خوشه پاندورا از مشاهده مجموعه‌ای از ساختارهای مختلف در آن ناشی می‌شود. با این حال، تنها هسته مرکزی این منطقه از فضا قبلاً توسط تلسکوپ فضایی هابل مورد مطالعه قرار گرفته است، به این معنی که بسیاری از اسرار کشف نشده باقی ماندند که جیمزوب ابزار مادون قرمز قدرتمند خود را برای بررسی این منطقه به کار گرفت.

 

 

منابع سفید درخشان احاطه شده توسط یک درخشش مه آلود، کهکشان های خوشه پاندورا هستند، مجموعه ای از خوشه های کهکشانی بسیار پرجرم که به هم می رسند و یک ابر خوشه را تشکیل می دهند. (اعتبار تصویر:  NASA, ESA, CSA, I. Labbe (Swinburne University of Technology), R. Bezanson (University of Pittsburgh), A. Pagan (STScI))

 

تیم جیمزوب خوشه پاندورا را با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ قدرتمند  (NIRCam) و طیف نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) به عنوان بخشی از رصدهای Ultradeep NIRSpec و NIRCam پیش از این مشاهده کردند. برنامه Epoch of Reionization (UNCOVER. تصویر میدان عمیقی که از چهار “عکس فوری” گرفته شده از جیمزوب را به هم متصل کرد که یک تصویر پانوراما با 50000 منبع نور مادون قرمز خیره کننده ایجاد کرد.

 

این امر منجر به تصویری در  اعماق خوشه پاندورا شد که در فاصله 3.5 بیلیون سال نوری از ما قرار دارد و به تعادل چشمگیر وسعت و عمق دست یافت که می‌تواند مطالعه تکامل کهکشانی را متحول کند.

 

اگرچه فناوری خلق شده توسط انسان برای رصد این خوشه ضروری است، ستاره‌شناسان همچنین بر پدیده‌ای طبیعی که برای اولین بار توسط آلبرت اینشتین در کار خود در سال 1915 آشکار شد، اتکا کردند: نظریه گرانش به نام نسبیت عام.

 

اینشتین کلید باز کردن خوشه پاندورا را فراهم می‌کند

نسبیت عام پیش‌بینی می‌کند که اجسام پرجرم بر ساختار فضا تأثیر می‌گذارند و آن را منحرف می‌کنند. این امر مشابه قرار دادن اشیاء روی یک ورق لاستیکی کشیده و ایجاد فرورفتگی در ورق است. درست مانند توپ‌هایی با جرم فزاینده که فرورفتگی‌های بزرگ‌تر و شدیدتری را در آن صفحه ایجاد می‌کنند، اجرام کیهانی با جرم عظیم، پیچ‌های بزرگی را در بافت فضا ایجاد می‌کنند. این انحنا می‌تواند آنقدر شدید باشد که با عبور نور از آن مسیر آن نیز منحنی شود.

 

تصویر سه بعدی زمین و خورشید در فضازمان. این مفهوم گرانش و نظریه نسبیت عام را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: vchal از  Shutterstock)

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope opens Pandora’s Cluster in stunning image with help from Einstein (video)

By Robert Lea

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-pandoras-cluster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *