جواهرات پنهان در صورت فلکی شکارچی را مشاهده کنید!!

 

 

Astronomy: Roen Kelly

 

بدون شک، شکارچی در صدر لیست رصد صورت فلکیهای مشهور است. دلیل ساده است: در این زمان از سال در سراسر جهان قابل مشاهده است. درخشان‌ترین ستاره‌های آن ابط‌الجوزا (آلفای شکارچی) و رجل‌الجبار (بتای شکارچی) – همه جا به جز آسمان‌های با آلودگی نوری شدید قابل تشخیص هستند و شکارچی که از دوربینهای دوچشمی و تلسکوپ قابل مشاهده است، میزبان یکی از معروف ترین مناظر آسمان است: سحابی شکارچی (M42).

 

اما در داخل شکارچی جواهرات آشنای بیشتری وجود دارد. در این ماه، ما قصد داریم برخی از اهداف کمتر شناخته شده شکارچی را شکار کنیم. دوربین دوچشمی خود را به سمت کمربند شکارچی بچرخانید. سه ستاره با فاصله مساوی که کمربند را تشکیل می‌دهند، از غرب به شرق، مینتاکا (دلتای شکارچی)، النیلام (اپسیلون شکارچی و النیتاک (زتای شکارچی) هستند. این حلقه‌های کمربند ستاره‌ای از داغترین ستاره‌هایی هستند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند.

 

همانطور که با دوربین دوچشمی خود رصد می‌کنید، توجه کنید که چگونه بسیاری از ستاره‌های کم نورتر که کمربند را احاطه کرده‌اند، یک الگوی زمین فوتبالی شکل موازی با کمربند را تشکیل می‌دهند. یک ستاره S شکل از دوازده ستاره راه خود را از مینتاکا به النیلام می‌پیچد. کاتالوگ کولیندر که در سال 1931 توسط ستاره‌شناس سوئدی پر کولیندر منتشر شد، مجموعه‌ای از بیش از 70 ستاره متعلق به کولیندر 70 است. برخی از آنها در کاتالوگهای مسیه و ان‌جی‌سی فهرست شده‌اند، در حالی که برخی دیگر، مانند کولیندر 70، این گونه نیستند.

 

کولیندر 70 شامل بیش از 100 ستاره کاملاً جدا شده است. به عنوان مثال، مینتاکا و النیتاک به ترتیب در فاصله 900 و 800 سال نوری از ما قرار دارند، اما النیلام حدوداً 400 سال نوری دورتر از ما قرار دارد. ستارگان کولیندر 70 متعلق به گروه  OB1شکارچی هستند. تداعی‌های OB مجموعه‌ای از ستاره‌های جوان، داغ، نوع O و B هستند که اغلب با فاصله ده‌ها یا صدها سال نوری از هم جدا شده‌اند.

 

یکی دیگر از اعضای کاتالوگ کولیندر در شمال کولیندر 70 قرار دارد. کولیندر 69  سر مثلثی کوچک جبار را پوشانده است، بنابراین مکان‌یابی آن نیز آسان است. برخی از منابع آن را خوشه لامبدا (لامبدای شکارچی) می‌نامند، زیرا لامبدا با قدر سوم، همچنین به عنوان میسا شناخته می‌شود، درخشان‌ترین عضو است.

 

مدتها قبل از اینکه به عنوان خوشه شناخته شود، سر جبار توجهها را به خود جلب کرد. گرت پی سرویسس در کتاب نجوم خود در سال 1888 نوشت: “اگرچه در اینجا سحابی وجود ندارد، اما این ستارگان، با چشم غیرمسلح، ظاهری سحابی‌مانند دارند.”

 

در دوربین‌های دوچشمی کولیندر 69 به صورت مجموعه‌ای پراکنده از حدود 20 ستاره دیده می‌شود. سه ستاره در اینجا قابل تشخیص هستند. فاصله مساوی و روشنایی مشابه آنها مرا به یاد کمربند شکارچی کوچک می‌اندازد که در مرکز لامبدا قرار دارد، در حالی که Phi1 (φ1) در جنوب آن و HD 36881 قدر 6 در شمال آن قرار دارد. ستاره جنوب شرقی در سر جبار، Phi2 (φ2) ، عضو خوشه نیست.

 

سرویسس به نور ضعیفی بین لامبدا و فی1اشاره کرد. او توضیح داد که چگونه “این چشمک‌زن توسط یک ردیف کوچک از سه ستاره با قدر هشتم و نهم تشکیل شد ه است.”

 

با این حال سرویسس وقتی گفت اینجا سحابی وجود ندارد، در مورد یک چیز اشتباه می‌کرد. او شگفت زده می‌شود اگر بفهمد که کل منطقه در یک ابر درخشان بزرگ گاز و غبار غرق شده است که به عنوان Sharpless 2-264 فهرست شده است. اگرچه از دوربین دوچشمی نامرئی است، اما به صورت یک کره بزرگ از هیدروژن یونیزه شده در تصاویر به نظر می‌رسد.

 

میدان دید خود را گسترش دهید تا Phi2، و همچنین ستاره‌های HD 37232 و HD 37355 را در جنوب شرقی آن قرار دهید و ستاره‌ای خواهید داشت که شبیه یک صندلی تاشو راحتی است که میتوانید پاهایتان را روی آن دراز کنید. HD 36881 و Phi1 قسمت پشتی را تشکیل می‌دهند، در حالی که Phi1 به Phi2 و آن دو HD دیگر، قسمت صندلی و پا را تشکیل می‌دهند.

 

ماه آینده، ما برای یک گریز در اواخر زمستان به جنوب می‌رویم. سوالات، نظرات، پیشنهادات همیشه استقبال می‌شود. از طریق وب سایت من، philharrington.net با من تماس بگیرید. تا دفعه بعد به یاد داشته باشید که دو چشم بهتر از یک چشم است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Observe hidden gems in the constellation Orion the Hunter

By Phil Harrington  |  Published: Friday, February 10, 2023

https://www.astronomy.com/magazine/phil-harrington/2023/02/orions-hidden-treasures

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *