مشاهده “توده‌های” ستاره‌ای به قدمت جهان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب!!

 

 

با کمی کمک از طبیعت، تلسکوپ فضایی جیمز وب توده‌هایی از ستارگان را نشان می‌دهد که تقریباً به قدمت خود کیهان هستند.

 

ستاره شناسان توده‌های باستانی از ستارگان را در تصویری نمادین توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب پیدا کردند. (اعتبار تصویر: NASA/ESA/STScI/CSA)

 

از طریق ترکیب قدرت تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا و ابزار ذره‌بینی خود طبیعت، لنزهای گرانشی، ستاره شناسان می توانند اولین مراحل شکل‌گیری کهکشانها را در زمانی مشاهده کنند که کیهان کمتر از 1 بیلیون سال سن داشته است.

 

عدسی گرانشی اثری است که در اثر خمش نور در مجاورت اجرام بسیار پرجرم، مانند سیاهچاله‌ها یا در این مورد، خوشه‌های پرجرم کهکشانی ایجاد می‌شود. دانشمندان با بهره‌گیری از اثر بزرگنمایی خوشه کهکشانی SMACS 0723 که 4.6 بیلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، توانستند کهکشان‌های دورتر را در پس زمینه این خوشه مشاهده کنند.

 

تصویر خوشه SMACS 0723 مورد استفاده در این مطالعه ممکن است برای شما آشنا به نظر برسد زیرا یکی از اولین تصاویر بدست آمده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب بود که در جولای گذشته برای عموم منتشر شد. این تصویر که اولین میدان عمیق وب نامیده می‌شود، چندین تا از این کهکشان‌های پس‌زمینه را نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین آنها بیش از 13 میلیارد سال قدمت دارد. ستاره شناسان تخمین می زنند که این کهکشان تنها حدود 680 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است.

 

اخترشناسان توده‌هایی از ستارگان، نوعی جنین کهکشانی، در اطراف کهکشان‌های باستانی، پیدا کردند که نشان‌دهنده اولیه‌ترین مراحل شکل‌گیری کهکشان‌ها است و چگونگی تکامل و رشد کهکشان‌ها را در صدها میلیون سال اول پس از تولد کیهان نشان می‌دهد.

 

آنجلا آدامو، ستاره‌شناس دانشگاه استکهلم سوئد و یکی از ستاره‌شناسان دانشگاه استکهلم سوئد و از نویسندگان اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفتند: «تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که ما اکنون می‌توانیم ساختارهای بسیار کوچک را در داخل کهکشانهای بسیار دور تشخیص دهیم و می‌توانیم این توده‌ها را در بسیاری از این کهکشانها ببینیم. کار با تلسکوپ به ما کمک می‌کند تا بفهمیم کهکشانها چگونه شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند.

 

محققان در بیانیه اضافه کردند که مطالعه چنین توده‌های ستاره‌ای دور پیش از این غیرممکن بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope reveals stellar ‘clumps’ from the most distant universe

By Teresa

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-galaxy-embryo-clumps

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *