کشف کوچکترین سیارک کمربند اصلی توسط وب که تاکنون شناسایی شده است!!

 

 

تلسکوپ فضایی وب یک سیارک جدید 300-650 فوتی (100-200 متری) را شناسایی کرده است. این سیارک تقریباً به اندازه کولوسئوم رم است و کوچکترین سیارک کمربند اصلی وب تاکنون است.

ایده هنری از کوچکترین سیارک کمربند اصلی که به تازگی کشف شده است، از تلسکوپ فضایی وب. اخترشناسان اروپایی روز دوشنبه گفتند که از وب برای شناسایی آن استفاده کرده‌اند. عرض آن حدود 300 تا 650 فوت (100 تا 200 متر) است که تقریباً به اندازه کولوسئوم رم است. تصویر از ESA/Webb.

 

کوچکترین سیارک کمربند اصلی وب

تلسکوپ فضایی وب کمی بیش از یک سال پیش پرتاب شد و تابستان گذشته مرحله هم‌ترازی و کالیبراسیون نوری خود را به پایان رساند و اکنون ستاره‌شناسان مشغول دیدن کارهایی هستند که وب می‌تواند انجام دهد. ستاره‌شناسان اروپایی در 6 فوریه 2023 گفتند که وب سیارکی ناشناخته و بسیار کوچک کمربند اصلی را کشف کرده است که کوچکترین سیارک تاکنون بوده است. این سیارک تنها حدود 300 تا 650 فوت (100 تا 200 متر) عرض دارد. این برخلاف صدها مایل عرض برای بزرگترین سیارکها است. اما سیارک کوچک خبر بزرگی را در دنیای نجوم ایجاد می‌کند.

 

برای یک چیز، تیم به طور تصادفی آن را پیدا کرد. آن‌ها هنگام مشاهده داده‌های کالیبراسیون ابزار مادون قرمز میانی MIRI وب آن را پیدا کردند. در این فرآیند، آنها به طور ناگهانی متوجه یک سیارک متقابل شدند، یعنی سیارکی که انتظار دیدن آن را نداشتند. ستاره‌شناسان در حال حاضر بیش از 1.1 میلیون سیارک را می‌شناسند که در روزهای اولیه منظومه شمسی متولد شده‌اند. این تیم گفت که خوشحال است، تا حدی به این دلیل که کشف جدید نشان می‌دهد که وب به اخترشناسان اجازه می‌دهد این اجرام را بیشتر کاوش کنند و منجر به ایجاد علم جدید پیشگامانه شود. اما همچنین، بیانیه آنها می‌گوید، به نظر می‌رسد وب چنین داشته است:

… یک استعداد پیش بینی نشده برای تشخیص سریع اجسام کوچک و ناشناخته قبلی.

 

توماس مولر، ستاره‌شناس موسسه ماکس پلانک برای فیزیک فرازمینی در آلمان، می‌گوید:

ما – کاملاً غیرمنتظره – یک سیارک کوچک را در مشاهدات کالیبراسیون MIRI در دسترس عموم شناسایی کردیم. اندازه‌گیری‌ها برخی از اولین اندازه‌گیری‌های MIRI هستند که صفحه دایره‌البروج را هدف قرار می‌دهند و کار ما نشان می‌دهد که بسیاری از اشیاء جدید با این ابزار شناسایی خواهند شد.

 

در اینجا چیزی است که آنها یاد گرفتند

بنابراین این ستاره‌شناسان به دنبال سیارکها نبودند. در عوض، آنها در مورد تصاویر وب از یک سیارک شناخته شده، سیارک کمربند اصلی (10920) 1998 BC1 متحیر بودند که در سال 1998 کشف شد.

 

با نگاهی به تصاویر سیارک 10920، تیم ابتدا فکر کرد که مشکلی وجود دارد. تصاویر به نظر می‌رسید که گویی به درستی کالیبره نشده بودند و آنها فکر می‌کردند که مشکل ممکن است این باشد:

… روشنایی هدف و تلسکوپ افست اشاره می‌کند. با وجود این، تیم از داده‌های سیارک 10920 برای ایجاد و آزمایش تکنیک جدیدی برای محدود کردن مدار یک جسم و تخمین اندازه آن استفاده کرد. اعتبار روش برای سیارک 10920 با استفاده از مشاهدات MIRI همراه با داده‌های تلسکوپ‌های زمینی و ماموریت گایا ESA نشان داده شد.

 

در جریان آزمایش این روش جدید با سیارک 10920، این تیم سیارک کوچک و ناشناخته درونگیر را پیدا کرد. نتایج این تیم اندازه سیارک جدید 100 تا 200 متر (330-660 فوت) را نشان می‌دهد. به علاوه آنها یاد گرفتند که مداری با شیب بسیار کم را اشغال می‌کند (این مدار نسبت به صفحه مدارهای زمین و سایر سیارات بزرگ به دور خورشید ما کج زیادی ندارد) و آنها دریافتند که حداقل در زمان مشاهدات وب در ناحیه کمربند اصلی داخلی واقع شده است.

 

مولر گفت:

نتایج ما نشان می‌دهد که حتی مشاهدات «شکست‌خورده» وب می‌توانند از نظر علمی مفید باشند، اگر طرز فکر درست و کمی شانس داشته باشید. ردیابی ما در کمربند اصلی سیارکها قرار دارد، اما حساسیت باورنکردنی وب امکان دیدن این جرم تقریباً 100 متری را در فاصله بیش از 100 میلیون کیلومتر [60 میلیون مایل] فراهم کرد.

 

سیارک چقدر کوچک است؟

همانطور که ممکن است تصور کنید، میلیونها سیارک شناخته شده در منظومه شمسی ما در اندازه‌های مختلف هستند. بزرگترین آنها – سرس – تقریباً 1000 کیلومتر عرض (583.7 مایل / 939.4 کیلومتر) دارد. به اندازه کافی بزرگ است که به اندازه کافی جاذبه داشته باشد تا به شکل یک توپ باشد و آنقدر بزرگ است که در سال 2006، ستاره‌شناسان آن را به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی کردند.

 

اما مدل‌های کامپیوتری پیش‌بینی می‌کنند که سیارکهای بسیار کوچک نیز می‌توانند وجود داشته باشند. بدیهی است که ستاره‌شناسان نمی‌توانند آنها را به این راحتی مطالعه کنند. آنها حتی با تلسکوپ های فوق پیشرفته‌ای مانند وب نمی‌توانند آنها را ببینند. بنابراین، سیارک کوچک تازه پیدا شده، همانطور که این ستاره‌شناسان گفتند:

… مفاهیم مهم برای درک ما از شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی. مشاهدات اختصاصی وب آینده به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا سیارک‌هایی با اندازه کوچکتر از 1 کیلومتر [0.6 مایل] را مطالعه کنند و داده‌های لازم را برای اصلاح مدل‌های ما از شکل‌گیری منظومه شمسی ارائه دهند.

 

علاوه بر این، این نتیجه نشان می‌دهد که وب همچنین می‌تواند به طور جدی در کشف سیارک‌های جدید کمک کند. این تیم گمان می کند که حتی رصدهای کوتاه MIRI نزدیک به صفحه منظومه شمسی همیشه شامل چند سیارک است که اکثر آنها اجرام ناشناخته خواهند بود.

 

برایان هولر، دانشمند پشتیبانی وب در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، مریلند، گفت:

این یک نتیجه خارق‌العاده است که توانایی‌های MIRI را برای شناسایی ناگهانی اندازه‌ای  مشخص می‌کند که قبلاً غیرقابل تشخیص از سیارک در کمربند اصلی است. تکرار این مشاهدات در مرحله برنامه‌ریزی است و ما کاملاً منتظر سیارکهای جدید در آن تصاویر هستیم!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Smallest main-belt asteroid yet, for Webb

Posted by Deborah Byrd February 7, 2023

https://earthsky.org/space/smallest-main-belt-asteroid-yet-webb/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *