وب کهکشان مارپیچی LEDA 2046648 را در میان هزاران کهکشان دیگر ثبت کرد!!

 

 

بسیاری از ستاره‌ها و کهکشان‌ها روی پس‌زمینه‌ای تیره، در رنگ‌های مختلف، اما بیشتر سایه‌های نارنجی قرار دارند. برخی از کهکشانها به اندازه کافی بزرگ هستند که بازوهای مارپیچی را تشخیص دهند. در امتداد پایین قاب یک کهکشان مارپیچی بزرگ و با جزئیات دیده می‌شود که در یک زاویه مایل دیده می‌شود و یک کهکشان دیگر به اندازه یک چهارم درست در زیر آن دیده می‌شود. هر دو دارای یک هسته درخشان و مناطقی از تشکیل ستاره هستند که بازوهای مارپیچی آنها را روشن می‌کند. اعتبار: ESA/Webb، NASA & CSA، A. Martel

 

محدوده شلوغی از کهکشان‌ها در این تصویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب NASA/ESA/CSA به همراه ستارگان درخشان با سنبله‌های پراش شش گوشه مشهور وب مشخص شده‌اند.

 

کهکشان مارپیچی بزرگ در پایه این تصویر با انبوهی از کهکشانهای کوچکتر و دورتر همراه است که از مارپیچی‌های تمام عیار تا لکه‌های درخشان را شامل می‌شود. این ستاره که LEDa 2046648 نام دارد، در فاصله کمی بیش از یک بیلیون سال نوری از زمین، در صورت فلکی هرکول قرار دارد.

 

یکی از اهداف اصلی علم وب، مشاهده کهکشان‌های دور و در نتیجه باستانی برای درک جزئیات شکل‌گیری، تکامل و ادغام آنهاست. دید مادون قرمز دقیق وب به تلسکوپ کمک می‌کند تا در زمان به عقب نگاه کند، زیرا نور کهکشان‌های قدیمی‌تر و دورتر به سمت طول‌موج‌های فروسرخ منتقل می‌شود.

 

مقایسه این فسیل‌های کهکشانی با کهکشان‌های مدرن به اخترشناسان کمک می‌کند تا بفهمند کهکشان‌ها چگونه رشد کردند و ساختارهایی را که امروز در جهان می‌بینیم، تشکیل دادند. وب همچنین ترکیب شیمیایی هزاران کهکشان را بررسی خواهد کرد تا چگونگی شکل‌گیری و تشکیل عناصر سنگین را در زمان تکامل کهکشان‌ها روشن کند.

 

برای استفاده کامل از پتانسیل وب برای باستان‌شناسی کهکشانی، ستاره‌شناسان و مهندسان باید ابتدا ابزارها و سیستم‌های تلسکوپ را کالیبره کنند. هر یک از سازه‌های وب حاوی مجموعه‌ای هزارتویی از آینه‌ها و سایر عناصر نوری است که نور ستارگان جمع‌آوری شده توسط آینه اصلی وب را هدایت و متمرکز می‌کند.

 

این مشاهدات خاص بخشی از کمپین راه اندازی تصویرگر و طیف نگار بدون شکاف مادون قرمز نزدیک وب (NIRISS) بود. NIRISS علاوه بر انجام علم به خودی خود، از مشاهدات موازی با دوربین نزدیک مادون‌قرمز NIRCam وب پشتیبانی می‌کند. NIRCam این تصویر کهکشانی را در حالی ثبت کرد که NIRISS کوتوله سفید WD1657+343 را مشاهده می‌کرد، ستاره‌ای که به خوبی مطالعه شده بود. این امر به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد تا داده‌های دو ابزار مختلف را تفسیر و مقایسه کنند و عملکرد NIRISS را مشخص کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Webb captures spiral galaxy LEDA 2046648 among thousands of others

by European Space Agency JANUARY 31, 2023

https://phys.org/news/2023-01-webb-captures-spiral-galaxy-leda.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *