3.3 بیلیون جرم راه شیری کشف شد !!

 

 

یک بررسی جدید، شاید بزرگترین در نوع خود، صفحه کهکشانی راه شیری را با جزئیات خیره کننده نشان می‌دهد (صفحه کهکشانی صفحه‌ای است که بیشتر جرم یک کهکشان دیسکی شکل روی آن قرار دارد).

 

این تصویر بخشی از یک بررسی جدید بزرگ از صفحه کهکشانی راه شیری را نشان می‌دهد که توسط دوربین انرژی تاریک در رصدخانه بین المللی ‌آمریکایی سرو تولولو بنیاد ملی علوم ایالات متحده در شیلی انجام شده است. مجموعه داده جدید شامل 3.32 بیلیون جرم آسمانی است.

 

یک بررسی بلند پروازانه جدید ازصفحه کهکشانی راه شیری 3.32 بیلیون جرم کیهانی را با جزئیات خیره کننده نشان داده است.

 

کاتالوگ بزرگ آسمانی، احتمالاً بزرگ‌ترین در نوع خود، با استفاده از داده‌های دوربین انرژی تاریک در رصدخانه بین‌ المللی آمریکایی سرو تولولو در شیلی ساخته شد که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) اداره می‌شود.

 

دبرا فیشر، مدیر بخش علوم نجومی در NSF، در بیانیه‌ای گفت تصور کنید یک عکس دسته‌جمعی از بیش از سه بیلیون نفر گرفته شود، به طوری که تک تک افراد قابل تشخیص باشند! در این پرتره دقیق اخترشناسان در دهه‌های آینده بیش از سه بیلیون ستاره کهکشان راه شیری را بررسی خواهند کرد.

 

این تصویر تنها بخش کوچکی از یک بررسی جدید از کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد که توسط دوربین انرژی تاریک در شیلی گرفته شده و تعداد باورنکردنی 3.32 بیلیون جرم را نشان می‌دهد.

 

کهکشان راه شیری ما با صدها بیلیون ستاره، تعداد زیادی از مناطق مولد ستاره و ابرهای عظیم گاز و غبار پر شده است. به کاتالوگ در آوردن چنین اجرامی کار بزرگی است، اما تیم کاتالوگ جدید – دومین انتشار داده از Dark Energy Camera Plane Survey، معروف به DECaPS2 – این چالش را انجام داد.

 

محققان از دوربین انرژی تاریک برای رصد صفحه کهکشان راه شیری در طول موج‌های نوری و نزدیک به فروسرخ استفاده کردند و این منطقه از کهکشان ما را با جزئیات بی‌سابقه ای آشکار کردند. اعضای تیم گفتند که تکمیل کاتالوگ دو سال طول کشید و دوربین انرژی تاریک بیش از 10 ترابایت داده از 21400 نوردهی تکی از آسمان جنوبی تولید کرد.

اندرو سایدجری نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید:  یکی از دلایل اصلی موفقیت DECaPS2 این است که ما به سادگی به منطقه‌ای با تراکم فوق‌العاده‌ای از ستاره‌ها اشاره کردیم و مراقب شناسایی منابعی بودیم که تقریباً روی هم ظاهر می‌شوند.

 

سایدجری که دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و محقق مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان است، می‌گوید: این کار به ما امکان می‌دهد تا از نظر تعداد اجرام مشاهده ‌شده، بزرگ‌ترین کاتالوگ را از یک دوربین تولید کنیم.

 

اکثر ستارگان و غبار موجود در کهکشان راه شیری در صفحه کهکشانی قرار دارند که به صورت نواری روشن در مرکز تصاویر تازه منتشر شده دوربین انرژی تاریک دیده می‌شود. در حالی که این غلبه ستارگان و گرد و غبار درخشان باعث ایجاد عکسهای دیدنی می‌شود، اما می‌تواند رصد صفحه کهکشانی را نیز چالش برانگیز کند.

 

پیچک‌های تاریک گاز و غباری که در این تصاویر دیده می‌شوند، نور ستاره‌ها را جذب می‌کنند و ستارگان کم‌نور را به ‌کلی پنهان می‌کنند، در حالی که نور ناشی از سحابی‌های متراکم و خنک مولد ستاره مانع از تلاش برای اندازه‌گیری روشنایی اجرام منفرد می‌شود. علاوه بر این، جمعیت ستارگان گسترده به این معنی است که ستارگان در تصاویر صفحه کهکشانی کهکشان ما همپوشانی دارند و تشخیص تک ستاره ها از همسایگانشان را دشوار می‌کند.

 

با این چالش‌ها، اگرچه قابل توجه است، می‌توان با نگاه کردن به صفحه کهکشانی در نور مادون قرمز نزدیک مبارزه کرد. از آنجایی که ابرهای گازی در این طول‌موج‌ها نور را به خوبی جذب نمی‌کنند، ستاره‌شناسان می‌توانند از میان گاز و غبار نگاه کنند تا ستاره‌هایی را ببینند که معمولاً آنها را پنهان می کنند.

 

سایدجری و تیم رصدخانه بین‌المللی آمریکایی سرو تولولو همچنین از روشی نوآورانه برای پردازش داده‌ها استفاده کردند که به آنها اجازه می‌داد پس زمینه پشت هر ستاره را پیش‌بینی کنند. این روش به آن‌ها در کاهش اثرات پنهان سحابی‌ها و جمعیت‌های ستاره‌ای متراکم بر روی تصاویر کمک کرد که از داده‌های پردازش شده دقیق در کاتالوگ DECaPS2 اطمینان حاصل کرد.

 

سپس داده‌های دوربین انرژی تاریک با ادغام آن با مشاهدات سایر تلسکوپ‌ها بیشتر تقویت شد.

ادوارد اسچلافلای یکی از نویسندگان این مطالعه (در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور ) در بیانیه‌ای گفت که وقتی این تصاویر با تصاویر Pan-STARRS 1 ترکیب می‌شود، DECaPS2 یک نمای پانورامای 360 درجه از دیسک راه شیری را تکمیل می‌کند و به ستارگان بسیار کم نورتر می‌رسد. با این بررسی جدید، می‌توانیم ساختار سه بعدی ستارگان و غبار کهکشان راه شیری را با جزئیات بی‌سابقه‌ای ترسیم کنیم.

 

مجموعه داده‌ای که پایه کاتالوگ حدود 3.32 بیلیون جرم را تشکیل می‌دهد، هم برای منجمان و هم برای عموم مردم قابل دسترسی است. این نسخه جدید پوشش این نقشه برداری از آسمان شب را تا 6.5 درصد و 130 درجه، برابر با حدود 13000 برابر اندازه زاویه‌ای ماه کامل، افزایش می‌دهد.

 

اولین مجموعه داده از( Dark Energy Camera Plane Survey (DECaPS در سال 2017 منتشر شد.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

3.3 billion Milky Way objects revealed by colossal astronomical survey

By Robert Lea

published 18 January 2023

https://www.space.com/dark-energy-camera-milky-way-survey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *