به ناسا در مطالعه سیارات فراخورشیدی کمک کنید!!

آیا می‌خواهید به ناسا در مطالعه سیارات فراخورشیدی کمک کنید؟ اکنون می‌توانید با پروژه علمی شهروندی Exoplanet Watch این کار را انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید یک تلسکوپ یا یک گوشی هوشمند است.

ستاره‌شناسان تاکنون بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی تایید شده را پیدا کرده‌اند (مفهوم هنری از تعداد کمی از آنها). اکنون، شما همچنین می‌توانید به ناسا در مطالعه سیارات فراخورشیدی فقط با استفاده از تلسکوپ یا حتی تلفن هوشمند خود کمک کنید. تصویر از ناسا/ JPL-Caltech.

ستاره‌شناسان تاکنون بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی تایید شده را کشف کرده‌اند و بسیاری از نامزدهای دیگر در انتظار تایید هستند. دانشمندان انتظار دارند هزاران اکتشاف دیگر در ماهها و سالهای آینده انجام شود و اکنون، ناسا از شما می‌خواهد که به جستجو بپیوندید! شما می‌توانید از تلسکوپ خود یا حتی تلفن هوشمند خود برای کمک به مطالعه و شناسایی سیارات فراخورشیدی استفاده کنید. این پروژه که «Exoplanet Watch» نام دارد، روشی منحصر به فرد برای عموم است تا به اخترشناسان در مطالعه و یافتن جهان‌های جدید دوردست کمک کند.

پروژه تماشای سیاره فراخورشیدی

همانطور که راب زلم، خالق Exoplanet Watch و اخترفیزیکدان در آزمایشگاه پیشرانه جت، گفت: تماشای سیاره فراخورشیدی یک پروژه علمی شهروندی است که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) مدیریت می‌شود که بخشی از برنامه جهان یادگیری ناسا است. در سال 2018 شروع شد، اما اکنون حتی بهتر و راحت‌تر در دسترس عموم قرار گرفته است. هر کسی می‌تواند شرکت کند.

با Exoplanet Watch می‌توانید نحوه مشاهده سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با استفاده از نرم‌افزاری بیاموزید که دانشمندان واقعی ناسا استفاده می‌کنند. ما هیجان زده هستیم که به افراد بیشتری نشان دهیم که علم سیارات فراخورشیدی واقعاً چگونه انجام می شود.

شرکت کنندگان در Exoplanet Watch از نرم‌افزار EXOplanet Transit Interpretation Code (EXOTIC) استفاده می‌کنند. وب سایت پروژه شامل آموزش‌ها و راهنماهای مفیدی برای شروع شما می باشد.

استفاده از تلسکوپ خود برای کمک به ناسا در مطالعه سیارات فراخورشیدی

دو راه وجود دارد که می‌توانید با Exoplanet Watch کمک کنید. اولین مورد شامل استفاده از تلسکوپ خود در صورت داشتن تلسکوپ است. هیچ محدودیتی برای استفاده از تلسکوپ وجود ندارد، اگرچه یک تلسکوپ بزرگتر می‌تواند اهداف بیشتری را ببیند. حتی یک تلسکوپ کوچک شش اینچی (15 سانتی‌متری) می‌تواند گذر سیاره‌ها را به دور برخی از ستاره‌های نزدیک تشخیص دهد. گذر زمانی است که یک سیاره از مقابل ستاره خود، همانطور که از زمین دیده می‌شود، عبور می‌کند. این باعث کاهش موقتی کوچک اما قابل اندازه گیری در روشنایی ستاره می‌شود.

یکی از جنبه‌های عالی Exoplanet Watch این است که از مشاهدات یک هدف از چندین نفر استفاده می‌کند. این ترکیب داده‌ها به دستیابی به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر کمک می‌کند. همچنین برای سیارات فراخورشیدی با دوره گذر طولانی ایده‌آل است. یعنی اگر گذر بیشتر از زمانی که ستاره برای یک ناظر قابل مشاهده است طول بکشد. اکنون، ناظران از سراسر جهان می‌توانند به ردیابی گذر در همان زمان کمک کنند. به عنوان مثال، 20 شرکت کننده گذر سیاره فراخورشیدی HD 80606 b را تماشا کردند.

تلسکوپ وب ناسا نیز در اواخر سال جاری این سیاره فراخورشیدی را رصد خواهد کرد. اما اکنون، به لطف مشاهداتی که اعضای Exoplanet Watch قبلا انجام داده بودند وب حدود دو ساعت زمان اضافی برای رصد خواهد داشت. پالایش اندازه‌گیری‌های گذر که Exoplanet Watch قبلا انجام داده بود، اکنون زمان بیشتری را برای وب برای مشاهده اهداف دیگر آزاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان در دیده‌بان سیاره‌های فراخورشیدی ناسا از نرم‌افزار EXOplanet Transit Interpretation Code (EXOTIC) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. وب سایت پروژه شامل آموزش ها و راهنماهای مفیدی است. تصویر از ناسا/ JPL-Caltech.

تلسکوپ ندارید؟ از گوشی هوشمند خود استفاده کنید!

حتی اگر تلسکوپ ندارید، باز هم می‌توانید در «Exoplanet Watch» شرکت کنید. می‌توانید از تلفن هوشمند خود برای دانلود داده‌ها استفاده کنید – که تاکنون ۱۰ سال ارزش داشته است – و به جستجوی گذر سیاره‌های فراخورشیدی کمک کنید. در حالی که داده‌ها می‌توانند سیارات جدید را آشکار کنند، اعضای Exoplanet Watch بیشتر به داده‌های سیاراتی که قبلاً کشف شده‌اند نگاه می‌کنند. این امر به اخترشناسان کمک می‌کند تا در مورد مدار این سیارات اطلاعات بیشتری کسب کنند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان Exoplanet Watch به دنبال هر گونه تغییر دیگری در روشنایی ستارگان خواهند بود. شراره‌ها و لکه‌های ستاره‌ای (شراره‌ها و لکه‌های خورشیدی روی خورشید خودمان) می‌توانند چنین تغییراتی ایجاد کنند. آنها همچنین بر مشاهدات هر سیاره‌ای تأثیر می‌گذارد که به دور ستاره‌ها می‌چرخند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند سیاره را کوچکتر یا بزرگتر از آنچه هست نشان دهند. بنابراین، تغییراتی مانند اینها باید هنگام اندازه‌گیری ویژگی‌های هر سیاره در نظر گرفته شوند.

Exoplanet Watch یک راه عالی برای عموم مردم برای کمک به ستاره‌شناسان در یکی از هیجان انگیزترین زمینه های علم امروز است. همانطور که زلم اشاره کرد:

امیدوارم این برنامه موانع علم را برای بسیاری از مردم کاهش دهد و الهام بخش نسل بعدی ستاره‌شناسان باشد تا به رشته ما بپیوندند.

Help NASA study exoplanets with Exoplanet Watch