دنباله‌دار 2022 E3 ZTF همچنان روشن‌تر می‌شود

 

 

دنباله‌دار 2022 E3 (ZTF) به نزدیکترین نقطه خود به خورشید یا حضیض نزدیک شده است. ممکن است تا پایان ژانویه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.

الیوت هرمن از یک تلسکوپ از میهیل، نیومکزیکو برای گرفتن این تصویر از دنباله‌دار 2022 E3 ZTF در 31 دسامبر 2022 استفاده کرد. الیوت نوشت: “دنباله‌دار 2022 E3 در آخرین روز سال 2022. انتظار می‌رود این دنباله‌دار درخشانترین دنباله‌دار سال 2023 باشد. این دنباله‌دار باید در هفته‌های آینده درخشان‌تر شود.

 

دنباله‌دار 2022 E3 ZTF به حضیض نزدیک می‌شود

دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در 12 ژانویه 2023 به حضیض، نزدیکترین نقطه به خورشید خواهد رسید. در حضیض، این دنباله‌دار 1.11 واحد نجومی (AU) از خورشید فاصله خواهد داشت. سپس، در 2 فوریه 2023، این دنباله‌دار به نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین، در فاصله 0.29 AU یا 27 میلیون مایل (44 میلیون کیلومتر) خواهد رسید. بنابراین ژانویه و فوریه بهترین زمان برای مشاهده این بازدیدکننده مبهم و یخی از بیرون منظومه شمسی است.

 

در حال حاضر، دنباله‌دار در جهت صورت فلکی تاج شمالی قرار دارد. موقعیت شمالی آن به این معنی است که برای مشاهده آن باید در نیمکره شمالی باشید. تخمین فعلی روشنایی این دنباله‌دار قدر 7.4 است، بنابراین برای دیدن آن همچنان به کمک ابزار نوری نیاز دارید. اما اگر همچنان به روشنایی خود ادامه دهد، ممکن است تا پایان ماه قدر 5 یا 6 در قلمرو چشمان غیرمسلح از یک سایت تاریک آسمان باشد.

 

همانطور که از نمودار منحنی نور در astro.vanbuitenen.nl می‌بینید، دنباله‌دار با روشن شدن و ورود به منظومه شمسی داخلی تقریباً از منحنی پیش‌بینی شده پیروی کرده است. این وب سایت پیش بینی می‌کند که این دنباله‌دار با قدر 6.8 در حضیض و قدر 5 در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین در اوایل فوریه بدرخشد.

 

چگونه دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) نام خود را به دست آورد

ستاره‌شناسان این دنباله‌دار را با استفاده از تلسکوپ روباتیک 48 اینچی (1.2 متری) ساموئل اوشین، بخشی از تأسیسات گذرا Zwicky (ZTF)، واقع در کوه پالومار در جنوب کالیفرنیا، کشف کردند. آنها آن را در 2 مارس 2022 کشف کردند و این سومین شی کشف شده در نیمه پنجم (A, B, C, D, E) سال بود بنابراین، E3 ZTF 2022 لقب گرفت.

 

چگونه دنباله‌دار را ببینیم

در حال حاضر، دنباله‌دار 2022 E3 برای رصدگران نیمکره شمالی به آسمان صبحگاهی حرکت کرده است. برای تشخیص آن باید از نیمه شب بیدار بمانید یا قبل از طلوع صبح بیدار شوید. اکنون در تاج شمالی است و به سمت قطب شمال سماوی و قطبی می‌رود. بعداً در 30 ژانویه در مجاورت پولاریس خواهد بود. امیدواریم تا آن زمان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد. همانطور که به ستاره قطبی نزدیکتر می‌شود، در شب زودتر قابل مشاهده خواهد بود. از نمودارهای ما در زیر برای کمک به مکان‌یابی آن در آسمان خود استفاده کنید.

 

در حضیض در 12 ژانویه، درست قبل از نیمه شب به افق شمال شرقی نگاه کنید. دنباله‌دار بین صورتهای فلکی گاوران و هرکول طلوع خواهد کرد.

 

نقشه‌های کلی برای دنباله‌دار 2022 E3 ZTF

مسیر دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان ما در حضیض (نزدیکترین نقطه به خورشید) در 12-13 ژانویه 2023. تصویر از Don Machholz/ EarthSky.

مسیر دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان ما پس از حضیض آن (نزدیکترین نقطه به خورشید) در 12-13 ژانویه 2023. تصویر از Don Machholz/ EarthSky.

 

نقشه‌های خاص برای دنباله‌دار 2022 E3 ZTF

دنباله‌دار 2022 E3 ZTF در 12 ژانویه 2023 در حضیض یا نزدیک به خورشید قرار خواهد گرفت. سپس در 1 فوریه 2023، دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در فاصله بسیار ایمن بیش از 26 میلیون مایلی زمین عبور خواهد کرد (42 میلیون کیلومتر).

دنباله‌دار E3 را در دوربین دوچشمی در 15 ژانویه 2023، حدود ساعت 5:00 صبح CT، رو به شرق. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

در شب 21 تا 22 ژانویه 2023، دنباله‌دار E3 از ساعت 1:00 بامداد CT در زیر دب اکبر قرار دارد و رو به شمال شرقی است. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

در اواخر ژانویه 2023، دنباله‌دار E3 زودتر در آسمان شب ظاهر می‌شود. این نمودار مکان دنباله‌دار را در 28 ژانویه 2023 در ساعت 10 شب نشان می دهد. CT، رو به شمال. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

نگاهی دقیق‌تر به دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در شب 28 ژانویه 2023. رصدگرانی که در یافتن این جسم مشکل دارند، می‌توانند برای یافتن دنباله‌دار، تلسکوپ رایانه‌ای یا «GoTo» خود را به سمت این ستاره‌های مرجع نشانه بگیرند. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

تا 31 ژانویه 2023، می‌توانید دنباله‌دار E3 را درست پس از غروب خورشید، رو به شمال ببینید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

دنباله‌دار و مریخ

اگر اولین تلاش شما برای یافتن یک دنباله‌دار است، در 10 فوریه 2023، زمانی که دنباله‌دار به بسیار نزدیک به مریخ به نظر می‌رسد، شروع به رصد کنید. علاقه‌مندان به آسمان و همچنین عکاسان معمولی می‌توانند با نشانه‌روی دوربین به سمت مکان تقریبی آن در آسمان و گرفتن عکسهایی با نوردهی طولانی 20 تا 30 ثانیه ای سعی کنند تصاویری از این دنباله‌دار ثبت کنند. تصاویر ممکن است یک شی مبهم و دنباله‌دار را نشان دهند. با استفاده از این تکنیک، بسیاری توانسته‌اند از یک دنباله‌دار عکس بگیرند حتی اگر آن را به صورت بصری نبینند.

آیا تجربه‌ای در یافتن اجسامی مانند دنباله‌دار در آسمان شب ندارید؟ رصد در 10 فوریه 2023 آسان‌تر خواهد بود. درست پس از غروب خورشید، با رو به غرب، به دنبال مریخ درخشان بگردید که در آن تاریخ به صورت نور نارنجی مایل به قرمز در سمت راست شکارچی ظاهر می‌شود. دنباله‌دار E3 در آن شب درست بالای مریخ خواهد بود. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

هندسه خوب

دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) هندسه مطلوبی نسبت به زمین دارد. به طور معمول، یک دنباله‌دار از مجاورت خورشید عبور می‌کند و در ازدیاد طول کوچک می‌شود که زاویه برحسب درجه بین خورشید و دنباله‌دار است که از زمین دیده می‌شود و دنباله‌دار برای چند هفته در تابش خیره کننده خورشید ناپدید‌ می‌شود. این یکی اینطور نیست! در مقابل، در بیشتر سفر خود در منظومه شمسی داخلی در آسمان تاریک می‌ماند.

 

علاوه بر این، شیب مدار به سمت مسیر ما به دور خورشید شیب‌دار و رو به عقب است، به این معنی که دنباله‌دار در جهت مخالف به دور خورشید می‌چرخد تا سیارات. این بدان معناست که در نقطه‌ای به سرعت در آسمان ما حرکت خواهد کرد.

 

دنباله‌دار از شمال وارد منظومه شمسی ما شد و در 12 فوریه 2023 به سمت جنوب صفحه مداری ما می‌گذرد.

 

رصدگران نیمکره شمالی تا پایان آوریل 2023 از دنباله دار دیدن خواهند کرد، زمانی که این دنباله‌دار که در آن زمان یک شی تلسکوپی بود، در گرگ و میش غروب ناپدید می‌شود.

 

با این حال، رصدگران نیمکره جنوبی دید خود را از این دنباله‌دار در اوایل اکتبر 2022 از دست دادند. این دنباله‌دار در غروب در حالی ناپدید شد که به سرعت به سمت شمال حرکت می‌کرد. نمای بعدی آنها از دنباله‌دار در اوایل فوریه 2023 خواهد بود، زمانی که از افق شمالی آنها خارج می شود.

 

داستان کشف

زمانی که دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان صبحگاهی، در جهت صورت فلکی عقاب بود که ستاره‌شناسان با تأسیسات گذرای Zwicky برای اولین بار آن را مشاهده کردند.

 

برنامه ZTF هر دو شب یکبار از کل نیمکره شمالی به دنبال ابرنواخترها، ستاره‌های متغیر، ستاره‌های دوتایی، ستاره‌های نوترونی در حال ادغام، سیارکها و دنباله‌دارها تصویربرداری می‌کند. به طور کلی، در سه سال گذشته 10 دنباله دار کشف کرده است که نیمی از آنها نام اختصاری ZTF را در نام خود دارند. یکی از آنها که یک سال پیش کشف شد، C/2021 E3 (ZTF) نام داشت. مطمئناً نام مشابه است، اما این دو دنباله‌دار را اشتباه نگیرید. امروز، ما در مورد سال 2022 صحبت می‌کنیم!

 

در کشف مارس 2022، این دنباله‌دار درخشندگی بسیار ضعیفی با قدر 17 داشت. در ابتدا به صورت یک جسم ستاره‌ای، یعنی به صورت یک نقطه تاریک درخشان ظاهر شد. اما برخلاف ستارگان که فاصله آنها حرکات آنها را غیرقابل تشخیص می‌کند، مگر با تکنیک‌های خاص، این جسم در مقابل ستاره‌ها حرکت می‌کرد.

 

#دنباله‌دار جالب تایید شد:

C/2022 E3 (ZTF)

پس از حضیض در 13 ژانویه 2023، در 2 فوریه به 0.29 AU نزدیک می‌شود. در آن زمان ممکن است روشن تر از قدر 6 باشد در حالی که برای ناظران نیمکره شمالی در صورت فلکی زرافه قرار دارد.

MPEC 2022-F13 و https://t.co/a7m73XRPFh pic.twitter.com/MDEuGcGxNd

 

Gideon van Buitenen (@giddgvb) 21 مارس 2022

ستاره‌شناس آماتور ایتالیایی، ارنستو گویدو، یکی از اولین کسانی بود که ماهیت دنباله دار بودن دنباله‌دار جدید C/2022 E3 (ZTF) را تایید کرد. تصویر از   Remanzacco.blogspot.com/ Telescope Live. Used with permission

 

ماهیت دنباله‌دار بودن آن را تایید می‌کند

علاوه بر این، اشیاء تازه کشف شده در حال حرکت به صفحه NEO مرکز سیاره کوچک می‌روند. اینگونه است که ستاره‌شناسان دیگر می‌دانند که چه چیزی را تصویربرداری کنند و امیدواریم در نتیجه، شی را تأیید کنند. از آنجایی که اخترشناسان حرفه‌ای و آماتور شی جدید را پیدا می‌کنند، موقعیت‌های بیشتری را برای آن به مرکز سیاره کوچک ارسال می‌کنند. سپس، دانشمندان می‌توانند یک مدار اولیه را تعیین کنند. در این مورد، در اصل بیشتر شبیه یک مدار دنباله‌دار بود تا مدار یک سیارک. یعنی مسیر دور خورشید مستطیل بود و مدور نبود.

 

در آن نقطه، جسم روی صفحه تأیید دنباله‌دار احتمالی رفت. اخترشناسان سعی کردند از آن تصویربرداری کنند تا ببینند که آیا کما یا جو گسترده‌ای در اطراف هسته یا هسته جسم دارد. چرا این مهم است؟ این مهم است زیرا تقریباً همه سیارک‌ها – که معمولاً سنگی یا فلزی هستند – از زمین مانند ستاره به نظر می‌رسند (نام سیارک به معنای ستاره‌مانند است). اما، یک دنباله‌دار یخی در اطراف هسته خود هاله یا کما تشکیل می‌دهد زیرا مواد روی هسته وقتی دنباله‌دار در حال حرکت به سمت داخل به سمت خورشید است گرم می‌شود. در واقع، تنها چندین تصویر با بزرگنمایی بالا که برای افزایش کنتراست روی هم چیده شده‌اند، کمای یک دنباله‌دار نور کم را نشان می‌دهند.

 

سه تیم از این شی جدید تصویربرداری کردند و کما را یافتند.

 

گالری عکس برای E3 ZTF

الیوت هرمان در میهیل، نیومکزیکو، این تصویر را در 20 دسامبر 2022 گرفت. الیوت نوشت: “چشم‌انداز دنباله‌دار 2022 E3 برای سال جدید فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در حال حاضر به خوبی دیده می‌شود و در روزهای آینده روشنتر می‌شود و زودتر ظاهر می‌شود.

دیوید چپمن در هالیفاکس، نوا اسکوشیا، کانادا، این تصویر را در 14 سپتامبر 2022 گرفت. دیوید نوشت: “دنباله‌دار C/2022 E3. این دنباله‌دار در حال حاضر در صورت فلکی تاج شمالی است و در سال جدید درخشانتر خواهد شد. من از دنبال کردن دنباله‌دارها و سیارک‌ها با استفاده از تلسکوپ روباتیک عمومی رایگان در دانشگاه سنت مری لذت می‌برم. عکس‌ها تحت هدایت کاربر قرار می‌گیرند، به‌طور خودکار پردازش می‌شوند و برای دانلود در دسترس قرار می‌گیرند.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet 2022 E3 ZTF is still getting brighter

Posted by Don Machholz and Eddie Irizarry  January 4, 2023

https://earthsky.org/astronomy-essentials/new-comet-might-get-bright-enough-for-binoculars/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *