تصویر تلسکوپ فضایی جیمزوب از برخورد کیهانی آشفته و بی‌نظم

وب یک برخورد کهکشانی به نام II ZW 96 مشاهده کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب یک جفت کهکشان که هنگام ادغام باعث تغییر شکل همدیگر می‌شوند به تصویر کشیده است.

براساس بیانیه 30 نوامبرناسا این برخورد کیهانی در حال انجام که توسط تلسکوپ وب به تصویر کشیده شده است تقریباً 500 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی دلفین واقع شده است و به نام II ZW 96شناخته می‌شود.

این تصویر توسط ابزارهای پیشرفته NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) و MIRI (ابزار مادون قرمز میانی) تلسکوپ جیمز وب ازبرخورد کهکشانی II ZW 96 و جزییات چگونگی تغییر شکل طبیعی هر دو کهکشان ( نوع پیچ و تاب و از شکل خارج شدن هر دو کهکشان) را توسط جاذبه گرانشی آنها نشان می‌دهد .

دانشمندان ناسا خاطر نشان می‌کنند که بازوهای مارپیچی کهکشان پایینی از شکل واقعی تابیده شده‌اند، در حالی که هسته‌های درخشان هر دو کهکشان با مارپیچ‌های بسیار درخشان مناطق ستاره‌زایی به هم متصل شده‌اند که شییII ZW 96 را به چنین هدفی وسوسه‌انگیز برای وب تبدیل کرده است.

این رصد بخشی از تلاش گسترده‌تر تلسکوپ جیمزوب برای بررسی چگونگی تکامل کهکشان‌ها است که به‌ ویژه بر روی کهکشان‌های مادون قرمز نورانی مجاور تمرکز دارد. به گفته ناسا، این کهکشانها – که II ZW 96نمونهای از آنهاست – با درخشندگی بیش از 100 بیلیون برابر خورشید به ویژه در طول موجهای فروسرخ درخشان هستند.

سیستم ادغام کهکشانII ZW 96 برای اخترشناسان به خوبی شناخته شده است و قبلاً توسط تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپهای زمینی مشاهده شده است.

این سیستمی حاصل ادغام کهکشانها با شکلی عجیب است. نواحی پرقدرت ستارگان جوان به صورت ساختارهای نخ مانند دراز بین هسته های اصلی کهکشانها آویزان شده اند. این سیستم تقریباً واجد شرایط یک سیستم فوق‌درخشنده است.

مترجم:  مرتضی نادری‌فرد

منبع:

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-cosmic-collision

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *