تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر جدید و فوق‌العاده‌ای از ستون‌های آفرینش گرفت!!

 

 

هزاران ستاره‌ای که در این منطقه وجود دارند از دید ناپدید می‌شوند.

 

دانشمندان تلسکوپ فضایی جیمز وب نمایی دوم از ستون‌های آفرینش نمادین را منتشر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که ابرهای گرد و غبار به رنگ آبی می‌درخشند و در مقابل پس زمینه‌ای قرمز رنگ ظاهر می‌شوند.

 

مقامات آژانس فضایی اروپا روز جمعه (28 اکتبر) در مورد این تصویر جدید نوشتند: “هزاران ستاره‌ای که در این منطقه وجود دارند از دید ناپدید می‌شوند  و به لایه‌های به ظاهر بی‌پایان گاز و غبار مرکزی تبدیل می‌شوند.”

 

به گفته مقامات، گرد و غبار یک عنصر ضروری برای تشکیل ستاره است و به دانشمندان کمک می‌کند تا شکل‌گیری و تکامل این ساختار را کشف کنند که در صورت فلکی مار یا حیه در فاصله 7000 سال نوری از زمین قرار دارد.

 

“ستون های آفرینش” در سحابی عقاب، توسط ابزار دوربین مادون قرمز میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب (MIRI) تصویربرداری شده است.

دو ستون غبار در طول موجهای آبی با درخشش مادون قرمز در فضای پشت (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، STScI، J. DePasquale (STScI)، A. Pagan (STScI))

 

مقامات در همین بیانیه گفتند: ستاره‌های زیادی در این ستون‌های متراکم آبی-خاکستری در حال شکل‌گیری هستند. وقتی گرههایی از گاز و غبار با جرم کافی در این نواحی تشکیل می‌شوند، تحت جاذبه گرانشی خودشان شروع به فروپاشی می‌کنند، به آرامی گرم می‌شوند و در نهایت ستاره‌های جدیدی را تشکیل می‌دهند.

 

این تلسکوپ فضایی هابل بود که اولین بار یک نسل پیش ابرهای ستون مانند را در فضای بین ستاره‌ای رصد کرد. آن رصدخانه که همچنان فعال و سالم است، تصویر سال 1995 را چندین بار بازبینی کرده است. اما هابل و وب برای انواع مختلف نور تنظیم شده‌اند.

 

این تفاوت در دو عکس اخیر نیز هست: تصاویر جدید از ابزار مادون قرمز میانی وب به دنبال تصویری از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) است که در اوایل این ماه منتشر شد. هر دو عکس همچنین ستون‌ها را با جزئیات بسیار بیشتر از آنچه در هابل ممکن است، به لطف آینه بزرگ‌تر وب در اعماق فضا نشان می‌دهند.

 

ناسا در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصویر NIRCam ساختار ابر و همچنین ستارگان متعددی را نشان می‌دهد که در تصاویر قبلی نامرئی بودند که تنها چند صد هزار سال پیش شکل گرفته بودند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope snaps new, super-spooky image of Pillars of Creation

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-pillars-creation-miri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *