ناسا در حال بررسی نقص در دوربین فوق سرد تلسکوپ فضایی جیمز وب است!!

 

 

این مشکل یکی از چهار حالت مشاهده ابزار مادون قرمز میانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

یکی از ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال تجربه یک نقص است. (اعتبار تصویر: ناسا/آدریانا مانریک گوتیرز)

 

دوربین فوق سرد تلسکوپ فضایی جیمز وب یک نقص فنی را تجربه کرده است که تیم را مجبور به تعویق برخی از رصدها کرده است.

 

این مشکل بر ابزار مادون قرمز میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب (MIRI) تأثیر گذاشت که به دانشمندان اجازه می‌دهد طول موج نوری را انتخاب کنند که می‌خواهند روی آن تمرکز کنند. این ابزار تنها در یکی از چهار حالت مشاهده MIRI، حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط ​​(MRS) استفاده می‌شود که در آن دوربین نه تصاویر بلکه طیف‌های نوری (اثرانگشت جذب نور از عناصر شیمیایی مختلف در اشیاء مشاهده‌شده) را به تصویر می‌کشد.

 

مقامات ناسا در بیانیه‌ای که در روز سه‌شنبه (۲۰ سپتامبر) منتشر شد، نوشتند که تیم‌های کنترل زمینی برای اولین بار اصطکاک در چرخ را در اواخر ماه آگوست شناسایی کردند و پس از بررسی‌های بیشتر تصمیم گرفتند مشاهدات را در حالت آسیب‌دیده متوقف کنند. این بیانیه افزود: در 6 سپتامبر، آژانس یک هیئت بررسی ناهنجاری را تشکیل داد تا “بهترین مسیر را ارزیابی کند.”

 

مقامات ناسا در بیانیه خود نوشتند: «تیم وب در برنامه‌ریزی مشاهدات با استفاده از این حالت مشاهده خاص در حالی که به تحلیل رفتار آن ادامه می‌دهد مکث کرده است و در حال حاضر در حال توسعه استراتژی‌هایی برای از سرگیری مشاهدات MRS در اسرع وقت هستند». رصدخانه از سلامت خوبی برخوردار است و سه حالت رصدی دیگر MIRI – تصویربرداری، طیف‌سنجی با وضوح پایین و تاج‌نگاری – به طور عادی کار می‌کنند و برای مشاهدات علمی در دسترس هستند.»

 

MIRI، یکی از چهار ابزار با تکنولوژی بالا در تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک دوربین و طیف‌نگار ترکیبی است، به این معنی که هم تصاویر و هم طیف نوری از جهان دور را می‌گیرد. MIRI که متخصص تشخیص طول موج‌های فروسرخ میانه است، می‌تواند نور کهکشان‌های دور و همچنین ستارگانی را ببیند که درون پوشش‌های غبار تشکیل می‌شوند. در حالی که همه ابزارهای وب برای مشاهده صحیح به دمای بسیار پایین نیاز دارند، MIRI سردترین آنهاست.

 

سه ابزار دیگر – NIRCam، NIRSpec و FGS/NIRISS – برای رسیدن به دمای منفی 369.4 درجه فارنهایت (منفی 223 درجه سانتیگراد) به محافظ خورشید به اندازه زمین تنیس تلسکوپ متکی هستند. MIRI، علاوه بر آفتابگیر، برای دستیابی به دمای حتی سردتر از منفی 447 درجه فارنهایت (منهای 266 درجه سانتیگراد)، تنها 12 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) بالای صفر مطلق، دمایی که در آن حرکت اتمها در آن حرکت می‌کند، به سرمای خنک کننده ویژه‌ای نیاز دارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA investigating glitch on James Webb Space Telescope’s ultracold camera

By Tereza Pultarova

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-miri-glitch-september-2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *