مرکز خوشه کما با آستروست کاوش شد!!

 

 

اعتبار: NASA/JPL-Caltech/L. جنکینز (GSFC).

 

ستاره‌شناسان با استفاده از فضاپیمای آستروست هند، یک خوشه کهکشانی به نام خوشه کما را بررسی کردند. نتایج این مطالعه، بینش مهمی را در مورد ویژگی‌ها و ماهیت این خوشه کهکشانی ارائه می‌دهد.

 

خوشه‌های کهکشانی حاوی هزاران کهکشان هستند که توسط گرانش به هم متصل شده‌اند. آنها بزرگترین ساختارهای شناخته شده گرانشی در جهان هستند و می‌توانند به عنوان آزمایشگاه‌های عالی برای مطالعه تکامل کهکشانها و کیهان شناسی عمل کنند.

 

در فاصله حدود 321 میلیون سال نوری، خوشه کما (همچنین به عنوان آبل 1656 شناخته می‌شود) یکی از غنی‌ترین و مطالعه شده‌ترین خوشه‌های کهکشانی در جهان نزدیک است. این کهکشان شامل بیش از 1000 کهکشان است و منطقه مرکزی آن تحت سلطه دو کهکشان بیضوی فوق غول‌پیکر به نامهای: NGC 4874 و NGC 4889 است.

 

برای روشن شدن بیشتر ویژگی‌های این خوشه، تیمی از ستاره‌شناسان به سرپرستی اسمریتی ماهاجان از مؤسسه آموزش علوم و تحقیقات علوم هند در موهالی هند، آن را با AstroSat رصد کرده‌اند. برای این منظور، آنها عمدتاً از تلسکوپ تصویربرداری فرابنفش ماهواره (UVIT) برای انجام مطالعات دور فرابنفش ناحیه مرکزی خوشه کما استفاده کردند.

 

محققان در این مقاله نوشتند: “ما تجزیه و تحلیل انتشار فرابنفش دور (FUV) منابع در منطقه مرکزی خوشه کما (0.023 = z) را با استفاده از داده‌های گرفته شده توسط UVIT در ماموریت ماهواره چند طول موج AstroSat ارائه می‌کنیم.” .

 

اول از همه، این تیم تصویر فرابنفش عمیق UVIT از میدان مرکزی خوشه کما (منطقه‌ای با شعاع تقریبی 2.3 میلیون سال نوری از هسته خوشه) را بررسی کرد و بیش از 1300 منبع را شناسایی کرد. خاطرنشان شد که 852 مورد از این منابع به عنوان کهکشان، 114 به عنوان ستاره، و سه مورد از آنها به عنوان اختروش شناسایی شده‌اند (یکی از آنها دورترین جرم مشاهده شده توسط UVIT تاکنون است). ماهیت منابع باقی مانده هنوز مشخص نشده است.

 

این مطالعه نشان داد که بیشتر درخشان‌ترین کهکشانهایی که با UVIT شناسایی شده‌اند، اعضای خوشه کما هستند. علاوه بر این، معلوم شد که بسیاری از 852 کهکشان مورفولوژی غیرمتعارف در اشعه ماوراء بنفش دور را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، کهکشانی که GMP 2910 نامگذاری شده است که دارای دم باریک تماشایی است، فرض می‌شود که توسط یک کهکشان کوتوله یا ابر گازی تشکیل شده است که به دلیل کاهش فشار قوچ توسط محیط درون خوشه‌ای یا نیروهای جزر و مدی مختل شده است.

 

اخترشناسان تصور می‌کنند که به طور کلی منابع شناسایی شده توسط UVIT، ممکن است اخیراً وارد خوشه کما شده باشند و بنابراین تحت تأثیر مکانیسمهای محیطی مرتبط با خوشه در حال رخ دادن رویدادهایی هستند.

 

نویسندگان مقاله توضیح دادند: «احتمالاً همه منابع تحریف شده اخیراً در این خوشه قرار گرفته‌اند و از این رو هنوز به صورت مجازی منتشر نشده‌اند».

 

آنها افزودند که تا آنجایی که می‌دانند، مطالعه آن‌ها اولین تحقیق در مورد یک میدان خوشه کهکشانی است که با داده‌های UVIT انجام می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Center of the Coma cluster explored with AstroSat

by Tomasz Nowakowski , Phys.org SEPTEMBER 20, 2022 

https://phys.org/news/2022-09-center-coma-cluster-explored-astrosat.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *