دنباله‌دار 2022 E3 ممکن است به اندازه کافی برای مشاهده با دوربینهای دوچشمی درخشان شود!!

 

 

دنباله‌دار E3 2022 (ZTF) به سمت منظومه شمسی داخلی در حرکت است. در اوایل سال 2023، با نزدیک شدن دنباله‌دار به حضیض خود شما باید بتوانید آن را با دوربین دوچشمی مشاهده کنید.

 

الیوت هرمان در میهیل، نیومکزیکو، این تصویر را در 17 سپتامبر 2022 گرفت. الیوت نوشت: “دنباله‌دار 2022 E3 در حال درخشان شدن است.»

 

دنباله‌دار 2022 E3 ممکن است درخشان باشد

در 2 مارس 2022، ستاره‌شناسان دنباله‌دار جدیدی را کشف کردند. در فاصله 4 واحد نجومی (AU، یا واحدهای فاصله زمین-خورشید) از خورشید دور بود. تا سپتامبر، دنباله‌دار بدون تلسکوپ‌های بزرگ به سختی دیده می‌شود. اما هنگامی که در اوایل سال 2023 به زمین و خورشید نزدیک شود، این دنباله‌دار باید به راحتی با دوربین دوچشمی قابل مشاهده باشد.

 

ستاره‌شناسان این دنباله‌دار را C/2022 E3 (ZTF) می‌نامند. این نام به این دلیل است که سومین شی کشف شده از این دست در نیم ماه پنجم (A, B, C, D, E) امسال بود. ZTF مخفف Zwicky Transient Facility است که از تلسکوپ روباتیک 48 اینچی (1.2 متری) ساموئل اوشین، واقع در کوه پالومار در جنوب کالیفرنیا اقتباس می‌شود.

 

کاشفان دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) را در دایره الکترونیکی دفتر مرکزی شماره 5111 اعلام کردند که در آن عناصر مداری محاسبه شده ظاهر می‌شوند. این دنباله‌دار در 13 ژانویه 2023 به نزدیکترین نقطه خود به خورشید یعنی حضیض خود خواهد رسید. در آن زمان، در فاصله 1.11 واحد نجومی (1.11 واحد فاصله زمین-خورشید) از خورشید خواهد بود.

 

این دنباله‌دار در 2 فوریه 2023 به نزدیکترین حالت خود به زمین، 0.29 AU یا 27 میلیون مایلی (44 میلیون کیلومتر)، خواهد رسید. هنوز مشخص نیست که آیا این دنباله‌دار در گذشته از درون منظومه شمسی بازدید کرده است یا خیر. ستاره‌شناسان برای تعیین آن باید مشاهدات و محاسبات بیشتری انجام دهند.

 

مسیر دنباله‌دار C/2022 E3

شیب مدار به سمت مسیر ما به دور خورشید تند و رو به عقب است، به این معنی که دنباله‌دار در جهت مخالف نسبت به سیارات به دور خورشید می‌چرخد. این بدان معناست که در نقطه‌ای به سرعت در آسمان ما حرکت خواهد کرد.

 

در نهایت، دنباله‌دار از شمال وارد منظومه شمسی ما می‌شود و در 12 فوریه به سمت جنوب صفحه مداری ما می گذرد. این بدان معناست که رصدگران نیمکره شمالی تا آن زمان دید بهتری خواهند داشت و پس از آن نیمکره جنوبی بهترین دید را خواهد داشت.

 

داستان کشف

دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان صبحگاهی، در جهت صورت فلکی عقاب بود، زمانی که ستاره‌شناسان با تأسیسات گذرای Zwicky برای اولین بار آن را مشاهده کردند.

 

برنامه ZTF هر دو شب یکبار از کل نیمکره شمالی به دنبال ابرنواخترها، ستاره‌های متغیر، ستاره‌های دوتایی، ستاره‌های نوترونی در حال ادغام، سیارکها و دنباله‌دارها تصویربرداری می‌کند. در سه سال گذشته 10 دنباله‌دار کشف کرده است که نیمی از آنها نام مخفف ZTF را در نام خود دارند. یکی از آنها که یک سال پیش کشف شد، C/2021 E3 (ZTF) نام داشت. اما نام مشابه این دو دنباله‌دار را اشتباه نگیرید.

 

این دنباله‌دار در زمان کشف مارس 2022، با قدر هفده بسیار کم نور بود. در ابتدا به صورت یک جسم ستاره‌ای، یعنی به صورت یک نقطه تاریک درخشان ظاهر شد. اما برخلاف ستارگان که فاصله آنها حرکات آنها را غیرقابل تشخیص می‌کند، مگر با تکنیک‌های خاص، این جسم در مقابل ستاره ها حرکت می کرد.

 

از سپتامبر 2022، این دنباله‌دار با قدر 13 می‌درخشد.

 

ستاره‌شناس آماتور ایتالیایی ارنستو گویدو یکی از اولین کسانی بود که ماهیت دنباله‌دار بودن C/2022 E3 (ZTF) را تایید کرد. تصویر از   Eremanzacco.blogspot.com/ Telescope Live. Used with permission

 

اشیاء تازه کشف شده که در حال حرکت هستند به صفحه NEO مرکز سیاره کوچک می روند. این همان چیزی است که ستاره شناسان دیگر می دانند که تصویربرداری کنند و امیدواریم، در نتیجه، شی را تأیید کنند. از آنجایی که اخترشناسان حرفه‌ای و آماتور شی جدید را پیدا می‌کنند، موقعیت‌های بیشتری را برای آن به مرکز سیاره کوچک ارسال می‌کنند. سپس، دانشمندان می‌توانند یک مدار اولیه را تعیین کنند. در مورد این جرم، در ابتدا بیشتر شبیه مدار یک دنباله‌دار بود تا مدار یک سیارک. یعنی مسیر دور خورشید مستطیل بوده و مدور نبود.

 

در آن نقطه، جسم روی صفحه تأیید دنباله‌دار احتمالی رفت که اخترشناسان را مجاب کرد تا از آن تصویربرداری کنند تا ببینند آیا در اطراف هسته یا هسته جسم، اغما یا جو گسترده ای وجود دارد یا خیر. چرا این مهم است؟ این مهم است زیرا تقریباً همه سیارک‌ها – که معمولاً سنگی یا فلزی هستند – از زمین مانند ستاره به نظر می‌رسند (نام سیارک به معنای ستاره‌مانند است). اما یک دنباله‌دار یخی در اطراف هسته خود هاله یا کما ایجاد می کند زیرا مواد روی هسته وقتی دنباله‌دار در حال حرکت به سمت داخل به سمت خورشید است گرم می‌شود. فقط چندین تصویر با بزرگنمایی بالا که برای افزایش کنتراست روی هم چیده شده‌اند، کمای یک دنباله‌دار کم نور را نشان می‌دهند.

مسیر دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان ما در حضیض (نزدیکترین نقطه به خورشید) در 13 ژانویه 2023. تصویر از  Don Machholz/ EarthSky.

 

دنباله‌دار C/2022 E3 در آسمان تاریک باقی می‌ماند

دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) هندسه مطلوبی نسبت به زمین دارد. به طور معمول، یک دنباله‌دار از مجاورت خورشید عبور می‌کند و ازدیاد طول آن  کوچک می‌شود که زاویه برحسب درجه بین خورشید و دنباله‌دار است که از زمین دیده می‌شود و دنباله‌دار برای چند هفته در تابش خیره کننده خورشید ناپدید می‌شود. این دنباله‌دار در بیشتر سفر خود از منظومه شمسی داخلی در آسمان تاریک می‌ماند، حتی زمانی که از آسمان عصر به آسمان صبح در 44 درجه شمال خورشید در 21 نوامبر 2022 می‌گذرد.

 

رصدگران نیمکره شمالی تا پایان آوریل 2023 از دنباله‌دار دیدن خواهند کرد، تا زمانی که این دنباله‌دار که در آن زمان یک شی تلسکوپی بود، در گرگ و میش غروب ناپدید می‌شود.

 

رصدگران نیمکره جنوبی تا اوایل اکتبر 2022 دید خوبی از دنباله‌دار خواهند داشت. پس از آن، با حرکت سریع به سمت شمال، در گرگ و میش غروب آنها ناپدید می‌شود. آنها نمای بعدی خود از دنباله‌دار را در اوایل فوریه 2023 خواهند دید، زمانی که این دنباله‌دار به بالای افق شمالی آنها می‌رسد.

 

دنباله‌دار 2022 E3 (ZTF) در 31 می 2022 تنهااز فاصله یک درجه‌ای M27، سحابی دمبل، گذشت. این دنباله‌دار در 17 ژوئن 1/4 درجه از ستاره دوتایی آلبیرو در صورت فلکی ماکیان فاصله داشت.

 

یک هفته بعد از فاصله 1/4 درجه خوشه کروی M56 گذشت و در 4 جولای، 1/2 درجه از سحابی حلقه (M57) عبور کرد.

 

این دنباله‌دار در 23 آگوست از 2.5 درجه جنوب خوشه کروی هرکول (M13) عبور کرد. این دنباله‌دار در حال حرکت به سمت جنوب به سمت صورت فلکی تاج شمالی یا کاسه یتیمان بود. در سپتامبر 2022، نیز دنباله‌دار اینجاست. در عرض چند ماه، یک دور چرخشی انجام می‌دهد و سپس به سرعت به سمت شمال حرکت می‌کند. در اواخر ژانویه 2023 به بالاترین حد انتظار می‌رود، این دنباله‌دار در آسمان شمالی عصر در ناحیه‌ای که صورت فلکی اوریگا در آن قرار دارد، صعود خواهد شد.

مسیر دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در آسمان ما پس از حضیض آن (نزدیکترین نقطه به خورشید) در 13 ژانویه 2023. تصویر از  Don Machholz/ EarthSky.

 

دنباله‌دار الان کجاست؟

این دنباله‌دار در حال حاضر در شمال آسمان عصرگاهی است. از اواسط سپتامبر، این دنباله‌دار در تاج شمالی قرار دارد و برای چند ماه در آنجا باقی می‌ماند تا یک حلقه ایجاد کند. پس از اواسط نوامبر، این دنباله‌دار یک خط به سمت قطب شمال آسمان و ستاره قطبی ایجاد می‌کند. در شب سال نو در مجاورت ستاره قطبی خواهد بود. امیدوارم تا آن زمان با دوربین دوچشمی قابل مشاهده باشد. در درخشانترین حالت، این دنباله‌دار ممکن است در اواخر ژانویه 2023 با چشم غیرمسلح قابل رویت شود. از نمودارهای ما در بالا برای کمک به مکانیابی آن در آسمان خود استفاده کنید.

 

دیوید چپمن در هالیفاکس، نوا اسکوشیا، کانادا، این تصویر را در 14 سپتامبر 2022 گرفت. دیوید نوشت: “دنباله‌دار C/2022 E3. این دنباله‌دار در حال حاضر در تاج شمالی است و در سال جدید درخشانتر خواهد شد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet 2022 E3 might get bright enough for binoculars

Posted by Don Machholz September 17, 2022

https://earthsky.org/astronomy-essentials/new-comet-might-get-bright-enough-for-binoculars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *