والنتینا ترشکووا: اولین زن در فضا

 

 

والنتینا ترشکووا، فضانورد شوروی، اولین زنی بود که در سال 1963 به فضا رفت.

اولین زن در فضا، والنتینا ترشکووا، با لباس فضایی خود. تصویر از طریق ESA

 

1963: والنتینا ترشکووا اولین زن در فضا است

در 16 ژوئن 1963، والنتینا ترشکووا 26 ساله، با نام رادیویی چایکا (مرغ دریایی)، با سفینه فضایی شوروی وستوک 6 به صورت انفرادی به فضا پرتاب شد. بنابراین او به عنوان اولین و جوان‌ترین زن زمین در فضا در تاریخ ثبت شد. او در مجموع نزدیک به 71 ساعت را در فضا گذراند و 48 بار به دور زمین چرخید.

 

ترشکووا به عنوان بخشی از ماموریت خود، آزمایشهایی را انجام داد و داده‌هایی را در مورد چگونگی واکنش بدنش به قرار گرفتن در یک محیط بدون وزن انجام داد. در همان زمان، او یک گزارش دقیق پرواز داشت. این امر بعداً با نحوه تأثیرپذیری همکاران فضانورد مرد او مقایسه شد. همچنین، او عکسهایی از زمین از مدار گرفت که برای شناسایی لایه‌های آئروسل در جو استفاده شد.

 

ماموریت ترشکووا دو روز و 23 ساعت و 12 دقیقه به طول انجامید. این مقدار بیشتر از مجموع تمام فضانوردان مرکوری ایالات متحده تا آن تاریخ بوده است.

 

مردم پرواز ترشکووا را به عنوان یک جهش به جلو برای زنان اعلام کردند. اگرچه فضانورد زن بعدی، سوتلانا ساویتسکایا، تا سال 1982 پرواز نکرد. اولین فضانورد زن ایالات متحده، سالی راید، 20 سال پس از ترشکووا، در 18 ژوئن 1983 به فضا پرتاب شد.

 

والنتینا ترشکووا. تصویر از ریا نووستی/ ویکی پدیا.

 

زندگی و انتخاب والنتینا به عنوان یک فضانورد

والنتینا ترشکووا در 6 مارس 1937 در روستای Bolshoye Maslennikovo در نزدیکی یاروسلاول روسیه متولد شد. او در نوجوانی به چتربازی علاقه‌مند شد و اولین پرش خود را در می‌ 1959 در سن 22 سالگی انجام داد. مادرش در یک کارخانه نساجی کار می‌کرد و پدرش راننده تراکتور بود. قبل از اینکه به عنوان فضانورد انتخاب شود، در یک کارخانه نساجی نیز کار می‌کرد.

 

ترشکووا یکی از پنج زن انتخاب شده از بین بیش از 400 متقاضی بود. بقیه تاتیانا کوزنتسوا، ایرینا سولوویوا، ژانا یوکینا و والنتینا پونوماریووا بودند. متعاقباً همه آنها چندین ماه تمرین کردند. این آموزش شامل پروازهای بدون وزن، آزمایش‌های ایزوله، آزمایش‌های سانتریفیوژ، 120 پرش با چتر نجات و آموزش خلبانی در هواپیماهای جت بود.

 

در طرح اولیه، ترشکووا با موشک وستوک 5 به مدار می‌رفت و به دنبال آن پونوماریووا روی وستوک 6 می‌رفت. اما این در مارس 1963 تغییر کرد. یک فضانورد مرد به نام والری بیکوفسکی همزمان با ترشکووا در 16 ژوئن 1963وستوک 5 پرواز کرد.

 

مردم پرواز او را جشن گرفتند و تصویر او در سراسر اتحاد جماهیر شوروی پخش شد. او همچنین از رادیو با نخست وزیر نیکیتا خروشچف صحبت کرد. میدان Novopromyshna در Tver، در نزدیکی مسکو، در سال 1963 به افتخار او به میدان ترشکووا تغییر نام داد.

 

زندگی او پس از پرواز فضایی تاریخی‌اش

اگرچه ترشکووا دیگر به فضا بازنگشت، اما در سال 1976 در نیروی هوایی شوروی سرهنگ شد. در آوریل 1977، او دکترای مهندسی هوانوردی گرفت و او به عنوان مربی در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین ادامه داد. سرانجام در سال 1997 پس از کسب درجه سرلشکری ​​از نیروی هوایی شوروی بازنشسته شد. در سال 2007، نخست وزیر ولادیمیر پوتین ترشکووا را برای جشن تولد 70 سالگی او به اقامتگاه خود در نوو-اگاریوو دعوت کرد. او اشاره کرد که دوست دارد روزی به مریخ پرواز کند، حتی اگر به این معنی باشد که این سفر یک طرفه باشد. او گفت:

اگر پول داشتم از پرواز به مریخ لذت می‌بردم. این رویای اولین فضانوردان بود. کاش می‌تونستم متوجه بشم! من آماده پرواز بدون بازگشت هستم.

کپسول وستوک 6 که در آن ترشکووا در سال 1963 به دور زمین چرخید. تصویر از موزه علوم/ ویکی پدیا.

اما ترشکووا در حالی که مشتاق سفر فضایی بود، در سال 2013، در پنجاهمین سالگرد پرواز فضایی خود گفت که گردشگران فضایی را قبول ندارد. او همچنین در مورد خطر برخورد یک سیارک با زمین نگران بود، او در سال 2017 به گاردین گفت:

مردم نباید پول خود را در جنگ هدر دهند. اما برای بحث درباره نحوه دفاع از جهان در برابر تهدیداتی مانند سیارک‌هایی که از فضا می‌آیند، گرد هم بیایید.

 

پرواز تاریخی ترشکووا به فضا در سال 1963 میراث او را به عنوان اولین زنی که به مدار رفت، مستحکم کرد و او همچنین راه را برای زنان فضانورد و فضانوردان آینده هموار کرد که در سالهای بعد از آن پیروی کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Valentina Tereshkova: 1st woman in space

Posted by Elizabeth Howell and Paul Scott Anderson June 16, 2022

https://earthsky.org/space/this-date-in-science-first-woman-in-space/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *