کشف گروهی از کهکشان‌ها که در اوایل جهان در کنار هم قرار گرفته‌اند!!

خوشه (پرتو) کهکشانی که در زمان 12 بیلیون سال پیش دیده شده است. نور از ستاره‌های کهکشانها ساطع می‌شود و در واقع مادون قرمز است. از آنجا که این نور برای چشم انسان نامرئی است، رنگها به قرمز، سبز و آبی “ترجمه” شده‌اند. خطوط زرد نشان دهنده انتشار امواج رادیویی از غبار ستاره‌ای است که با گاز بین ستاره‌ها مخلوط شده است. اعتبار N. Silassen

در حین توسعه و آزمایش نرم‌افزارهای نجومی بر روی داده‌های موجود، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته نجوم به طور اتفاقی گروهی از کهکشان‌ها را در اوایل جهان کشف کرد. این یافته علاوه بر نشان دادن پتانسیل این نرم‌افزار، بینشی در مورد مونتاژ ساختارهای پرجرم و همچنین چگونگی توقف ستاره‌سازی در برخی کهکشان‌ها ارائه می‌دهد.

مانند بسیاری از انسان‌ها، کهکشان‌ها دوست ندارند به تنهایی در کیهان سفر کنند. درعوض، آنها تمایل دارند در گروههای کوچکتر یا خوشه‌های غول‌پیکری جمع شوند که در انبوه‌ترین غلظت‌های ماده تاریک قرار دارند. کشف و مطالعه خوشه‌ها و اعضای کهکشان‌های آن‌ها بینش‌های کلیدی در مورد چگونگی تکامل کهکشان‌ها و همچنین در مورد توزیع زیربنایی ماده تاریک و هندسه جهان ما ارائه می‌دهد.

یک کشف غم انگیز

نیکولای سیلاسن، دانشجوی کارشناسی ارشد در DTU Space و عضو مرکز افق کیهانی (DAWN) که با همکاری موسسه نیلز بور و DTU Space است، در حین توسعه یک نرم‌افزار جدید برای تشخیص خودکار خوشه‌های کهکشانی دوردست، گروه قابل توجهی از کهکشان‌ها را کشف کرد.

این گروه “HPC1001” نام داشت و شامل ده عضو کهکشانی است که در زمان 12 بیلیون سال قبل دیده می‌شوند، زمانی که جهان فقط 1.7 بیلیون سال سن داشت.

یکی از همکاران نیکولای سیلاسن، شووون جین، همکار ماری کوری در DAWN است. او می‌گوید: “گروه‌های کهکشانی در اوایل تاریخ کیهان بسیار نادر هستند. تنها چند مورد از آنها تا کنون پیدا شده‌اند. کشف ما جالب است نه تنها به این دلیل که HPC1001 یکی از دورترین گروه‌ها است، بلکه به این دلیل است که فشرده‌ترین مجموعه کهکشان‌هایی که تاکنون در جهان ما شناسایی شده است.”

کهکشانهای در حال مرگ

در حالی که برخی کهکشانها به طور فعال در حال تشکیل ستاره هستند، برخی دیگر به طور ناگهانی از تشکیل ستاره‌های جدید باز می‌مانند. یکی از اهداف کلیدی مرکز افق کیهانی، بررسی دلایل و تکامل این مرحله است.

جورجیوس مگدیس، دانشیار در DAWN و شرکت کننده در این مطالعه، می گوید: «به طور قابل توجهی، پرجرم‌ترین عضو کهکشان در این ساختار «در حال مرگ» است فعالیت ستاره‌زایی آن در حال کاهش است.

این یک شاخص مهم برای تکامل ساختارهای پرجرم است و در صورت تایید، HPC1001 اولین ساختار کشف شده در مرحله بلوغ خواهد بود.

فاصله و “زمان نگاه” به HPC1001 با روشی تا حدی نامشخص تعیین می‌شود که به رنگهای مشاهده شده هر کهکشان بستگی دارد. برای تایید اندازه‌گیری‌های خود، اخترشناسان تشخیص خود را با مشاهدات طیف‌سنجی دقیقتری دنبال خواهند کرد.

این مشاهدات آینده که با آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی و آرایه میلی‌متری گسترده شمالی در فرانسه و همچنین سایر امکانات نجومی به دست آمده است، ماهیت کامل این ساختار را آشکار می‌کند، از جمله اینکه آیا HPC1001 یک گروه کوچک باقی خواهد ماند یا در نهایت به یک خوشه پرجرم تا 1000 کهکشان تبدیل خواهد شد.

این گروه کهکشانی طی یک پروژه سنتز در فضای DTU تحت نظارت شووون جین و جورجیوس مگدیس کشف شد.

Student discovers a group of galaxies clustered together in the early universe