سحابی خرچنگ در تصویر جدید خیره کننده شکارچی انرژی تاریک می‌درخشد!!

 

 

دوربین انرژی تاریک به تازگی 10 سال فعالیت خود را جشن گرفته است.

تصویری از سحابی خرچنگ که توسط دوربین انرژی تاریک گرفته شده است. (اعتبار تصویر: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA)

 

دوربینی که برای رمزگشایی از اسرار انرژی تاریک طراحی شده است، یک تصویر خیره کننده جدید ثبت کرده است که شکل‌گیری ستاره را درون یک منطقه دوردست نشان می‌دهد.

 

دوربین انرژی تاریک، ابزاری که بر روی تلسکوپ 13 فوتی (4 متری) ویکتور ام. بلانکو در رصدخانه بین آمریکایی سرو تولولو در شیلی نصب شده است، بخشی از پروژه بررسی انرژی تاریک است که به دنبال شواهدی از انرژی تاریک است. نیروی نامرئی که ستاره شناسان فکر می‌کنند انبساط جهان را تسریع می‌کند.

 

همانطور که تلسکوپ به دنبال نیروی اسرارآمیز است، منظره‌های باورنکردنی از کیهان را نیز به تصویر می‌کشد. این تصویر جدید که روز دوشنبه (12 سپتامبر) منتشر شد، سحابی خرچنگ، منطقه ستاره‌زایی در فاصله 8000 سال نوری از زمین در صورت فلکی عقرب را به تصویر می‌کشد.

 

این تصویر منطقه‌ای به وسعت 400 سال نوری را نشان می‌دهد که در آن ستارگان جوان درخشان در میان ابرهای غبار و گاز پراکنده شده‌اند. در مرکز تصویر چیزی است که اخترشناسان آن را یک خوشه ستاره‌ای باز می نامند (یک گروه از ستارگان بسیار جوان و پرجرم).

 

برخی از نقاط درخشان اطراف خوشه به اصطلاح پیش ستاره‌ها هستند، ستارگان نوپایی که هنوز در محفظه‌های محکمی از غبار و گاز پیچیده شده‌اند و به آرامی به زیبایی کامل خیره‌کننده خود ظاهر می‌شوند.

 

بادهای بین ستاره‌ای، تشعشعات کهکشانی و میدان‌های مغناطیسی قدرتمند سحابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و گاز و غبار درون آن را به شکل جریان‌ها و نوارهای پیچ‌خورده فشرده می‌کنند.

 

بر اساس بیانیه‌ای توسط NOIRLab، دوربین انرژی تاریک یکی از دوربینهای دستگاههای شارژ شده با میدان وسیع با بالاترین عملکرد در جهان است، نوعی از فناوری تصویربرداری دیجیتال که دستگاه را راه‌اندازی می‌کند که می‌تواند منابع نور بسیار ضعیف را ضبط کند.

 

این دوربین که قادر به ارائه 400 تا 500 تصویر در هر شب است، اخیراً به نقطه عطفی از 1 میلیون نوردهی فردی رسیده است. ستاره‌شناسان با مطالعه چگونگی حرکت اجرام دوردست به دنبال شواهد انرژی تاریک در تصاویر می‌گردند.

 

برای ایجاد این تصویر خاص، ستاره‌شناسان از فیلترهای خاصی استفاده کردند که طول‌موج‌های خاصی از نور را جدا می‌کند. با مشاهده خوشه‌های ستاره‌ای دوردست در این طول‌موج‌ها، دانشمندان می‌توانند نه تنها حرکات، بلکه دما و شیمی مناطق دوردست ستاره‌ساز را نیز درک کنند.

 

تصویر نهایی ترکیبی از نوردهی‌های متعدد است که با فیلترهای مختلف گرفته شده است که روی هم چیده شده‌اند تا عکسی ایجاد شود که سحابی خرچنگ را همانطور نشان می‌دهد که در صورت مشاهده با چشم غیرمسلح در آسمان به نظر می‌رسد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Lobster Nebula’ glows red in stunning new image from dark energy hunter

By Tereza Pultarova published

https://www.space.com/dark-energy-camera-lobster-nebula-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *