تصویر مستقیم وب از سیاره فراخورشیدی ابرمشتری!!

 

 

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا/ESA/CSA تصویری مستقیم از HIP 65426b، غول گازی فراخورشیدی با جرمی حدود 6 تا 12 برابر بیشتر از مشتری گرفته‌اند.

این تصویر Webb/MIRI سیاره فراخورشیدی HIP 65426b را نشان می‌دهد. اعتبار تصویر: NASA / ESA / CSA / Webb / A. Carter, University of California, Santa Cruz / ERS 1386 team / A. Pagan, STScI / DSS

 

HIP 65426b تقریباً در فاصله 363 سال نوری از ما در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

 

این سیاره که برای اولین بار در سال 2017 کشف شد، 1.5 برابر بزرگتر از مشتری و 12 برابر جرم است.

 

این ستاره به دور ستاره نوع A2 HIP 65426 (همچنین به عنوان HD 116434 شناخته می‌شود) می‌چرخد ​​که تقریباً 3000 K گرمتر و دو برابر خورشید جرم دارد.

 

HIP 65426b در فاصله 92 واحد نجومی (واحدهای نجومی) به دور ستاره مادر می‌چرخد. به اندازه کافی از ستاره فاصله دارد که وب می‌تواند به راحتی سیاره را از ستاره موجود در تصویر جدا کند.

 

دکتر ساشا هینکلی، ستاره‌شناس دانشگاه اکستر، می‌گوید: «این یک لحظه دگرگون کننده ، نه تنها برای وب، بلکه به طور کلی برای نجوم است.

 

دکتر آرین کارتر، ستاره‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، گفت: “من فکر می کنم هیجان‌انگیزترین چیز این است که ما تازه شروع کرده‌ایم.”

 

تصاویر بیشتری از سیارات فراخورشیدی در آینده وجود دارد که درک کلی ما از فیزیک، شیمی و شکل‌گیری آنها را شکل می‌دهد.»

 

ما حتی ممکن است سیارات ناشناخته قبلی را نیز کشف کنیم.

این تصاویر وب HIP 65426b را در باندهای مختلف نور مادون قرمز نشان می‌دهد: بنفش نمای دستگاه NIRCam را در 3.00 میکرومتر، آبی نمای دستگاه NIRCam را در 4.44 میکرومتر، زرد نمای دستگاه MIRI را در 11.4 میکرومتر و قرمز دستگاه نمای MIRI را نشان می‌دهد. در 15.5 میکرومتر این تصاویر به دلیل روش‌هایی که ابزارهای مختلف وب نور را جذب می‌کنند متفاوت به نظر می‌رسند. مجموعه‌ای از ماسک‌های درون هر ابزار، به نام تاج‌نگار، نور ستاره میزبان را مسدود می‌کند تا سیاره دیده شود. ستاره کوچک سفید در هر تصویر مکان ستاره میزبان HIP 65426 را مشخص می‌کند که با استفاده از تاج نگاری و پردازش تصویر از آن کم شده است. تصویر: NASA / ESA / CSA / Webb / A. Carter, University of California, Santa Cruz / ERS 1386 team / A. Pagan, STScI / DSS.

 

دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) روی وب هر دو مجهز به تاج‌نگار هستند که مجموعه‌ای از ماسک‌های کوچک هستند که جلوی نور ستاره‌ها را می‌گیرند و تلسکوپ فضایی را قادر می‌سازد تا تصاویر مستقیمی از سیارات فراخورشیدی خاص مانند این سیاره بگیرد.

 

گرفتن تصاویر مستقیم از سیارات فراخورشیدی چالش‌برانگیز است زیرا ستاره‌ها بسیار درخشانتر از سیارات هستند.

 

HIP 65426b بیش از 10000 بار کم نورتر از ستاره میزبان خود در مادون قرمز نزدیک و چند هزار بار کم‌نورتر در مادون قرمز میانی است.

 

در هر تصویر فیلتر، دنیای بیگانه به صورت یک لکه نوری با شکل کمی متفاوت ظاهر می‌شود.

 

این امر به دلیل ویژگی‌های سیستم نوری وب و نحوه تحلیل نور توسط اپتیکهای مختلف است.

 

دکتر جردن استتون، اخترفیزیکدان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده، می‌گوید: «یکی از چیزهایی که ما بیش از همه در مورد آن هیجان زده هستیم این است که اکنون توانایی اندازه‌گیری روشنایی سیارات در طول موج های بیشتر از 5 میکرون را داریم.

 

بنابراین ما اکنون این ماشین بسیار دقیق را داریم که به ما توانایی اندازه‌گیری نور از سطوح سیاره‌ای را در محدوده طول موج بسیار وسیعی می‌دهد و بنابراین این واقعاً درک ما از سیارات غول پیکر را تغییر خواهد داد.»

 

دکتر کارتر گفت: «به دست آوردن این تصویر مانند حفاری برای یافتن گنج فضایی بود.

 

در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستم ببینم نور ستاره بود، اما با پردازش دقیق تصویر توانستم آن نور را حذف کنم و سیاره را کشف کنم.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Webb Directly Images Super-Jupiter Exoplanet

Sep 2, 2022 by Sergio Prostak

https://www.sci.news/astronomy/webb-super-jupiter-hip-65426b-11160.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *