تلسکوپ فضایی هابل عکسی خیره کننده از یک کهکشان با شکلی عجیب گرفته است!!

 

 

تلسکوپ فضایی هابل عکس جدیدی از یک کهکشان کوتوله نامنظم به نام NGC 1156 گرفت که در فاصله 25 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی برج حمل قرار دارد. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, R. B. Tully, R. Jansen, R. Windhorst)

 

“شکوفه‌های” قرمز روشن تشکیل ستاره در تصویر جدیدی از یک کهکشان غیر متعارف خودنمایی می‌کند.

 

یک عکس جدید از تلسکوپ فضایی هابل یک کهکشان کوتوله نامنظم به نام NGC 1156 را به تصویر می‌کشد. NGC 1156 که در فاصله 25 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی برج حمل قرار دارد، برخلاف اکثر کهکشانهای دیگر ساختاری منحصربه‌فرد دارد (یک “شگفتی از مورفولوژی کهکشانی”).

 

مقامات آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای که تصویر جدید هابل را در 22 آگوست منتشر کرد، نوشت: “هزاران ستاره درخشان آن یک کهکشان مارپیچی را تداعی می‌کنند، اما فاقد ساختار “پیچ در پیچ” مشخصه است. کهکشان بیضی شکل و هسته آن از ستارگان قدیمی‌تر و قرمزتر تشکیل شده است.”

 

شکوفه‌های قرمز درخشان پراکنده در سراسر عکس، مناطقی از تشکیل ستاره‌های شدید را نشان می‌دهد که انرژی شدید کهکشان را تامین می‌کند. گاز هیدروژن یونیزه شده که از این ستارگان جوان خارج می‌شود، درخشش قرمزی از خود می‌دهد.

 

کهکشان‌های مارپیچی معمولاً یک برآمدگی مرکزی متشکل از ستاره‌های قدیمی‌تر و کم‌نور را نشان می‌دهند که توسط یک صفحه تخت و چرخان از ستاره‌های جوان داغ احاطه شده‌اند. در حالی که NGC 1156 دارای یک مرکز متراکم با نسل‌های قدیمی‌تر ستاره‌ها است. ستاره‌شناسان NGC 1156 را  با توجه به اینکه فاقد هر نوع شکل مشخصی است – نه ساختار مارپیچی و نه بیضی شکل به عنوان یک کهکشان نامنظم کوتوله طبقه‌بندی کرده‌اند.

 

با این حال، طبق این بیانیه، این کهکشان نیز به عنوان منزوی طبقه‌بندی می‌شود، زیرا هیچ کهکشان دیگری به اندازه کافی نزدیک آن نیست که بر شکل عجیب و غریب آن و شکل‌گیری ادامه‌دار ستاره‌ها تأثیر بگذارد.

 

در حالی که هابل قبلاً از NGC 1156 عکس گرفته بود، تصویر جدید به عنوان بخشی از برنامه‌ای به نام هر کهکشان شناخته شده نزدیک گرفته شده است که هدف آن پر کردن شکاف در مشاهدات کهکشانی است.

 

طبق بیانیه ESA، ستاره شناسان متوجه شدند که تنها سه چهارم کهکشان ها در فاصله کمی بیش از 30 میلیون سال نوری از زمین توسط هابل با جزئیات کافی برای مطالعه ترکیب ستارگان درون آنها رصد شده است. آنها پیشنهاد کردند که در بین پروژه‌های بزرگ‌تر، هابل می‌تواند از سه ماهه باقی‌مانده عکس‌های فوری بگیرد – از جمله NGC 1156. برنامه‌های پرکننده شکاف مانند این تضمین می‌کنند که بهترین استفاده از زمان رصد ارزشمند هابل است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble Space Telescope captures stunning photo of a galaxy with a strange shape

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/hubble-space-telescope-photo-galaxy-strange-shape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *