شنبه ناسا برای پرتاب موشک به ماه آماده می‌شود

 

به نظر می‌رسد در حالیکه ستارگان برای انفجار موشک ماه ناسا به صف انتظار نشسته‌اند سرانجام روز شنبه، با پیش‌بینی‌های مساعد هواشناسی و حل مسائل فنی که پرتاب را از اوایل این هفته به تعویق انداخته بود، این انتظار به سر رسد.

پرتاب برای ساعت 2:17 بعد از ظهر به وقت محلی (1817 به وقت گرینویچ) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا برنامه‌ریزی شده است و در صورت لزوم امکان تأخیر تا دو ساعت وجود دارد.

شانس شرایط آب و هوایی مطلوب در پنجره برنامه‌ریزی عصر پنجشنبه 60 درصد بود.

ملودی لووین، تحلیلگر هواشناسی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “آب و هوا خوب به نظر می‌رسد” و انتظار نمی‌رود که “فریب‌دهنده” باشد.

ناسا همچنین برای اصلاح مشکلات فنی این پرتاب کار کرده است، همان مشکلاتی که منجر به تأخیر در آخرین لحظه پرتاب در پنجره برنامه‌ریزی‌شده اولیه خود در روز دوشنبه شد.

جان هانی کات، مدیر برنامه موشک، روز پنجشنبه گفت، ابتدا به نظر می‌رسید که یکی از چهار موتور اصلی موشک خیلی داغ است، اگرچه معلوم شد که مشکل به دلیل خوانش اشتباه از یک “حسگرخراب” بوده است.

در آینده، اطلاعات نادرست نباید جدی گرفته شود.

سپس نشت مخزن سوخت باید برطرف می‌شد.

چارلی بلک ول تامپسون، مدیر راه‌اندازی، گفت: «ما توانستیم منبع نشت را پیدا کنیم و آن را اصلاح کردیم.

ماموریت آرتمیس 1 یک پرواز آزمایشی بدون خدمه است. این اولین پرتاب موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) خواهد بود که قدرتمندترین موشک در جهان است و بیش از یک دهه است که در حال ساخت آن بوده‌اند.

مایک سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس، گفت: “هیچ تضمینی وجود ندارد که ما روز شنبه کارمان تمام شود، اما تلاش خواهیم کرد.”

اگر این ماموریت روز شنبه انجام شود، کپسول اوریون که در بالای موشک تعبیه شده است، 37 روز را در فضا سپری خواهد کرد و از فاصله 100 کیلومتری به دور ماه خواهد چرخید.

اوریون همان است که پس از آن در کمترین زمان در سال 2025 فضانوردان آینده را از جمله اولین زن و اولین رنگین‌پوستی که روی سطح آن قدم خواهدزد – به ماه باز می‌گرداند.

آرتمیس نام خواهر دوقلوی خدای یونانی آپولو بود و اولین ماموریت‌های ماه هم به همین نام نامگذاری شد. با برنامه پرچمدار جدید، ناسا امیدوار است روزی فناوری ارسال انسان به مریخ را آزمایش کند.

 

ترجمه: خانم رویا قنادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *