آلما اشک تولد یک بچه‌ستاره را در ابر کوچک ماژلانی کشف کرد

توسط دانشگاه متروپولیتن اوزاکا

(سمت چپ): تصویر میدان وسیع فروسرخ دور از ابر ماژلانی کوچک که توسط رصدخانه فضایی هرشل به دست آمده است. (راست): تصویری از خروج مولکولی از بچه‌ستاره Y246. رنگ‌های فیروزه‌ای و قرمز گاز با انتقال به آبی و قرمز مشاهده شده در گسیلش  مونوکسید کربن را نشان می‌دهند. ضربدر نشان دهنده موقعیت بچه‌ستاره است.

اعتبار: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)، توکودا و همکاران. ESA/Herschel

 

 

 

پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن اوزاکا “بچه‌ستاره‌هایی” را در ابر ماژلانی کوچک، در محیطی شبیه به کیهان اولیه مشاهده کردند. آنها در نزدیکی یکی از بچه‌ستاره‌ها، جریان مولکولی را پیدا کردند که خواص مشابهی با کهکشان راه شیری دارد و چشم‌انداز جدیدی از تولد ستارگان ارائه می‌دهد.

عناصر سنگین در ماده بین ستاره‌ای به طور قابل توجهی بر مکانیسم تشکیل ستاره تأثیر می گذارد. در کیهان اولیه، فراوانی عناصر سنگین کمتر از جهان کنونی بود، زیرا زمان کافی برای هسته‌سازی برای تولید عناصر سنگین در ستارگان وجود نداشت. تفاوت تشکیل ستاره در چنین محیطی با ستاره‌زایی کنونی را آنچنان نمی‌دانیم.

یک تیم بین‌المللی به سرپرستی پروفسور توشیکازو اونیشی، دانشگاه متروپولیتن اوزاکا، و استادیار پروژه کازوکی توکودا، دانشگاه کیوشو/NAOJ، از آرایه میلی متری/زیر میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) برای رصد اجرام ستاره‌ای جوان با جرم بالا در ابرمازلانی کوچک استفاده کردند.

ابر ماژلانی کوچک با فراوانی کم عناصر سنگین‌تر از هلیوم، مشابه با کهکشان‌های 10 میلیارد سال پیش، شناخته شده است. هدف به لطف فاصله نسبتا نزدیک از زمین، نمای رصدی دقیقی را ارائه می دهد. پژوهشگران در مطالعه خود که در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است، جریان گاز دوقطبی را شناسایی کردند که از “بچه‌ستاره” Y246 خارج می شود و مشخص شد که جریان مولکولی سرعتی بیش از 54000 کیلومتر در ساعت در هر دو جهت دارد.

در کیهان کنونی، تصور می‌شود که حرکت چرخشی ستارگان در حال رشد توسط این جریان مولکولی در طول انقباض گرانشی سرکوب شده و رشد ستاره را تسریع می‌کند. کشف همین پدیده در ابر ماژلانی کوچک نشان می‌دهد که این فرآیند تشکیل ستاره در طول 10 میلیارد سال گذشته رایج بوده است. این تیم همچنین انتظار دارد که این کشف دیدگاه‌های جدیدی را برای مطالعه ستارگان و تشکیل سیارات به ارمغان بیاورد.

https://phys.org/news/2022-08-alma-birth-baby-star-small.html

مترجم: رویا قنادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *