ناسا پرتاب موشک آرتمیس 1 به ماه را به دلیل مشکل خنک کننده موتور لغو کرد!!

 

 

بالاخره آرتمیس 1 امروز پرتاب نخواهد شد.

 

مشکل در خنک کننده موتور موشک جدید غول‌پیکر ناسا برای اکتشاف در اعماق فضا، آژانس را مجبور کرد که اولین پرتاب مورد انتظار تقویت کننده را در اوایل دوشنبه (29 آگوست) متوقف کند.

 

ناسا عمدتاً اولین مگا موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) خود را برای پرتاب ماموریت ماه آرتمیس 1 در روز دوشنبه آماده کرده بود، اما کنترل‌کننده‌های پرتاب نتوانستند یکی از چهار موتور اصلی را تا دمای مورد نیاز برای کنترل پیشران فوق سرد آن خنک کنند. این موضوع برنامه‌های پرتاب موشک SLS و فضاپیمای بدون سرنشین اوریون را در یک پرواز آزمایشی بلندپروازانه 42 روزه به دور ماه متوقف کرد.  پرتاب برای ساعت 8:33 صبح به وقت شرقی (1233 GMT) برنامه ریزی شده بود.

 

به گفته مقامات ناسا، سرد کردن موتورهای موشک SLS قبل از عبور هیدروژن مایع برودتی و اکسیژن مایع از طریق آنها یک مرحله ضروری قبل از پرتاب موشک است. در حالی که سه تا از موتورها آن تست را با موفقیت پشت سر گذاشتند، موتور شماره 3 با وجود تلاش‌های عیب‌یابی آماده نشد.

 

 آرتمیس 1 روی سکوی پرتاب در صبح روز 29 آگوست 2022. (اعتبار تصویر: ناسا/جوئل کووسکی)

 

مقامات ناسا در بیانیه‌ای می‌گویند: «کنترل‌کننده‌های پرتاب، موتورها را با افزایش فشار بر روی مخازن مرحله هسته‌ای تنظیم می‌کنند تا مقداری از پیشرانه برودتی به موتورها وارد شود تا آنها را به محدوده دمایی مناسب برای راه اندازی برساند.» “موتور 3 به درستی  تنظیم نمی‌شود و مهندسان در حال عیب یابی هستند.”

 

هر چهار این موتورها در برنامه شاتل فضایی ناسا از وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد پرواز کردند.

 

به گفته درول نیل، سخنگوی ناسا، تهویه موتور چیزی نبود که تیم بتواند در طول فرآیند “wet dress rehearsal” تأیید کند.که در ژوئن به پایان رسید.

 

نیل گفت: “این چیزی است که آنها می‌خواستند در طول “wet dress rehearsal” 4 آزمایش کنند، اما نتوانستند.” “بنابراین این اولین فرصت برای تیم بود تا این را به صورت زنده ببینند. به گفته مهندسان، حتی ورود به آن دما مشکل خاصی است.”

 

مشکل تهویه موتور شماره 3 زمانی رخ داد که ناسا در طول شمارش معکوس از طریق یک سری اشکالات کار کرد، از جمله نشت هیدروژن مایع در اوایل فرآیند سوخت رسانی و ترک احتمالی در مخازن غول‌پیکر هیدروژن مایع و اکسیژن مایع SLS بخشی از تقویت کننده هسته به نام فلنج بین مخزن، که فلنج را به هم متصل می‌کند. این مخازن می‌توانند مجموعاً 730000 گالن (3.3 میلیون لیتر) پیشران را در خود جای دهند.

 

ناسا در این به‌روزرسانی گفت: «فلنج‌ها اتصالاتی هستند که مانند یک درز روی پیراهن عمل می‌کنند، در بالا و پایین مخزن بین‌تانک نصب می‌شوند تا دو مخزن به آن متصل شوند».

 

مهندسان ناسا دریافتند که این ترک در واقع در فوم عایق روی فلنج است، نه در ساختار فلزی موشک. نیل می‌گوید: «یخ تشکیل‌شده اساساً هوایی است که توسط مخزن سرد می‌شود و در داخل شکاف کف به دام می‌افتد، اما نه مخزن واقعی».

 

نیل اضافه کرد که پرسنل ناسا قبل از بازنشستگی در سال 2011، شکاف های مشابهی را در فوم هنگام استفاده از آن در شاتلهای فضایی دیده بودند.

 

مشکلات موتور شماره 3 و ترک ترسناک ناشی از نگرانی در مورد نشت هیدروژن مایع در موشک بود. نیل خاطرنشان کرد: نشت در طول فرآیند سوخت‌رسانی شبیه به نشتی بود که در طی آزمایش سوخت‌گیری SLS در اوایل سال جاری رخ داد. اما مقامات ناسا زود قضاوت نکردند.

 

مقامات ناسا در به‌روزرسانی بعدی نوشتند: «اگرچه مشکل مشابهی در یک “wet dress rehearsal” قبلی شناسایی شد، اما ممکن است لزوماً دلیل مشابهی نباشد.»

 

ناسا جریان هیدروژن مایع را به داخل مخزن متوقف کرد و مجدداً شروع کرد تا نشت را تأیید کند و حتی در حالی که مهندسان در حال کار بر روی این موضوع بودند، به مرحله بالایی موشک 322 فوتی (98 متری) سوخت رسانی کرد.

 

حتی قبل از سوخت‌رسانی به موشک SLS، ناسا در طول شمارش معکوس پرتاب روز دوشنبه با چالش هایی مواجه شد. طوفان های دریایی و رعد و برق سوخت رسانی به موشک SLS را نزدیک به یک ساعت به تاخیر انداخت و کنترل‌کننده‌های پرتاب را مجبور کرد تا برای جبران زمان از دست رفته کار کنند.

 

از آنجایی که ناسا امروز قادر به پرتاب نیست، آژانس می‌تواند حداقل یکی از دو روز پشتیبان را برای پرواز آرتمیس 1 در ماموریت خود به ماه امتحان کند. اگر آژانس مشکل موتور شماره 3 را حل کند، می‌تواند دوباره جمعه (2 سپتامبر) یا 5 سپتامبر، در صورت مساعد بودن آب و هوا، پرتاب را انجام دهد. مدیران ماموریت گفته‌اند که اگر ناسا نتواند تا 5 سپتامبر پرتاب کند، پرتاب بعدی احتمالاً در ماه اکتبر خواهد بود. فرصتهای پرتاب با توجه به مرحله ماه و شرایط نور پس از ورود مجدد، از جمله ملاحظات دیگر، محدود می‌شود.

 

نیل می‌گوید: «بسته به اتفاقی که در این موتور می‌افتد، اولین فرصت، 2 سپتامبر خواهد بود. با این حال، ما منتظر تعیین برنامه برای پیشبرد آن خواهیم بود.»

 

آرتمیس 1 یک کپسول بدون خدمه اوریون را به مدار ماه می‌فرستد و برمی‌گرداند، در ماموریتی که شش هفته از پرواز تا سقوط به زمین طول خواهد کشید. این اولین پرواز برای SLS با تاخیر طولانی و دومین پرواز برای اوریون خواهد بود که در سال 2014 سفری کوتاه به مدار زمین انجام داد. (اوریون در آن پرواز آزمایشی بدون خدمه بر فراز یک موشک سنگین متحد پرتاب دلتا IV سوار شد.)

 

آرتمیس 1 همچنین اولین ماموریت برنامه آرتمیس ناسا خواهد بود که هدف آن ایجاد یک حضور طولانی‌مدت و پایدار انسانی در ماه و اطراف آن است. اگر همه چیز با آرتمیس 1 خوب پیش برود، ناسا آماده شدن برای آرتمیس 2 را آغاز خواهد کرد که فضانوردان را به سفری به دور ماه می‌فرستد.

 

ناسا سال 2024 را برای پرتاب آرتمیس 2 و سال 2025 یا 2026 را برای آرتمیس 3 هدف قرار داده است که برای اولین بار از زمان آخرین ماموریت آپولو در سال 1972، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA calls off Artemis 1 moon rocket launch over engine cooling issue

By Tariq Malik 

https://www.space.com/artemis-1-moon-rocket-launch-scrub

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *