نمای نزدیک هابل از سحابی شکارچی

 

 

تصویر جدید هابل از سحابی شکارچی (ESA/Hubble & NASA, J. Bally, M. H. Özsaraç)

 

یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق آسمان شب را می‌توان در صورت فلکی شکارچی یافت.

 

بین ستارگان نطاق، سیف و رجل‌الجبار، ابر وسیع و غلیظی از غبار و گاز بین ستاره ای شناور است. این ابر سحابی شکارچی است، محدوده موادی که در آن ستارگان نوزاد متولد می‌شوند و یکی از اجرام مورد مطالعه و عکاسی در کهکشان راه شیری است.

 

با گستره 24 سال نوری، آنقدر نزدیک و بزرگ است که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

 

این ابر تماشایی به دلیل نزدیکی نسبی آن (حدود 1344 سال نوری از خورشید)، آزمایشگاه مهمی برای درک تشکیل ستاره است.

 

شما فقط باید به درستی بزرگنمایی کنید، و از نزدیک به جزئیات نگاه کنید.

تصویر جدید هابل از سحابی شکارچی و. (ESA/Hubble & NASA, J. Bally, M. H HH 505. Özsaraç)

 

تصویر جدید هابل از سحابی شکارچی به نظر می‌رسد که ابرهایی با رنگ‌آمیزی ظریف د در برابر پس‌زمینه تاریک مخملی فضا هستند… اما در وسط یک تعامل کیهانی نادر و شگفت‌انگیز است که توسط ستاره نوزاد IX شکارچی ایجاد شده است.

 

این فعل و انفعال که HH 505 نامیده می‌شود، چیزی است که به عنوان یک شی هربیگ-هارو شناخته می‌شود. تشکیل آنها مستلزم مجموعه‌ای از شرایط خاص است.

 

ابتدا به یک ستاره بچه نیاز دارید. این گره‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که یک گره متراکم در یک ابر مولکولی، مانند مهد کودک ستاره‌ای شکارچی، در زیر جرم خود فرو می‌ریزد، می‌چرخد. همانطور که می‌چرخد، در موادی از ابرهای اطراف خود می‌پیچد که به ستاره بچه اجازه رشد می‌دهد.

 

با تجمع این ماده بر روی ستاره بچه، جت‌های پلاسما قدرتمندی می‌توانند از قطب‌های ستاره پرتاب شوند. تصور می‌شود که برخی از موادی که به دور ستاره می‌چرخند در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خارجی ستاره به سمت قطب‌ها منحرف می‌شوند. این خطوط میدان مغناطیسی به عنوان یک شتاب دهنده ذرات عمل می‌کنند به طوری که وقتی مواد به قطبها می‌رسند، با سرعت‌های باورنکردنی پرتاب می‌شوند.

دایره زرد محل HH 505 را در سحابی شکارچی نشان می‌دهد. (NASA، ESA، M. Robberto/STScI)

 

یک شی هربیگ هارو زمانی شکل می‌گیرد که این جت ها که با سرعت فوق العاده بالایی حرکت می‌کنند، به شدت به گاز اطراف برخورد می‌کنند و آن را با شوک گرم می‌کنند به طوری که به شدت می درخشد که چیزی را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد دو میله نور درخشان است که از ستاره بچه ساطع می شود.

 

این ساختارها به سرعت تغییر می‌کنند، بنابراین اخترشناسان می‌توانند آنها را مطالعه کنند تا بفهمند چگونه ستاره‌های کوچک مواد را از ابرهای اطراف خود دور می‌کنند. این امر گاز و غباری را که ستارگان در حال رشد را تغذیه می‌کند، قطع می‌کند و اندازه ستاره بالغ را تعیین می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble’s Closeup of The Orion Nebula Looks Like a Surreal Dreamscape

SPACE14 August 2022

ByMICHELLE STARR

https://www.sciencealert.com/hubbles-closeup-of-the-orion-nebula-looks-like-a-surreal-dreamscape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *