منشا گوی آذرین مادرید کشف شد!!

همانطور که انواع اجسام کوچک در حال عبور از فضا هستند، دانشمندان نام‌های مختلفی برای آن‌ها دارند. این اینفوگرافیک مفید آنچه را که در دنیای شگفت‌انگیز صخره‌های فضایی وجود دارد را نشان می‌دهد. اعتبار: ESA

 

اجداد نجومی گوی آذرینی که بر فراز مادرید دیده شده بود، را کشف کردند. در حالی که این قطعه در 31 ژوئیه سال جاری با سوختن در جو زمین به پایان خود رسید، زندگی خود را به عنوان بخشی از دنباله دار 169P/NEAT، مسئول بارش شهابی سالانه آلفای جدی آغاز کرد.

 

بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین از مسیر مواد پراکنده شده توسط یک دنباله‌دار می‌گذرد که وقتی به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و یخها از جامد به گاز «تبدیل» می‌شوند، جریانی از مواد را که در جای خود باقی می‌ماند به بیرون پرتاب می‌کند. هنگامی که این اجرام با جو زمین برخورد می‌کنند، به صورت شهابهای درخشان می‌سوزند که درخشانترین آنها به نام گوی آذرین شناخته می‌شوند.

 

چنین بارش‌هایی یادآور دوره‌ای هستند که زمین در حال عبور از محیطی است که با بقایای باستانی منظومه شمسی اولیه پوشیده شده است. این نمایش‌های نوری چشمگیر در عین ایمن بودن، داستان هشداردهنده‌ای را ارائه می‌کنند، زیرا این قطعات کوچک از بسیاری از اجرام بزرگ‌تری جدا شده‌اند که زمانی از مدار زمین عبور می‌کردند و می‌توانند این کار را  دوباره انجام دهند.

اجداد نجومی گلوله آتشینی که بر فراز مادرید دیده شده بود، را کشف کردند. در حالی که این قطعه در 31 ژوئیه سال جاری با سوختن در جو زمین به پایان رسید، زندگی خود را به عنوان بخشی از دنباله دار 169P/NEAT – مسئول بارش شهابی سالانه آلفای جدی – آغاز کرد (زمانی به عنوان یک سیارک در نظر گرفته می‌شد تا اینکه مشاهدات دم یخی آن را نشان داد). اعتبار: SWEMN

 

با استفاده از فیلم‌های دوربین‌های روی زمین در سراسر اروپا، از جمله دوربینی که توسط ESA از شبکه AllSky7 در Cebreros، اسپانیا و دوربین‌هایی در شبکه شهاب‌سنگ جنوب غربی اروپا (SWEMN) استفاده می‌شود، مسیر گوی آذرین توسط SWEMN محاسبه شد و منشا آن ردیابی شد. با ورود به جو در ارتفاع 100 کیلومتری مادرید و سوختن در 77 کیلومتری بالای استان گوادالاخارا اسپانیا، تصور می‌شود که اندازه بدنه یخی قبل از تماس با زمین حدود 10 سانتی‌متر بوده است.

 

تصور می‌شود که بارش شهابی آلفای جدی3500 تا 5000 سال پیش زمانی ایجاد شد که نیمی از دنباله‌دار 169P/NEAT متلاشی شد. خود این دنباله دار هم زمان با منظومه شمسی ما یعنی حدود 4.6 بیلیون سال پیش شکل گرفته است.

 

این بارش شهابی، شهابهای نادر اما نسبتاً درخشان ایجاد کرده است. در اوج خود، فقط حدود پنج شهاب در ساعت ایجاد می‌کند، اما این شهابها معمولاً بسیار درخشان هستند و اغلب تبدیل به گویهای آذرین می‌شوند.

 

با ادامه این روند، انتظار می‌رود بارش شهابی قوی‌تر شود. تا سال 2220، باید قویتر از هر بارش شهابی سالانه جاری باشد. با این حال، در حال حاضر، این بارش شهابی را می‌توانید را تا حدود 15 آگوست به شکل فعلی‌اش ببینید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Madrid meteor’s cometary origins unearthed

by European Space Agency AUGUST 10, 2022

https://phys.org/news/2022-08-madrid-meteor-cometary-unearthed.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *