دونالد ماچهولز، شکارچی دنباله‌دار و مخترع ماراتن مسیه در سن 69 سالگی درگذشت!!

 

 

ماچهولز با دانشی نرم و دایره‌المعارفی درباره اجرام کوچک منظومه شمسی، در بیشتر عمر خود مرتباً آسمان‌ها را می‌کاود.

دونالد ماچهولز در اینجا با استفاده از یک تلسکوپ 18 اینچی در رصدخانه خود در کولفکس، کالیفرنیا دیده می‌شود.

Donald Machholz/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

 

دونالد ماچهولز، ستاره‌شناس آماتوری که ماراتن مسیه را اختراع کرد و به صورت بصری 12 دنباله‌دار را کشف کرد که اکنون نام او را یدک می‌کشند، صبح دیروز (9 آگوست) در خانه خود – به نام “ Stargazer Ranch” – در ویکی آپ، آریزونا درگذشت. او 69 سال داشت.

 

شکارچی دنباله‌دار

ماچهولز که در سال 1952 در ویرجینیا متولد شد، در سن 8 سالگی به نجوم علاقه پیدا کرد. در سن 13 سالگی، او کاوش در آسمان را با اولین تلسکوپ خود آغاز کرد: یک شکستی متوسط ​​2 اینچی.

 

در 1 ژانویه 1975، ماچهولز پروژه شخصی شکار دنباله‌دار را آغاز کرد. پس از بیش از سه سال و 1700 ساعت جستجو در چشمی، او اولین دنباله‌دار خود را در 12 سپتامبر 1978 کشف کرد. دومین کشف او نیز حدود 1700 ساعت جستجو طول کشید و در طی چند دهه بعد، ماچهولز به کشف بصری 10 دنباله‌دار دیگر ادامه داد که بعدها به نام او نامگذاری شدند،.

 

در سال‌های منتهی به مرگش، ماچهولز پرکارترین کاشف دنباله‌دار بصری زنده به حساب می‌آمد. او در طول زندگی خود، در مجموع نزدیک به 9000 ساعت را صرف اسکن آسمانها برای یافتن بقایای کیهانی کرده که از منظومه شمسی بیرونی بازدید می‌کردند.

 

ماراتن های مسیه و موارد دیگر

ماچهولز علاوه بر فداکاری بی‌نظیرش در جستجوی دنباله‌دارهای جدید، منجر به شروع ماراتن مسیه در سال 1978 نیز شد. ماراتن مسیه مسابقه یک شبه برای رصد تمام 109 جرمی است که توسط شارل مسیه شکارچی دنباله‌دار فرانسوی در اواخر قرن هجدهم گردآوری شده است و اکنون، ماراتن یک عنصر اصلی بهاری برای اخترشناسان آماتور در سراسر جهان است. در طول چهار دهه، ماچهولز 50 ماراتن مسیه را به پایان رساند.

 

از سال 1978 تا 2000، ماچهولز یک ستون ماهانه به نام نظرات دنباله‌دار برای انجمن رصدگران ماه و سیاره ایجاد کرد. سپس این ستون محبوب بین باشگاههای نجوم و افراد علاقه‌مند در سراسر جهان توزیع شد.

 

ماچهولز همچنین نویسنده چندین نشریه نجومی محبوب بین رصدگران آماتور بود، از جمله یک دهه دنباله‌دار (1985)، راهنمای رصدگر برای دنباله‌دار هیل باپ (1996)، و راهنمای مشاهده برای ماراتن مسیه (2002).

 

شاید دونالد بالاخره ماراتن زندگی را به پایان رسانده باشد، اما کمکهای او به دنیای نجوم برای همیشه ادامه خواهد داشت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Donald Machholz, comet hunter and co-inventor of Messier marathon, dies at age 69

Soft-spoken with an encyclopedic knowledge of the solar system’s small bodies, Machholz regularly scoured the heavens for most of his life.

By Jake Parks 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *