وب به طور تصادفی یک نمای جانبی خیره کننده از یک کهکشان را در حین گرفتن اولین تصاویر خود مشاهده کرد!!

 

 

اگر هنوز به دنبال انتشار اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب هستید، تنها نیستید. این هفته با اولین پرده‌برداری از تصویر مواجه شدیم، به زودی چهار تصویر کاملاً جدید دیگر که جهان ما را با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده بود نشان می‌دهد و ما به سختی توانستیم از خیره شدن به آنها دست برداریم.

 

اما یک جزئیات بسیار مهم وجود دارد که ما در نگاه اول از دست دادیم!

 

در سمت چپ بالای سحابی حلقه جنوبی رگه‌ای از نور  واقع شده است، اما در واقع نمای جانبی یک کهکشان است.

تصاویر سحابی حلقه جنوبی با کهکشان نمای جانبی که با دایره مشخص شده است. (NASA، ESA، CSA، و STScI)

 

به گزارش بیزینس اینسایدر، کارل گوردون، اخترشناس ناسا، در حین افشای این تصویر گفت: “من شرط بندی کردم که گفت: “این بخشی از سحابی است”. “من شرط را باختم، زیرا پس از آن ما با دقت بیشتری به تصاویر NIRcam [دوربین مادون قرمز نزدیک] و MIRI [دستگاه مادون قرمز میانی] نگاه کردیم و این جرم بسیار واضح یک کهکشان است.”

نه تنها جالب به نظر می‌رسد، بلکه این چشم‌انداز باید به اخترشناسان اجازه دهد تا چگونگی توزیع ستاره‌ها در سراسر کهکشان را مطالعه کنند.

اگر دیروز آن را از دست دادید، آنچه شما به آن نگاه می کنید امواج تماشایی مرگ سحابی حلقه جنوبی است – یک ابر عظیم غبار و گاز که در فاصله 2000 سال نوری از ما قرار دارد.

در مرکز آن دو ستاره وجود دارد. ستاره کم نورتر یک کوتوله سفید – هسته فروپاشیده یک ستاره مرده – است که در طول عمر خود تا هشت برابر جرم خورشید داشته است.

این سیاره به پایان عمر خود رسید، لایه‌های بیرونی خود را منفجر کرد و هسته آن به یک جسم فوق‌چگال فرو ریخت: تا 1.4 برابر جرم خورشید که در جسمی به اندازه زمین جمع شده بود.

برای اولین بار، وب توانست آشکار کند که این ستاره در غبار پوشیده شده است.

ستاره درخشانتر در مرحله اولیه تکامل خود است و روزی در سحابی خود منفجر خواهد شد.

در سمت چپ، دوربین مادون قرمز نزدیک وب، هیدروژن نارنجی حباب‌دار حاصل از انبساط‌های تازه شکل‌گرفته و همچنین مه آبی از گاز یونیزه‌شده داغ از هسته داغ باقی‌مانده ستاره مرده را نشان می‌دهد.

در سمت راست، در تصویر گرفته شده توسط ابزار مادون قرمز میانی وب، هیدروکربن‌های آبی الگوهایی شبیه به رنگ نارنجی در تصویر قبلی را تشکیل می‌دهند، زیرا روی سطح حلقه‌های غبار هیدروژنی جمع می‌شوند.

 

منبع:

Webb Accidentally Spied a Stunning Side View of a Galaxy in Its First Image Drop

FIONA MACDONALD

13 JULY 2022

https://www.sciencealert.com/webb-accidentally-spied-a-stunning-side-view-of-a-galaxy-in-its-first-image-drop

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *