تلسکوپ فضایی جیمز وب برای دیدن تولد ستاره با وضوح بالا آماده می‌شود!!

 

 

این تصویر ترکیب رنگی از تصاویر مادون قرمز نزدیک از مناطق مرکزی سحابی شکارچی، از جمله خوشه ذوزنقه را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ESO)

 

جدیدترین رصدخانه فضایی ناسا به زودی چشمان خود را به منطقه‌ای نسبتاً نزدیک و پر از ستاره‌های جوان خواهد دوخت.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تقریباً راه‌اندازی خود را به پایان رسانده است و اولین تصاویر عملیاتی خود را در 12 ژوئیه منتشر خواهد کرد. سپس برنامه‌ای از جمله بررسی خوشه ذوزنقه، یک مهدکودک ستاره‌ای در سحابی شکارچی در فاصله 1350 سال نوری از زمین را ارائه می‌دهد.

مقامات کنسرسیوم وب در بیانیه‌ای گفتند که این خوشه مملو از گاز و غبار است و شامل حدود 1000 ستاره جوان است که در منطقه‌ای به وسعت فقط چهار سال نوری قرار دارند.

ستارگان نیز در مقایسه با خورشید 4.5 بیلیون ساله بسیار جوان هستند (حدود یک میلیون سال). در حالی که ستاره در مرکز منظومه شمسی ما در میانسالی خود قرار دارد، ستاره‌های ذوزنقه هنوز کودک نوپا هستند و تنها حدود سه یا چهار روز از عمرشان می‌گذرد.

مقامات در بیانیه‌ای در سال 2020 در مورد مطالعه خوشه ذوزنقه نوشتند: “اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ وب این خوشه را برای درک ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای آنها در اولین مراحل [تکامل آنها] مطالعه خواهند کرد.”

تیمی به رهبری مارک مک‌کاگرین، دانشمند بین رشته‌ای وب و مشاور ارشد در آژانس فضایی اروپا، قصد دارد بر روی سه پدیده موجود در خوشه ذوزقه تمرکز کند.

اولین مورد، رصد اجرام جوان خواهد بود: از جمله کوتوله‌های قهوه‌ای (جسمی که برای ایجاد همجوشی هسته‌ای در هسته خود بسیار کوچک بودند، اما بزرگتر از آن بودند که به عنوان سیارات طبقه‌بندی شوند) و سیارات شناور آزاد که در مدار یک ستاره نیستند. مقامات کنسرسیوم در این بیانیه گفتند که این نوع از اجرام می‌توانند سرنخهای بیشتری در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات، چه به عنوان بخشی از شکل‌گیری ستاره‌ها و چه توسط خودشان نشان دهند.

تحقیق دوم تشکیل سیاره را در مراحل اولیه مورد مطالعه قرار خواهد داد که از آشکارسازهای فروسرخ وب برای اندازه‌گیری سیارات فراخورشیدی استفاده خواهد کرد که به طور بالقوه در دیسک‌های ستاره‌ای جوان شکل می‌گیرند.

این کنسرسیوم بیان کرد: «با مقایسه [تصاویر وب] با تصاویر در نور مرئی که با تلسکوپ فضایی هابل ساخته شده‌اند، تیم در مورد ترکیب غبار یاد می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند تا مراحل اولیه شکل گیری سیاره را درک کنند.

آخرین مورد از این سه مطالعه مربوط به جت و جریان خروجی از ستارگان جوان است که به گفته مقامات کنسرسیوم جزء جدایی ناپذیر تشکیل ستاره است.

این بیانیه می‌افزاید: «از آنجایی که سحابی شکارچی خانه بسیاری از ستارگان جوان است، جتها و جریانهای خروجی زیادی در منطقه وجود دارد». این تیم از وب برای اندازه‌گیری ساختارهای ظریف در این جریان‌ها و تعیین سرعت آن‌ها و همچنین ارزیابی بازخورد تجمعی آن‌ها در مورد ابرهای ستاره‌ساز اطراف استفاده خواهد کرد.

وب برای چنین مطالعاتی کاملاً بهینه شده است زیرا نور مادون قرمز را تشخیص می‌دهد، اساساً گرمای ساطع شده از اجرام مشاهده شده که تلسکوپ را قادر می‌سازد تا از میان غبار رصد کند و حتی اجسامی را که خیلی داغ نیستند را تشخیص دهد. به گفته کنسرسیوم، علاوه بر این، موقعیت تلسکوپ در اعماق فضا، آن را از جو زمین دور نگه می‌دارد که در مشاهدات فروسرخ اختلال ایجاد می‌کند.

مک‌کاگرین افزود که او در مورد پویایی خوشه ذوزنقه و به طور کلیتر در مورد مهدکودکهای ستاره‌ای علاقه‌مند است و مشتاقانه منتظر کمک وب در ارائه دیدگاه‌های جدید از این مناطق تولد ستاره‌ای است.

او گفت: “ما بسیار علاقه‌مندیم که بدانیم ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای آنها در مراحل اولیه چگونه رشد می‌کنند.”

 

James Webb Space Telescope preparing to see starbirth in high definition

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-trapezium-stars-preview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *