حبابهای آبی مرموز ستاره‌ای!!

 

 

این حباب‌های آبی کاملاً کهکشانی نیستند، اما خوشه‌های ستاره‌ای نیز نیستند.

 

منظومه ستاره‌ای «لکه آبی» که توسط دوربین پیشرفته تلسکوپ فضایی هابل عکس‌برداری شده است. (اعتبار تصویر: مایکل جونز)

 

دانشمندانی که در حال بررسی فهرستی از ابرهای گازی بودند، چیز عجیبی را مشاهده کردند: پنج «حباب آبی» متشکل از ستاره‌های آبی جوان در خوشه کهکشانی Virgo.

به طور غیرمعمول، این ستارگان به طور کامل از کهکشانهای مادر خود جدا بودند و ستاره‌های آنها در یک الگوی نامنظم قرار گرفتند. بر اساس این جزئیات، محققان فکر می‌کنند نوع جدیدی از منظومه ستاره‌ای را کشف کرده‌اند مجموعه‌ای از ستارگان متصل به گرانش که کاملاً کهکشان نیستند اما نوع شناخته‌شده‌ای از خوشه‌های ستاره‌ای نیز نیستند.

حتی مرموزتر این است که حباب‌ها دارای گاز هیدروژن اتمی کمی هستند که یک عنصر حیاتی در تشکیل ستاره است. بنابراین، ستاره‌های جوان، به‌ویژه با توجه به فاصله‌شان از نزدیک‌ترین کهکشان‌های بالقوه، چگونه شکل گرفتند؟

تیم تحقیقاتی – به رهبری مایکل جونز، عضو فوق دکتری در رصدخانه استوارد دانشگاه آریزونا – به وجود فلزات سنگین در حبابها در یک کهکشان بزرگ اشاره کرد. جونز گفت: «این منظومه‌های ستاره‌ای از گازی تشکیل شده‌اند که از یک کهکشان بزرگ جدا شده ‌است، زیرا نحوه تشکیل فلزات به‌واسطه اپیزودهای مکرر شکل‌گیری ستارگان است».

تنها دو راه اصلی برای جدا کردن گاز از کهکشان وجود دارد: جداسازی جزر و مدی که در آن جاذبه گرانشی بین کهکشان‌های در حال عبور گاز را از آن‌ها می‌کشد: «وقتی کهکشانی در خوشه‌ای فرو می‌رود که پر از گاز داغ است،  گاز آن به زور از پشت خارج می‌شود. این مکانیزمی است که ما فکر می‌کنیم در اینجا برای ایجاد این اشیاء اتفاق افتاده است.

 

ستاره‌شناسان گمان می‌کنند که با گذشت زمان، ستارگان در حبابها به خوشه‌های ستاره‌ای کوچکتر تقسیم و پخش می‌شوند.

 

منبع:

Mysterious blue blobs a new type of star system created by a galactic ‘belly flop’

By Stefanie Waldek 

https://www.space.com/strange-star-systems-blue-blobs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *