تلسکوپ فضایی جیمز وب بهترین دید را از “ستاره های شکست خورده” و سیارات سرکش خواهد داشت

 

 

اطلاعات زیادی در مورد اجرام کوچک آسمانی در دست نیست که به سختی قابل مشاهده هستند.

 

مهدکودک ستارگان NGC 1333 که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر به تصویر کشیده شده است. (اعتبار تصویر: NASA، Caltech، R.A. Gutermuth (CfA))

 

ما تنها چند هفته تا انتشار اولین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا فاصله داریم و اگرچه این مناسبت بسیار مهم خواهد بود، علم بسیار بیشتری در راه است.

یکی از برنامه‌های اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب، مطالعه‌ای است که قصد دارد از وب برای رصد مهد کودک ستاره‌ای نزدیک به NGC 1333 استفاده کند. تیم بین‌المللی دانشمندان از ساکنان کوچک و کم‌نور این مهدکودک ستارگان – عمدتاً کوتوله‌های قهوه‌ای و سیارات سرکش – تصویربرداری خواهند کرد. مشاهده با تلسکوپهای کم قدرت دشوار است.

کوتوله‌های قهوه‌ای به عنوان ستاره‌های شکست خورده در نظر گرفته می‌شوند. اگرچه آنها زندگی خود را مانند ستارگان واقعی آغاز می‌کنند، اما در ابرهایی از گاز و غبار در حال فروپاشی، جرم کافی برای شروع همجوشی جمع نمی‌کنند. بنابراین، آنها بسیار کوچک هستند و مانند سایر ستارگان نور درخشانی تولید نمی‌کنند و دیدن آنها را سخت می‌کند. کوتوله‌های قهوه‌ای جایی بین سیارات غول‌پیکر گازی و کوتوله‌های قرمز، کوچک‌ترین و جالب‌ترین نوع ستاره‌های دنباله اصلی وجود دارند.

الک شولز، ستاره‌شناس دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و رهبر این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: کوتوله‌های قهوه‌ای کم جرمی که تاکنون شناسایی شده‌اند، تنها 5 تا 10 برابر بزرگتر از سیاره مشتری هستند. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا اجرام با جرم کمتر در مهدکودکهای ستاره‌ای شکل می‌گیرند یا خیر. با وب، ما انتظار داریم که برای اولین بار اعضای خوشه را به اندازه مشتری شناسایی کنیم.

این تیم همچنین سیارات سرکش یا اجرام آسمانی را مطالعه خواهند کرد. که قبل از پرتاب شدن به فضا در یک منظومه ستاره‌ای شکل گرفته‌اند و آزادانه در میان ستارگان شناور می‌شوند (سیارات واقعی و سیارات فراخورشیدی از نظر گرانشی به ستاره‌ها متصل هستند.)

برای مشاهده این اجسام کوچک و تاریک، محققان از تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف وب استفاده می‌کنند که به دانشمندان اجازه می‌دهد همزمان روی ده‌ها شیء طیف‌سنجی انجام دهند.

ری جایاوردهانا، ستاره‌شناس دانشگاه کرنل و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، “برای تایید صریح یک کوتوله قهوه‌ای یا سیاره سرکش، ما باید نشانه‌های جذب مولکولها – در درجه اول آب و متان – را در طیف‌ها ببینیم.” در بیانیه گفته شده است: “طیف‌سنجی زمان‌بر است و توانایی مشاهده همزمان بسیاری از اشیاء کمک زیادی می‌کند. گزینه جایگزین این است که ابتدا عکس بگیرید، رنگ‌ها را اندازه‌گیری کنید، نامزدها را انتخاب کنید و سپس بروید و طیف‌ها را بگیرید که زمان بیشتری می‌برد و بر فرضیات بیشتری تکیه می‌کند. “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

James Webb Space Telescope will get best view yet of ‘failed stars’ and rogue planets

By Stefanie Waldek

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-brown-dwarfs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *