اولین عکسهای تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب در راه است!!

 

 

ناسا و شرکای آن، آژانسهای فضایی اروپا و کانادا، اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ وب را در رویدادی مورد انتظار در 12 جولای رونمایی خواهند کرد.

 

ایده هنری تلسکوپ فضایی جیمز وب. Adriana Manrique Gutierrez / NASA GSFC/CIL file

 

مقامات آژانس روز چهارشنبه تایید کردند که اولین تصاویر از نسل بعدی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا قرار است ماه آینده منتشر شود و شامل عمیق‌ترین نمای جهان است که تا کنون گرفته شده است.

 

ناسا و شرکای آن، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا، مجموعه اولیه تصاویر تمام رنگی تلسکوپ وب را در رویدادی مورد انتظار در 12 جولای رونمایی خواهند کرد. این رصدخانه 10 بیلیون دلاری بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی است و کارشناسان گفته‌اند که می‌تواند درک ما از کیهان را متحول کند.

 

توماس زوربوخن، معاون اداره مأموریت علمی ناسا گفت که دیدن اولین تصاویر از تلسکوپ وب یک نقطه عطف برای بشریت خواهد بود.

 

زوربوخن روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: “این یک تصویر نیست. این یک جهان بینی جدید است.”

 

این تصویر در ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی توسط ناسا به صورت زنده پخش خواهد شد. مقامات ناسا گفتند که علاوه بر عمیق‌ترین نمای فروسرخ که تاکنون از کیهان گرفته شده است، تلسکوپ وب اولین طیف از یک سیاره فراخورشیدی را منتشر خواهند کرد که نور ساطع شده در طول‌موج‌های مختلف سیاره‌ای در منظومه ستاره‌ای دیگر را نشان می‌دهد. این تصاویر می‌تواند بینش جدیدی از جو و ترکیب شیمیایی دیگر سیارات فراخورشیدی در کیهان ارائه دهد.

 

تصاویر دیگری که در انتشار افتتاحیه گنجانده شده‌اند، عکس‌هایی هستند که نحوه تعامل و رشد کهکشانها را نشان می‌دهند و تصاویری که چرخه زندگی ستارگان، از ظهور کهکشانهای جدید تا مرگ خشن ستارگان را به تصویر می‌کشند.

 

تلسکوپ وب تا پیش از رویداد 12 ژوئیه به ارسال داده ها ادامه خواهد داد، اما پم ملروی معاون ناسا توضیح داد که تحت تأثیر آنچ قرار گرفته است که تاکنون دیده است.

 

ملروی درباره تصاویر اولیه گفت: «نمی‌توانستم خودم را نگه دارم. «آنچه دیده‌ام به‌عنوان یک دانشمند، یک مهندس و به‌عنوان یک انسان مرا تحت تأثیر قرار داد».

 

تلسکوپ وب در 25 دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد. رصدخانه‌ای به اندازه زمین تنیس قادر است عمیقتر و با جزئیات بیشتر از هر تلسکوپی به کیهان نگاه کند که پیش از آن آمده است.

 

ناسا شش ماه گذشته را صرف پیکربندی رصدخانه در مدار و آزمایش ابزارهای مختلف علمی آن کرده است. مقامات آژانس گفتند که این تلسکوپ بهتر از حد انتظار عمل می‌کند و سوخت کافی برای کارکرد 20 ساله دارد.

 

بیل نلسون، مدیر ناسا در جلسه توجیهی روز چهارشنبه شرکت کرد، گفت که دانشمندان تازه شروع به درک آنچه تلسکوپ وب می‌تواند انجام دهد و انجام خواهد داد.

 

او می‌گوید: «این اجسام در منظومه شمسی و اتمسفر سیارات فراخورشیدی که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند را کاوش می‌کند و به ما سرنخ‌هایی می‌دهد که آیا اتمسفر آنها به طور بالقوه شبیه جو ماست یا خیر. “ممکن است به برخی از سوالاتی که ما داریم پاسخ دهد: از کجا آمده‌ایم؟ چه چیز دیگری در بیرون وجود دارد؟ ما کیستیم؟ و البته، به برخی از سوالاتی پاسخ خواهد داد که حتی نمی‌دانیم چه سوالاتی هستند. از بسیاری جهات، سفر وب تازه شروع شده است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The first full-color photos from the James Webb Space Telescope are coming

https://www.nbcnews.com/science/space/james-webb-telescopes-first-full-color-photos-are-coming-rcna35902

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *