ستاره‌شناسان ده‌ها ستاره متغیر جدید کشف کردند

منحنی‌های نورphase-folded برای 26 دوتایی در حال کسوف گزارش شده در این مطالعه. اعتبارWang et al., 2022:

اخترشناسان چینی با استفاده از تلسکوپ میدان گسترده یک متری (NOWT)، خوشه باز NGC 2355 و میدان اطراف آن را رصد کردند و به دنبال ستاره‌های متغیر بودند. آنها 72 متغیر جدید را در این منطقه شناسایی کرده‌اند. این یافته در مقاله ای منتشر شده در 14 ژوئن در arXiv.org گزارش شده است.

خوشه‌های ستاره‌ای فرصت‌های بسیار خوبی برای مطالعه تکامل ستاره‌ها ارائه می‌کنند، زیرا مجموعه‌ای از ستارگان با ویژگی‌های مشابه، به عنوان مثال سن، فاصله و ترکیب اولیه هستند. به طور خاص، ستاره‌شناسان اغلب به دنبال ستاره‌های متغیر در خوشه‌های جوان می‌گردند که می‌تواند برای پیشرفت درک ستارگان پیش دنباله اصلی (PMS) و در نتیجه مراحل اولیه تکامل ستارگان بسیار مهم باشد.

اخیراً، تیمی از ستاره‌شناسان به رهبری هونگ وانگ از رصدخانه نجومی سین کیانگ در سین کیانگ، چین، با استفاده از دوربین CCD NOWT، جستجوی گسترده‌ای برای ستاره‌های متغیر در NGC 2355 انجام دادند. در فاصله 5400 سال نوری، NGC 2355 یک خوشه باز در صورت فلکی جوزا است که قدمت آن به 900 میلیون سال تخمین زده می‌شود. تا به امروز، تنها چند جستجوگر برای متغیرهای این خوشه انجام شده است.

ما ستاره‌های متغیر اطراف میدان NGC 2355 را براساس داده‌های رصد نورسنجی (سری زمان‌بندی) زمانی بررسی کرده‌ایم. بیش از 3000 فریم CCD در باند V در 13 شب با تلسکوپ یک متری میدان گسترده به‌دست آمد.

در مجموع، تیم وانگ 88 ستاره متغیر را از 13 شب رصد فتومتریک شناسایی کردند. مشخص شد که 72عدد از 88 ستاره متغیرهای جدید هستند، در حالی که بقیه متغیرهای شناخته شده‌ای هستند که توسط مشاهدات قبلی گزارش شده‌اند.

محققان ستارگان نمونه را براساس منحنی‌های نور و پارامترهای اساسی به دست آوردند، به انواع مختلف طبقه‌بندی کردند. در نهایت، از تمام ستارگان گزارش شده در این مقاله، 52 ستاره تپنده، 26 ستاره دوتایی در حال کسوف، و چهارعدد از این ستاره‌ها به عنوان متغیرهای چرخان طبقه بندی شدند. شش ستاره باقيمانده از نوع نامشخص هستند.

اخترشناسان نوشتند: «برای آن دسته از ستارگان متغیری که هیچ گونه‌ای برای آن‌ها تعیین نشده است، ممکن است بعداً برای شناسایی و طبقه‌بندی این ستارگان متغیر ناشناخته به مشاهدات بیشتری نیاز داشته باشیم.

از 52 ستاره تپنده، 38 نوع ستاره بیشتر به عنوان متغیرهای دلتاسپری، نه به عنوان RR Lyraes، سه عدد به عنوان متغیرهای Gamma Doradus و دو عدد به عنوان ستاره‌های متغیر نوع Cepheid I طبقه‌بندی شدند. وقتی صحبت از 26 نوع دوتایی در حال کسوف یا گرفت می‌شود، 11 مورد از آنها از نوع EW، 9 مورد از نوع EA و بقیه از نوع EB هستند.

(ستاره‌های دلتاسپری چیست؟ ستارگان دلتا سپری متغیرهای ضربانی از انواع طیفی A تا اوایل F با کلاسهای درخشندگی V تا III هستند. آنها در حالت‌های شعاعی و غیر شعاعی p (و احتمالاً g) با دوره‌های بین 30 دقیقه تا 8 ساعت و دامنه‌های فتومتریک کمتر از قدر 1 تپش دارند.)

محققان خاطرنشان کردند که چهار ستاره متغیر گزارش شده در این مقاله اعضای NGC 2355 هستند، علاوه بر 11 متغیری که قبلاً شناخته شده بود که در مطالعه انجام شده در سال 2018 به عنوان اعضای خوشه طبقه‌بندی شده بودند. آنها در منطقه بیرونی خوشه قرار دارند و خواص سینماتیکی با اعضای خوشه دارند . علاوه بر این، نویسندگان مطالعه دریافتند که NGC 2355 دارای فلزی در حدود -0.07 dex و قرمزی در سطح 0.24 است.

مترجم: مرتضی نادری فرد