سیارات منظومه خورشیدی در یک ردیف قرار می‌گیرند!!

 

 

ما برای لذت بردن از ترکیب کمیاب سیارات درخشان در چند هفته آینده بیش از یک بار فرصت داریم. آنها به طرز شگفت انگیزی، به ترتیب فاصله از خورشید ، در یک راستا قرار می‌گیرند.

 

هر پنج سیاره درخشان به ترتیب فاصله آنها از خورشید در سپیده دم صبح در آسمان تا اوایل ژوئیه (خود را برای تماشاگران به نمایش می‌گذارند).  24ژوئن یکی از زیباترین صبح‌ها برای تماشای (مجموعه سیارات و ماه) است. هلال ماه نیز به آنها می‌پیوندد  می‌توانید – 60 تا 90 دقیقه قبل از طلوع خورشید – برای مشاهده مریخ، مشتری و زحل زودتر شروع به رصد  کنید. برای اضافه کردن زهره و عطارد که در نور خورشید قرار دارند، باید (از نظر زمانی) نزدیک‌تر به طلوع خورشید رصد کنید. ماه در نزدیکی مشتری در 21 ژوئن، مریخ در 22 ژوئن، زهره در 26 ژوئن و عطارد در 27 ژوئن. ظاهر می‌شود.

 

مانند طاووسی که پرهای خود را باز می‌کند، پنج سیاره درخشان منظومه شمسی در سپیده دم تا اوایل ژوئیه در یک نمایش زیبا بیرون می‌آیند. حتی شگفت‌انگیزتر از آن، در ترتیب درستی به سمت بیرون از خورشید خواهند بود که با عطارد در افق شرقی و به دنبال آن زهره، مریخ، مشتری و کیوان ختم می‌شود . با ایستادن در زیر اینهمه زیبایی، احساس می‌شود که از پنجره سفینه فضایی کره زمین در محل ما به نظم و ترتیب کیهانی نگاه می‌کنید.

جمع و جورترین تراز سیارات به ترتیب فاصله در بیش از یک قرن در نوامبر 1921 رخ داد. در طول روز سیارات در تاریخ 3 ژوئن نزدیک به 91 درجه بودند، اما عطارد  در آن زمان از نظر بصری قابل مشاهده نبود زیرا از نظر قدری 2.3 خیلی ضعیف بود.

 

این واقعه نادر آخرین بار در آسمان صبحگاهی در دسامبر 2004 رخ داد. با رسیدن به آسمان عصرگاهی، ما در اکتبر 1997 و سپتامبر 1995 تراز سیاره‌ای مشابهی را دیدیم، اما کشیدگی عطارد در آن زمانها بیش از 10 درجه نبود. برای رصدگران ایالات متحده آخرین تراز بزرگ در ژوئیه سال 1957 اتفاق افتاد.

 

بهترین تاریخ ها

من به شما توصیه می‌کنم حداقل یک روز صبح زود بیدار شوید و به این تراز نگاه کنید. دوستان را دعوت کنید، فرصت‌های متعددی برای مشاهده وجود خواهد داشت، اما دو گزینه انتخابی در 24 ژوئن (در بالا توضیح داده شد) و 26 ژوئن رخ می‌دهند، زمانی که زهره و ماه نازک مانند رشته‌ای به هم می‌رسند. اگرچه این رویدادی نیست که یک بار در زندگی اتفاق بیفتد، فرصت بعدی تا مارس 2041 پیش نخواهد آمد.

 

با افراد مشهور آشنا شوید. افرین مورالس از پورتوریکو این پرتره گروهی از سیارات، از جمله خورشید را  توسط تلسکوپ خود گرفته است،  بله، اورانوس و نپتون نیز آنجا خواهند بود. افرین مورالس

 

هم ترازی یک رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح است. تنها شرایط صاف تا آسمان نیمه ابری و افق شرقی- شمال شرقی بدون مانع است. با این اوصاف، اکیداً توصیه می‌کنم که یک دوربین دوچشمی برای کمک به رصد عطارد به همراه داشته باشید که در درخشش خورشید فقط چند درجه بالاتر از افق برای ناظران عرض جغرافیایی میانه شمالی و میانه جنوبی قرار دارد. با فرض نمای باز و هوای بدون مه، فکر می‌کنم عطارد را بدون کمک ابزاز نوری خواهید دید. اما یک اپتیک تضمین می‌کند که شما یک سیاره ناواضح را در درخشش خورشید بهتر ببینید.

 

سیارات 17 ژوئن

من این عکس را از خط ساحلی دریاچه سوپریور در دولوث، مینه‌سوتا، ساعت 4:15 صبح جمعه، 17 ژوئن گرفتم. چهار سیاره با عطارد بسیار پایین‌تر از آن قابل مشاهده هستند. قدرت دید آن باید در هفته آینده بهبود یابد.  باب کینگ

 

شما باید کمی زودتر در خارج از منزل باشید تا جهتیابی کنید و مکانی راحت برای رصد پیدا کنید. یک دریاچه، مزرعه یا یک نقطه دید بلند با افق شرقی-شمال شرقی بدون مانع، یک مکان ایده‌آل است. زهره روشن و پایین‌تر خواهد بود و عطارد در آن زمان در آستانه طلوع است. هر پنج سیاره بسته به عرض جغرافیایی شما، از حدود 1 ساعت تا 40 دقیقه قبل از طلوع خورشید به بهترین وجه قابل مشاهده خواهند بود. از آنجایی که زمان برای برنامه‌ریزی حیاتی است، از لینک زیر برای محاسبه طلوع خورشید برای پیدا کردن زمان طلوع خورشید برای مکان خودتان استفاده کنید:

https://www.timeanddate.com/sun/

 

منظومه شمسی 24 ژوئن 2022

در این منظره که از بالای قطب شمال زمین به پایین می‌باشد، نحوه قرارگیری سیارات در 24 ژوئن را می‌بینیدی JPL Horizons با اضافات باب کینگ

 

نکات عکسبرداری

از آنجا که بسیاری از ما می‌خواهیم از این منظره عکاسی کنیم، ممکن است بخواهید شناسایی پیشرفته را انجام دهید تا مناظر مناسب پیش زمینه را نیز شامل شود. در تاریخ 20 ژوئن، این گروه در حدود 102 درجه در آسمان گسترش می‌یابد و تا پایان ماه به 116 درجه افزایش می‌یابد. با یک دوربین کامل DSLR، حداقل با لنزهای 12 تا 14 میلی‌متری – با میدانی افقی به ترتیب از 104 درجه تا 112 درجه – به ترتیب – نیاز دارید تا همه آنها را (در محدوده عکس) قرار دهید. دوربین‌های سنسور کراپ شده حتی به فوکوس کوتاهتر نیاز دارند. از آنجا که این لنزها ارزان نیستند، جایگزین بهتری برای گرفتن چندین عکس از صحنه با یک لنز استاندارد و ترکیب آنها در یک تصویر واحد با استفاده از یک برنامه تصویربرداری مانند Paint، عکسهای Mac OS یا فتوشاپ است. سایت یوتیوب را برای فیلم‌هایی بررسی کنید که نحوه انجام آن را نشان می‌دهد.

 

به دلیل تفاوت گسترده در نورپردازی بین آسمان جنوبی تاریک، جایی که مریخ، مشتری و کیوان در آن هستد و قسمت روشن افق شرقی، جایی که سیارات داخلی پنهان می‌شوند، در هنگام پردازش و پس از پردازش نیز به دست خلاق شما نیاز خواهد بود.

 

این نمودار نقشه تمام سیارات (به جز ماه) را با توجه به اندازه نسبی و ظاهر آنها در یک تلسکوپ کوچک در 24 ژوئن 2022 نشان می‌دهد.  استلاریوم با اضافات توسط باب کینگ

 

هر سیاره را ببینید

فراموش نکنید که زمین را نیز در این ترکیب قرار دهید! شما می‌توانید این کار را با استفاده از ماه  به عنوان یک سوژه اصلی انجام دهید. یا می‌توانید فقط به اطراف نگاه کنید و مناظر را تحسین کنید. اگر دنبال کار کامل‌تر هستید، می‌خواهید اورانوس و نپتون را نیز جستجو کنید. آنها هم آنجا هستند، حتی اگر ترکیب را خراب کنند. هر دو با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک قابل مشاهده هستند و در حالی که در حال انجام رصد آنها هستیم، بیایید وستا4، نماینده کمربند سیارکی اصلی را نیز در نظر بگیریم. نقشه‌های زیر موقعیت این سه شیء اضافی را ارائه می‌دهند:

 

وستا، با قدر 6.7 می‌درخشد، در نزدیکی تاو (τ) دلو بین زحل و مشتری قرار دارد. شمال در همه نمودارها در بالا قرار گرفته است. ستاره‌ها به قدر 7.5 نشان داده شده‌اند.

استلاریوم با اضافات توسط باب کینگ

         

نپتون در طول دوره رصد به سختی حرکت می‌کند. ستارگان با قدر 8.5 نشان داده شده‌اند.

استلاریوم با اضافات توسط باب کینگ.

  

اورانوس در برج حمل درست بالای سر صورت فلکی نهنگ با قدر 5.8 قرار دارد. به آرامی حرکت می‌کند و یافتن آن آسان خواهد بود. ستارگان به قدر 6.5 نشان داده شده است.

استلاریوم با اضافات توسط باب کینگ

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع: 

SOLAR SYSTEM GETS ITS DUCKS IN A ROW

BY: BOB KING JUNE 20, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/solar-system-gets-its-ducks-in-a-row/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *