بزرگترین تلسکوپ آینه‌ای مایع جهان آماده رصد می‌باشد!!

 

 

ستاره‌‌شناسان برای رسیدن به هیمالیا باید 10 ساعت رانندگی کنند.

 

 

آینه ILMT در حین آزمایش در لیژ در بلژیک. (اعتبار تصویر: پروفسور ژان سردژ، دانشگاه لیژ، لیژ، بلژیک)

 

بزرگترین تلسکوپ آینه‌ای مایع جهان آماده تماشای ستاره‌ها است.

 

تلسکوپ بین‌المللی آینه‌ای مایع چهار متری (ILMT) که در رصدخانه دواستهال در هیمالیای هند، در ارتفاع 8038 فوتی (2450 متری) قرار دارد، اولین تلسکوپ مایعی است که به طور خاص برای نجوم ساخته شده است.

 

بیشتر تلسکوپها از آینه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند، اما همانطور که از نام ILMT پیداست، آینه آن از لایه نازکی از جیوه مایع ساخته شده است که روی 10 میکرون هوای فشرده شناور است و هر هشت ثانیه یکبار می‌چرخد. پل هیکسون، ستاره‌شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا که به توسعه این تلسکوپ کمک کرده است، در بیانیه‌ای گفت: “برای مقایسه، ضخامت یک موی انسان تقریباً 70 میکرون است.” بلبرینگ‌های هوا به قدری حساس هستند که حتی ذرات دود نیز می‌تواند به آنها آسیب برساند.

 

این چرخش باعث می‌شود جیوه مایع شکلی سهموی مانند یک لنز تماسی ایجاد کند که به تلسکوپ اجازه می‌دهد نور را از اعماق فضا متمرکز کند. در واقع، آینه‌های تلسکوپ شیشه‌ای نیز سهموی هستند، اما شکل دادن به یک ماده جامد به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد، بنابراین تلسکوپ‌های آینه‌ای مایع بسیار مقرون به صرفه‌تر از تلسکوپهای معمولی هستند.

 

ILTM در یک موقعیت ثابت واقع شده است، بنابراین تنها یک نوار از آسمان شب را مشاهده می‌کند که زمین در زیر آن می‌چرخد. اما از آنجایی که تلسکوپ فقط بر روی یک منطقه متمرکز خواهد بود، برای تشخیص اجرام گذرا مانند ابرنواخترها و سیارکها مناسب است.

 

جین سورادج، مدیر پروژه و اخترفیزیکدان در دانشگاه لیژ، بلژیک، و دانشگاه پوزنان، لهستان، «داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌طور ایده‌آل برای انجام یک بررسی تغییرات نورسنجی عمیق و نجومی در یک دوره معمولاً پنج ساله مناسب خواهند بود».

 

انتظار می‌رود مشاهدات علمی اواخر امسال آغاز شود، ILTM از اکتبر تا ژوئن سالانه کار خواهد کرد و در طول فصل بارانی هند بسته می‌شود. این پروژه یک همکاری بین‌المللی بین مؤسسات در هند، بلژیک، لهستان، ازبکستان و کانادا است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

World’s largest liquid mirror telescope ready to observe

By Stefanie Waldek 

https://www.space.com/largest-liquid-mirror-telescope-opens-india

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *