ماموریت لوسی ناسا نهمین سیارک را به فهرست جاذبه‌های خود اضافه کرد!!

 

 

این سیارک هنوز نامی ندارد و احتمالاً برای مدتی هم نخواهد داشت.

تصویر هنری از هشت سیارک که ماموریت لوسی ناسا از آنها بازدید خواهد کرد. (اعتبار تصویر: NASA Goddard/YouTube)

 

کاوشگر لوسی ناسا نهمین مقصد سیارکی را برای ماموریت 12 ساله خود به دست آورد.

 

لوسی در اکتبر 2021 به فضا پرتاب شد و به سمت سیارکهای تروجان می‌رود که به لطف گرانش عظیم مشتری، جلو و پشت غول بزرگ در مدار غول گازی می‌روند. در سال 2027، لوسی به اولین جسم ساخته شده توسط انسان تبدیل خواهد شد که از کنار یکی از این سیارکها عبور می‌کند.

 

این ماموریت به گونه‌ای طراحی شده بود که بر روی یک سیارک کمربند اصلی زوم کند و سپس در مسیری پیچیده از سیارکهای تروجان حرکت کند و اکنون، دانشمندان تشخیص داده‌اند که یکی از سیارکهای هدف اصلی لوسی یک همراه دارد: یک سیارک کوچک دیگر که به دور آن می‌چرخد و لوسی نیز می‌تواند آن را رصد کند.

 

سومین هدف لوسی سیارکی به نام پولیمله است، یک سنگ فضایی به شکل کدو که تقریباً 13 مایل (21 کیلومتر) فاصله دارد. شکل پولیمله برای یک سیارک عجیب است و نشان می‌دهد که این سیارک بازمانده‌ای از منظومه شمسی اولیه است – سیارکی که تاکنون از برخوردها جان سالم به در برده است.

 

در ماه مارس، اخترشناسانی که پولیمله را در آماده‌سازی برای دیدار نهایی لوسی رصد می‌کردند، عبور سیارک را از مقابل یک ستاره تماشا کردند و نور دور آن ستاره را سد کردند. در این فرآیند، آنها چیزی بسیار عجیب پیدا کردند: یک صخره فضایی کوچک همراه.

 

هال لویسون، دانشمند سیاره‌شناسی در مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی و محقق اصلی لوسی، گفت: «ما یک شکل بسیار زیبای پیش‌بینی‌شده از پولیمله دریافت کردیم و سپس از کشف یک جسم در فاصله 200 کیلومتری از پولیمله بسیار شگفت‌زده شدیم». قطر آن 5 کیلومتر (3 مایل) است و تقریباً دقیقاً در صفحه استوایی پولیمله قرار دارد.

 

همراه پولیمله نامی ندارد و نخواهد داشت تا زمانی که دانشمندان درباره مدار دقیق سیارک بیشتر بدانند (که ممکن است تا دیدار لوسی اتفاق نیفتد). اما برخی از ستاره شناسان به شوخی شروع به نامیدن آن به نام Shaun شخصیت در انیمیشن “Shaun the Sheep” کرده‌اند.

 

شان دومین صخره فضایی است که به برنامه سفر ماموریت لوسی اضافه شده است: در سال 2020، دانشمندانی که بر روی این ماموریت کار می کردند، مشخص کردند که سیارک هدف Eurybates نیز دارای یک همراه کوچک است.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

NASA’s Lucy mission adds 9th asteroid to its list of attractions

By Rahul Rao published 2 days ago

https://www.space.com/lucy-trojan-asteroid-companion-discovery

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *