تلسکوپ فضایی جیمز وب تقریباً در نیمه راه بررسی ابزار خود است!!

 

 

ناسا می‌گوید این رصدخانه 10 بیلیون دلاری 7 حالت از 17 حالت ابزار خود را برای عملیات علمی بررسی کرده است.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال تکمیل راه اندازی در اعماق فضا است. (اعتبار تصویر: کوین گیل)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب در نیمه راه بررسی حالتهای ابزار خود برای عملیات علمی است که انتظار می‌رود در اواسط جولای آغاز شود.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب مجهز به چهار ابزار پیشرفته است که رصدخانه 10 بیلیون دلاری را قادر می‌سازد دورترین و قدیمی‌ترین کهکشانها را ببیند و ترکیب شیمیایی آنها را مطالعه کند که در اوایل کیهان تنها چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند.. این ابزارها 17 حالت علمی بین خود دارند و هر حالت علمی باید قبل از این که تلسکوپ بتواند عملیات علمی را در اواسط جولای آغاز کند، آزمایش شود.

 

ناسا جمعه (17 ژوئن) در توییتر گفت: «از امروز، 7 حالت از 17 حالت ابزار وب برای علم آماده هستند.»

 

جاناتان گاردنر، معاون دانشمند ارشد پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا، در یک پست وبلاگی در 12 مه توضیح داد: «هر حالت دارای مجموعه‌ای از مشاهدات و تجزیه و تحلیل است که باید تأیید شود.» برخی از حالتها تا پایان راه‌اندازی تایید نمی شود.”

 

فهرست دقیق حالت ابزار “Check-off” نیز در صفحه وب آژانس “Where is Webb” موجود است.

 

وب دارای چهار ابزار اصلی است که هر کدام می‌توانند جهان را در حالتهای مختلفی از رصد سریهای زمانی گرفته تا مشاهده چندین ستاره و کهکشان به طور همزمان مشاهده کنند.

 

گاردنر گفت که برای هر یک از 17 حالت، تیم یک “هدف علمی نمونه نماینده” را انتخاب کرد که در طول اولین سال عملیات علمی وب، به نام چرخه 1، مشاهده خواهد شد.

 

گاردنر افزود: “اینها فقط نمونه هایی هستند.” “هر حالت برای بسیاری از اهداف استفاده خواهد شد و بیشتر اهداف علمی وب با بیش از یک ابزار و/یا حالت مشاهده می‌شود.”

 

فهرست کامل مشاهدات چرخه 1 در این وب سایت از موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، موجود است که عملیات وب را اجرا می‌کند. این تحقیقات اهداف علمی اصلی وب را شامل می‌شود که شامل همه چیز از نگاه به کهکشان‌های اولیه گرفته تا بررسی سیارات، قمرها، سیارکها و سایر اجرام در منظومه شمسی است.

 

این تلسکوپ قبل از انتشار اولین تصاویر عملیاتی مورد انتظار در 12 ژوئیه، در آستانه دوره راه‌اندازی است. (مقامات وب هنوز اولین اهداف تصویربرداری را مخفی نگه می‌دارند.)

 

ابزار تلسکوپ فضایی جیمز وب

دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCAM):

NIRCam برای دستیابی به هدف اصلی وب: تشخیص نور از اولین ستاره‌ها و کهکشانها بسیار مهم خواهد بود. این فقط یک دوربین مادون قرمز ساده نیست، بلکه به تعدادی ابزار اضافی به نام تاج نگار مجهز شده است. تاج‌نگارها به اخترشناسان این امکان را می‌دهند تا نور یک ستاره را مسدود کنند و به آنچه در اطراف آن اتفاق می‌افتد نگاه کنند که آن را برای کشف سیارات فراخورشیدی عالی می‌کند.

 

 طیف نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec):

NIRSpec ابزار اصلی برای مطالعه شیمی کیهان است. نوری را که از جهان دور می‌آید به طیف‌ها تقسیم می‌کند و ویژگی‌های اجرام مشاهده‌شده، از جمله دما، جرم و ترکیب شیمیایی آنها را آشکار می‌کند.

 

از آنجایی که برخی از این اجرام بسیار دور هستند و نوری که از آنها می‌آید بسیار ضعیف خواهد بود، تلسکوپ فضایی جیمز وب، با وجود آینه غول‌پیکرش، باید صدها ساعت به آنها خیره شود. برای کارآمدتر کردن این مشاهدات، NIRSPec قادر خواهد بود 100 کهکشان دوردست را به طور همزمان رصد کند.

 

مک‌کاگرین می‌گوید: «این اساساً به شما امکان می‌دهد درهای کوچکی را باز کنید و نور یک کهکشان را عبور دهید، اما سپس تمام نور را از هر کهکشانی مسدود کنید.» “اما شما می‌توانید 100 در را به طور همزمان باز کنید. بنابراین این بسیار پیچیده است و هرگز چنین فضاپیمایی به فضا پرتاب نشده است.”

 

 ابزار مادون قرمز میانی (MIRI):

MIRI ترکیبی از یک دوربین و یک طیف‌نگار است، اما بر خلاف دو مورد قبلی، طول‌موج‌های طولانی‌تر قسمت فروسرخ میانی طیف الکترومغناطیسی را مشاهده می‌کند که آن را به ابزاری مناسب برای همه افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال مطالعه همه چیز هستند: دنباله‌دارها و سیارک‌ها در حومه منظومه شمسی تا ستاره‌های تازه متولد شده و کهکشان‌های دور. تصاویر MIRI شبیه ترین تصاویری هستند که تلسکوپ فضایی هابل را به یک افسانه تبدیل کردند.

 

حسگر هدایت دقیق/تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف (FGS/NIRISS):

FGS/NIRISS همچنین به تشخیص اولین نور، نقطه سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل شیمی آنها کمک خواهد کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope is about halfway through its instrument checks

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/webb-halfway-instrument-checks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *