تصویر تلسکوپ فضایی هابل از 5000 کهکشان باستانی  که مانند پولک می‌درخشند!!

 

 

تصویری که به عنوان بخشی از برنامه UVCANDELS توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، منطقه‌ای را در فاصله بیلیونها سال نوری از زمین نشان می‌دهد که شامل حدود 5000 کهکشان است. (اعتبار تصویر: NASA/STScI/Harry Teplitz (Caltech/IPAC))

 

در تصویری که به تازگی از تلسکوپ فضایی هابل منتشر شده است، هزاران کهکشان دوردست و اولیه در اشکال و اندازه‌های مختلف در نور فروسرخ می‌درخشند.

 

قدیمی‌ترین کهکشان‌ها حدود 13 بیلیون سال قدمت دارند و قدمت آن تنها به چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ می‌رسد. با نگاه کردن به این کهکشانها در نور فرابنفش، دانشمندان می‌توانند کشف کنند که چه مواد شیمیایی درون آن کهکشانها نهفته است – اطلاعاتی که برای درک چگونگی شکلگیری و تکامل کهکشانها کلیدی است. اما یک مشکل در این روش وجود دارد: آن نور فرابنفش اولیه قبل از رسیدن به ما جذب می‌شود.

 

اما دانشمندان می‌توانند به بسیاری از کهکشان‌ها نگاه کنند که فقط کمی جوان‌تر هستند و 11 بیلیون سال سن دارند و این کاری است که اخترشناسان با تلسکوپ فضایی هابل انجام داده‌اند و به ایجاد این تصویر از کهکشانهای بسیار قدیمی و بسیار دور کمک کرده‌اند.

 

این تصویر بخشی از یک نظرسنجی اخیر به نام UVCANDELS است. هابل در طی حدود 10 روز رصدی از حدود 140000 کهکشان تصویربرداری کرد. برخی از آنها در تصویر تازه منتشر شده قابل مشاهده هستند – انواع متعدد کهکشانها که از زوایای مختلف دیده می‌شوند.

 

Xin Wang، ستاره‌شناس در کالتچ که نتایج را در 14 ژوئن در کنفرانس انجمن نجوم آمریکا در کالیفرنیا ارائه کرد، گفت: UVCANDELS “بینش بی‌نظیری از شکل‌گیری در حال انجام ستاره‌ها در کهکشانهای دور و نزدیک ارائه می‌دهد.”

 

UVCANDELS دنباله بررسی دیگری به نام CANDELS است که نور مرئی مادون قرمز و قرمزتر را بررسی کرد. هابل با نور مرئی فرابنفش و ارغوانی‌تر، قسمت هایی از آسمان را که UVCANDELS  بررسی کرده بود، از جمله قسمتی که در تصویر تازه منتشر شده بازیابی کرد. با ترکیب لایه‌های هر دو مطالعه، دانشمندان این تصویر جدید را ایجاد کردند.

 

این بررسی‌ها به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا به دورانی از جهان اولیه نگاه کنند که به نام یونیزه شدن مجدد معروف است. در طول این دوره، که با تشکیل اولین کهکشانها آغاز شد، اولین منابع نور شروع به از بین بردن پرده کیهانی کردند و به “عصر تاریک” جهان پایان دادند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble Space Telescope shows 5,000 ancient galaxies sparkling like confetti

By Rahul Rao

https://www.space.com/hubble-space-telescope-thousands-ancient-galaxies-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *