سیارک تازه کشف شده در نزدیکی زهره نام خود را از گروه بومیان آمریکایی پائوما گرفته است!!

 

 

یک نمودار مدار ‘Ayló’chaxnim را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: Caltech-IPAC/R. Hurt)

 

به درخواست دانشمندانی که آن را کشف کردند، یک سیارک منحصر به فرد را به نام یک قبیله بومی آمریکا در کالیفرنیای کنونی نامگذاری کردند.

 

دو سال پیش، اخترشناسانی که تأسیسات گذرا زویکی (ZTF) را اداره می‌کردند، اولین سیارک شناخته‌شده‌ای را کشف کردند که دور خورشید در مدار زهره می‌چرخد. اما تاکنون تنها با نام AV2 2020 شناخته می‌شد.

 

سرزمین اجدادی گروه بومی آمریکایی پائوما شامل منطقه اطراف رصدخانه پالومار در موسسه فناوری کالیفرنیا است که ZTF در آن قرار دارد. در طی مراسم برکت و سرود که در 7 ژوئن برگزار شد، گروهی از پائوما به این سیارک نام «Ayló’chaxnim» را دادند. (تقریباً مانند eye-LO-chax-nihm تلفظ می‌شود) به درستی، این نام در زبان قبیله، Luiseño به معنای “دختر ناهید” است.

 

طبق بیانیه دانشگاه، تیم تحقیقاتی به Pauma نزدیک شدند تا این سیارک را در چیزی که جورج هلئو یکی از محققین ZTF آن را “جشن زبان، تاریخ و ارتباط آنها با آسمان شب” نامیده است، نامگذاری کنند. Pauma در ابتدا می‌خواست نام این سیارک را “دختر زهره” بگذارد که نشان دهنده رابطه نزدیک آن با سیاره است، اما ترجمه لویزنو برای تایید اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU)، هیئتی که مسئول نام گذاری اجرام آسمانی است، طولانی‌تر از آن بود.

 

جشن نامگذاری شامل اعضای گروه پائوما در تمام سنین بود که از رصدخانه بازدید می‌کردند.

 

یوناس زمویدزیناس، اخترشناس و مدیر دانشگاه رصدخانه نوری کالتچ، در این مراسم گفت: “اجداد شما که به هزاران سال قبل برمی‌گردند، در مطالعه آسمان شب بسیار ماهر بودند و از دانش خود برای توسعه تقویم‌ها، علامت‌گذاری فصل‌ها و یافتن راه خود در سفرها استفاده می‌کردند.”. اجداد گروه پائوما در واقع اولین منجمان پالومار بودند.

 

پتی دیکسون، عضو گروه پائوما، استاد مطالعات سرخپوستان آمریکایی در کالج پالومار، از ارتباط بین سنت‌های قبیله‌اش و رصدخانه معاصر هیجان‌زده بود. او در بیانیه مطبوعاتی گفت: “این رویداد کودکان را در معرض رصدخانه عالی در محل سکونتشان قرار می‌دهد.”

 

رابطه بین گروه موسیقی پائوما و رصدخانه پالومار کاملاً جدید نیست. در سال 2009، ژان مولر، اپراتور بازنشسته تلسکوپ، با گروه پائوما همکاری کرد تا سه سیارک را که در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 90 کشف کرده بود، به نام خدایان لویزنو نامگذاری کرد: توکمیت (پدر آسمان)، تومایوویت (مادر زمین) و کوئیلا (بلوط سیاه).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Newly spotted asteroid near Venus earns name from Pauma band of Native Americans

By Stefanie Waldek 

https://www.space.com/asteroid-venus-girl-indigenous-pauma-name

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *