در چنین روزی 18 ژوئن 1983، سالی راید اولین زن آمریکایی به فضا سفر کرد

 

 

او اولین زن آمریکایی در فضا بود که در دو ماموریت شاتل فضایی پرواز کرد. او نقش کلیدی در تحقیق در مورد فاجعه شاتل فضایی چلنجر بازی کرد و برای مردم الهام‌بخش بود.

سالی در ماموریت شاتل فضایی STS-7 / چلنجر. تصویر از ناسا

 

18 ژوئن 1983. در این تاریخ، فیزیکدان سالی‌ راید اولین زن آمریکایی بود که وارد فضا شد. او سومین زنی پس از فضانوردان اتحاد جماهیر شوروی والنتینا ترشکووا (1963) و سوتلانا ساویتسکیا (1982) بود که راهی فضا شده بود. او فضانورد ماموریت فضایی شاتل STS-7، ماموریت شاتلی هفتم ناسا و ماموریت دوم برای شاتل چلنجر بود.

 

ماموریت 147 ساعت طول کشید. شغل او کا روی یک بازوی رباتیک بود که برای کمک به قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین به کار گرفته می‌شد. او در سال 1984 در شاتل فضایی مجددا پرواز کرد (ماموریت STS-41G).

خدمه STS-7 / Challenger در طی اولین پرواز تاریخی در سال 1983. تصویر  NASA Flickr.

 

قرار بود او دوباره بر روی ماموریت شاتل پیشنهادی STS-61M سوار شود که با توجه به فاجعه چلنچر در سال 1986 لغو شد. راید بعدا به عنوان یکی از اعضای کمیسیون راجرز کمک کرد تا تصادف چلنجر بررسی شود. طبق یک مقاله در 2016 article in Popular Mechanics، سالی همراه با ژنرال دونالد کوتینا (یکی دیگر از اعضای کمیته راجرز) نشان داد که حلقه‌های O در شاتل در دماهای پایین خراب شده‌اند، این واقعیتی است که در نهایت منجر به شناسایی علت انفجار شد.  ظاهرا عایق بندی شتاب دهنده سوخت جامد سمت راست چلنجر دچار ایراد شده بود و در جریان بلند شدنش در آن هوای سرد دچار نشتی شده و در نتیجه گاز داغ شروع به خارج شدن از آن کرده بود.

نوجوانی سالی راید. او به تنیس خیلی علاقه‌مند بود و در مسابقات قهرمانی ملی شرکت کرد. تصویر از  Afflictor.com.

 

سالی راید در تاریخ 26 می 1951 در لس آنجلس کالیفرنیا متولد شد. او در نوجوانی به ورزشهایی مانند والیبال، سافت بل و مخصوصا تنیس را دوست داشت. پس از دریافت مقطع کارشناسی در رشته فیزیک و زبان انگلیسی از دانشگاه استنفورد در سال 1973، او دکترای خود را در رشته فیزیک اخذ کرد.

 

در سال 1977، در حالی که راید در حال خواندن رشته فیزیک بود، ناسا به دنبال فضانوردان زن بود. توجه راید به آگهی دعوت زنان برای حضور فضا جلب شد و تصمیم گرفت تا برای این کار درخواست کند. او یکی از شش زنی بود که در سال 1978 به عنوان کاندیدای فضانوردی انتخاب شد.

 

در سال بعد، او به عنوان یک متخصص ماموریت برای پروازهای فضایی آینده تمرین کرد.

سالی راید و شریک وی T. O’Shaughnessy. تصویر از طریق دیلی میل.

 

در سال 1989 – هنگامی که کار خود را با ناسا پایان داد – راید شروع به آموزش فیزیک در دانشگاه کالیفرنیا، در لس آنجلس کرد. در سال 2001، او با الهام گرفتن از زنان جوان دیگر برای پیگیری حرفه‌های STEM از Sally Ride Science، یک شرکت که با شریک خود، T. O’Shaughnessy تأسیس کرد و کارش را شروع کرد. جامعه هدف شرکت وی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدینشان بود. همراه با شریکش، پنج کتاب علمی برای کودکان نوشت و پروژه‌های بسیار دیگری را به منظور ایجاد انگیزه جوانان به سوی علوم مختلف نوشت.

 

سالی راید در تاریخ 23 ژوئیه 2012 پس از ابتلا به سرطان پانکراس جان خود را از دست داد.

 

شرکت Sally Ride Science، میراث او، هنوز هم توسط Tam O’Shaughnessy اداره می‌شود.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد سالی راید، به لینک زیر می‌توانید مراجعه کنید:

https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/ride_sally.pdf

 

برای مطالعه بیشتر در مورد شرکت سالی راید، به لینک زیر می‌توانید مراجعه کنید:

https://sallyridescience.ucsd.edu/about/sallyride/

 

سالی راید در فضا، از ناسا.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Today in science: Sally Ride in space

Posted by Daniela Breitman and Deborah Byrd in HUMAN WORLD | SPACE | June 18, 2019

https://earthsky.org/space/sally-ride-1st-american-woman-in-space-june-18-1983

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *