نقشه زمین شناسی کل ماه در مقیاس 1:2,500,000

اعتبار: بولتن علمی/دروازه تحقیقات

 

دانشمندان چینی دقیق‌ترین نقشه ماه را ساخته‌اند. 10 سال طول کشید و صدها محقق در آن شرکت داشتند. نقشه جدید یک موهبت برای اکتشاف ماه و برای هر کسی خواهد بود که فقط می‌خواهد ماهواره طبیعی ما را با جزئیات بیشتر مطالعه کند.

 

تا به حال، نقشه USGS ماه استاندارد بوده است. اما وضوحش 1:5000000 بودد. نقشه جدید با وضوح 1:2,500,000 جایگزین آن می‌شود.

 

نقشه جدید دانشمندان چینی نیز بر اساس آخرین یافته‌های روی ماه است. چین برنامه اکتشاف ماه خود را در سال 2004 آغاز کرد و مدارگردها، فرودگرها و مریخ نوردهای خود را به آنجا فرستاده است. این ماموریت‌ها داده‌هایی را جمع‌آوری کردند که وارد نقشه شدند.

 

موسسه ژئوشیمی آکادمی علوم چین این پروژه را رهبری کرد و سایر موسسات چینی نیز در آن شرکت کردند. این نقشه 12341 دهانه برخوردی، 81 حوضه برخوردی، 17 نوع سنگ و 14 نوع ساختار را نشان می‌دهد. اغراق در جزئیات نقشه دشوار است. هر چه بیشتر زوم کنید جزئیات بیشتری وجود دارد.

 

نقشه‌های دیگر ماه با داده‌های کشورهای فضاپیما ایجاد شده‌اند و اگرچه مؤثر بوده‌اند، استانداردها و قابلیت‌های متفاوتی پشت همه این داده‌ها وجود دارد. اما این نقشه همه با یک استاندارد ساخته شده است.

 

محققان با تقسیم ماه به 30 بخش شروع کردند. هر یک از بخشها با استانداردهای یکسانی ترسیم شدند و در یک نقشه به هم متصل شدند. داده‌های این نقشه از برنامه ماه خود چین و همچنین از اکتشاف سایر کشورها بدست آمده است. نتیجه ترکیبی از دانش است که در طی چندین دهه به دست آمده است.

 

«نقشه‌های زمین شناسی ماه به عنوان ترکیبی از دانش فعلی در زمین‌شناسی ماه و تاریخ تکامل، منابع اساسی در تحقیقات علمی، برنامه ریزی اکتشاف و انتخاب محل فرود هستند.

 

این اسکرین شات از نقشه جدید ماه بر روی دهانه Tycho متمرکز شده است. این نقشه ترکیب و ساختار سطح ماه و بیش از 12000 دهانه را نشان می دهد. اعتبار: بولتن علمی/دروازه تحقیقات

این اسکرین شات  بزرگنمایی به Mare Tranquillitatis و نمایش خوبی از جزئیات روی نقشه ارائه می‌دهد. ستاره‌های قرمز دریچه های آتشفشانی هستند. اعتبار: بولتن علمی/دروازه تحقیقات

 

این نقشه یک منبع فوق العاده برای هر کسی است که می‌خواهد ماه را با جزئیات بیشتر درک کند.

 

این نقشه در مرجع زیر قابل دانلود است، اما توجه داشته باشید که حجم فایل 150 مگابایت می‌باشد:

https://sadr-en.nssdc.ac.cn/detail?dataSetId=972277454573928448&dataSetType=personal

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Geologic map of the entire moon at 1:2,500,000 scale

by Evan Gough, Universe Today JUNE 15, 2022

https://phys.org/news/2022-06-geologic-entire-moon-scale.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *