صدای ستارگان را در سراسر کهکشان راه شیری از کاوشگر گایا بشنوید!!

 

ستاره‌لرزه‌ها می‌توانند اسرار فضای داخلی ستارگان را فاش کنند، درست مانند زمین‌لرزه‌ها که به آنچه در داخل سیاره ما می‌گذرد را  نشان می‌دهد.

 

https://www.space.com/sounds-of-starquakes-gaia-recordings

 

ماموریت نقشه‌برداری کهکشان اروپا، گایا، صدای ستاره‌‌لرزه‌هایی را ضبط کرد که در سطوح ستارگان مانند سونامی موج می‌زند و شکل ستاره‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که بتوان از فضای اطراف زمین تشخیص داد.

 

با این حال، ویدیوی جدید از تیم ماموریت گایا، صدای دقیق منتشر شده توسط ستاره‌ها نیست. این چیزی است که دانشمندان آن را سونیکاسیون، ترجمه داده‌ها به صدا می‌نامند و تیم پشتیبان این پروژه باید پردازش‌های زیادی را انجام می‌داد تا این تجربه را در اختیار انسان‌ها قرار دهد.

 

کانی آارتز، ستاره شناس دانشگاه کاتولیک Leuven در بلژیک، در کنفرانس مطبوعاتی آژانس فضایی اروپا (ESA) در روز دوشنبه (13 ژوئن) گفت: “انسانها نمی‌توانند فرکانس‌های واقعی این نوسانها را بشنوند.” ما به طور مصنوعی آنها را در یک ضریب بزرگ 8.6 میلیون ضرب کردیم تا آنها را در محدوده شنیداری گوش [انسان] قرار دهیم.»

 

امواج لرزه‌ای غول‌پیکر منتشر شده در سطح ستارگان (اعتبار تصویر: ESA/Gaia/DPAC)

 

سونیکاسیون ستارگان به عنوان بخشی از ماموریت گایا ESA منتشر شد که موقعیت دقیق، فواصل از زمین، سرعت و مسیر حرکت 2 بیلیون ستاره در کهکشان خانگی ما، کهکشان راه شیری را اندازه‌گیری می‌کند. به گفته آرتس، این تلسکوپ به دلیل ایجاد دقیقترین نقشه راه شیری شناخته شده است و تشخیص ستارگان بیشتر یک امتیاز برایش بود.

 

گایا همچنین سطوح روشنایی ستارگان را اندازه گیری می‌کند و در این داده‌ها بود که ستاره‌لرزه‌‌ها پیدا شدند.

 

آارتز گفت: “این ارتعاشات باعث می‌شود که گاز ستاره‌ای به سمت بالا و پایین حرکت کند.” “و درخشندگی ستاره را بر حسب زمان تغییر می‌دهد. بنابراین باعث می‌شود ستاره‌ها در آسمان چشمک بزنند.”

 

ESA در بیانیه‌ای گفت: قبلاً گایا قادر به تشخیص تورم و کوچک شدن ستارگان بود، اما مشاهده این ستاره‌لرزه‌ها چالش برانگیزتر است. ستاره‌لرزه‌ها که مانند یک موج غول پیکر در سطح ستاره منتشر می‌شوند، در حین چرخش باعث حرکت سطح آن می‌شوند. به گفته اخترشناسان، مطالعه این لرزش‌های ستاره‌ای می‌تواند اخترشناسان را قادر سازد تا آنچه را که درون ستارگان اتفاق می‌افتد بهتر درک کنند.

 

آارتز می‌گوید: ستاره‌های چشمک‌زن ابزار بسیار قدرتمندی را برای مطالعه فیزیک و شیمی درونی خود به ستاره‌شناسان ارائه می‌دهند. “این لرزه‌ها مانند زمین‌لرزه روی زمین است. لرزه‌شناسان اگر آنها خیلی شدید نباشند ‌لرزه‌ها را دوست دارند، زیرا اینها به ما امکان می‌دهد بفهمیم در داخل سیاره ما چه اتفاقی می‌افتد و اخترلرزه‌شناسان در واقع همین کار را اما برای ستارگان انجام می‌دهند.”

 

آخرین نسخه گایا، بزرگترین کاتالوگ اطلاعاتی درباره ستارگان کهکشان راه شیری که تاکنون گردآوری شده است، حاوی اطلاعاتی درباره هزاران ستاره چشمک‌زن است.

 

با این حال، داده‌های گایا به اندازه کافی دقیق نیستند که بتوانند اسرار فضای داخلی ستارگان را به خودی خود آشکار کنند. در عوض، اخترشناسان می‌توانند از اندازه‌گیری‌های گایا برای جستجوی اهداف امیدوارکننده استفاده کنند که پس از آن می‌توانند با تلسکوپهای دیگر آنها را با جزئیات بیشتری رصد کنند.

 

به گفته آارتز، تلسکوپهای تخصصی برای مطالعه سیارات فراخورشیدی، مانند ماموریت تس ناسا یا پلاتو آتی آژانس فضایی اروپا، برای تجزیه و تحلیل ستارگان ایده آل هستند و همراه با گایا می‌توانند یک “معدن طلای اخترلرزه‌شناسی” جدید را باز کنند که نشان می‌دهد چه چیزی باعث می‌شود این ستارگان بلرزند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hear the sounds of starquakes across the Milky Way from Gaia probe

By Tereza Pultarova

https://www.space.com/sounds-of-starquakes-gaia-recordings

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *