مشکل در ویجر1 !! سیگنالهای عجیب کاوشگر ناسا را ​​گیج کرده است!!

 

 

تصویر هنری از فضاپیمای وویجر 1. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

صرف 45 سال برای پیمودن منظومه شمسی برای یک فضاپیما واقعاً بسیار مفید است.

 

ماموریت وویجر 1 ناسا که در سال 1977 پرتاب شد، در سال 2012 به فضایی رفت که دانشمندان آن را فضای بین ستاره ای می‌نامند و به راه خود ادامه داد – فضاپیما اکنون 14.5 بیلیون مایل (23.3 بیلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد و در حالی که وویجر 1 هنوز به درستی کار می‌کند، دانشمندان اخیراً متوجه شدند که در مورد مکان خود در فضا گیج به نظر می‌رسد بدون اینکه وارد حالت ایمن شود یا زنگ خطری به صدا درآورد.

 

سوزانه دادد، مدیر پروژه وویجر 1 و دوقلوی آن، وویجر 2، در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «معمایی مانند این به نوعی برای مسیر این مرحله از مأموریت وویجر برابری می‌کند.

 

دادد افزود: هر دوی این فضاپیماها تقریباً 45 سال سن دارند که بسیار فراتر از آن چیزی است که برنامه‌ریزان مأموریت پیش بینی کرده بودند. ما همچنین در فضای بین ستاره‌ای هستیم – محیطی با تشعشع بالا که هیچ فضاپیمایی قبلاً در آن پرواز نکرده است.»

 

این اشکال مربوط به سیستم و کنترل نگرش وویجر 1 یا AACS است که فضاپیما و آنتن آن را در جهت‌گیری مناسب نگه می‌دارد و به نظر می‌رسد AACS به خوبی کار می‌کند، زیرا فضاپیما در حال دریافت دستورات، عمل بر روی آنها و ارسال داده‌های علمی با همان قدرت سیگنال معمول به زمین است. با این وجود، AACS در حال ارسال داده‌های تله متری ناخواسته به گردانندگان فضاپیما است.

 

بیانیه ناسا مشخص نمی‌کند که این موضوع از چه زمانی شروع شده و چه مدت طول کشیده است.

 

آژانس می‌گوید که پرسنل وویجر به بررسی این موضوع ادامه می‌دهند و تلاش خواهند کرد تا آن را برطرف کنند یا با آن سازگار شوند. این یک فرآیند کند است، زیرا یک سیگنال از زمین در حال حاضر 20 ساعت و 33 دقیقه طول می‌کشد تا به وویجر 1 برسد. دریافت پاسخ فضاپیما با همان تاخیر همراه است.

 

ناسا گفت کاوشگر دوقلوی وویجر 2 که در سال 1977 نیز پرتاب شد، رفتار عادی دارد. قدرتی که فضاپیمای دوقلو می‌تواند تولید کند همیشه در حال کاهش است و اعضای تیم ماموریت برخی از اجزای آن را برای صرفه جویی خاموش کرده‌اند – اقداماتی که امیدوارند باعث شود کاوشگرها  حداقل تا سال 2025 کار کنند.

 

دادد گفت: «چالش‌های بزرگی برای تیم مهندسی وجود دارد. اما من فکر می‌کنم اگر راهی برای حل این مشکل با AACS وجود داشته باشد، تیم ما آن را پیدا خواهد کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Voyager 1 glitch? Strange signals from venerable probe has NASA baffled

By Meghan Bartels 

https://www.space.com/voyager-1-telemetry-issue

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *