به دنبال تاج زیبای شمالی باشید!!

 اگر آسمان شما تاریک است، امشب به دنبال پیدا کردن صورت فلکی تاج شمالی یاCorona  Borealis  باشید که به راحتی در گنبد آسمان مشاهده شود.

 

تاج شمالی، با درخشان‌ترین ستارهAlphecca ، عکس از فرد اسپناکAstroPixels.

 

 یافتن این صورت فلکی هیجان‌انگیز است. نیم دایره‌ای ستاره‌ای است. از حالا تا اکتبر این الگوی زیبا را در آسمان شب پیدا خواهید کرد.

 

صورت فلکی تاج شمالی کم و بیش در امتداد خطی فرضی بین دو ستاره روشن سماک رامح در صورت فلکی عوا و وگا در صورت فلکی شلیاق قرار دارد.

هنگام شب و اوایل عصر، سماک رامح را در شرق و شمال شرقی نسبتاً زیاد خواهید دید که به دلیل درخشندگی و رنگ زرد-نارنجی آن قابل شناسایی است. وگا در شمال شرقی نسبتاً کم‌رنگتر، به رنگ آبی ـ سفید روشن خواهد بود. تاج شمالی کم و بیش بین این 2 ستاره روشن است.

 

برای دیدن Corona Borealis بین Vega و Arcturus به یک آسمان نسبتاً تاریک احتیاج دارید. این صورت فلکی یک نیم دایره ستاره‌ای است.

 

Alphecca  درخشانترین ستاره در صورت فلکی تاج شمالی است. این ستاره گاهی اوقات جما نامیده می‌شود که به معنای جواهر تاج است.

 

Alphecca یا Gemma، آلفای تاج شمالی یا Alpha Cor Bor، همه نام‌هایی می‌باشد که برای یک ستاره – درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی تاج شمالی ذکر می‌کنند.

 

نام دیگر Alphecca – Gemma – به معنای جواهر است. در زیر آسمان تاریک، این ستاره با این نام، در خط مقدم کاسه ستارگانی قرار می‌گیرد که از صورت فلکیCorona Borealis، تاج شمالی را تشکیل داده است. در افسانه‌ای از آسمان، شکل C این صورت فلکی نشان دهنده تاج یا جواهری است که برای شاهزاده خانم آریادن ساخته شده است.

صورت فلکی C شکل  تاج شمالی بین صورتهای فلکی ارابه‌ران و هرکول می‌درخشد. نمودار صورت فلکی از  IAU

دکتر اسکای در والنسیا، فیلیپین، این عکس ازسماک رامح و صورت فلکی ارابه‌ران را کنار تاج شمالی در تاریخ 24 می 2019 گرفت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

 Look for the beautiful Northern Crown

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | May 18, 2020

https://earthsky.org/tonight/in-a-dark-sky-look-for-the-northern-crown

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *