الگوی ستاره‌ای که شامل همه فصول می‌شود!!

در ماه می، الگوی ستاره‌ای برای تمام فصول پیدا کنید.

 ما عادت کرده‌ایم که به الگوهای ستاره‌ای به صورت فصلی فکر کنیم. در نیمکره شمالی، ماههای خنک‌تر را به تماشای اوریون و چراغهای روشن شش ضلعی زمستان در آسمان می‌گذرانیم، در حالی که تابستانی بدون عقرب، قوس و مثلث تابستانی نخواهیم گذراند.

 

اما یک الگوی ستاره‌ای بهاری وجود دارد که در کل سال وجود دارد.

 

به نظر می‌رسد که سه ستاره درخشان شب، سماک رامح (Arcturus )، وگا (Vega) و سروش(Capella)، آسمان را به یکدیگر متصل می‌کنند. حداقل پیدا کردن یکی از اینها در هر شب سال آسان است. وقتی هر سه این ستاره روشن به طور هم زمان در آسمان شب هستند، چیزی را تشکیل می‌دهند که دوست دارم مثلث تمام فصول نامگذاری کنند.

https://skyandtelescope.org/interactive-sky-chart/

نمودار تعاملی Sky & Telescope همه فصول برای کمک به شما برای یافتن “مثلث تمام فصل” در موقعیت مکانی شما.

 

از فصلی به فصل دیگر

سماک رامح، یک ستاره غول‌‌پیکر نارنجی در فاصله 37 سال نوری در صورت فلکی گاوران یا Boötes ، چهارمین درخشان در آسمان شب است. معمولاً می‌توانیم اواسط ماه فوریه، هنگامی که کمی از قلب‌الاسد یا Regulus، یکی از گوشه‌های دیگر مثلث بهاری، عقب مانده، آن را در شرق مشاهده کنیم. رنگ روشن نارنجی متمایل به قرمز در مقابل شاخه‌های هنوز لخت اواخر زمستان بسیار زیبا و چشمگیر است.

اما قبل از اینکه سماک رامح از شب‌های پاییز ناپدید شود، سروش یا Capella ، درخشان‌ترین ستاره ارابه‌ران  وارد آسمان شب می‌شود تا در زمستان ما را همراهی کند. Capella اولین ستاره درخشان زمستانی است که به آسمان پاییزی می‌رسد، هنگام خش خش برگها زیر پاهای ما، مشاهده آن از بالای دودکشهای همسایگان چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای دارد. اگرچه به عنوان یک ستاره به نظر می‌رسد، این سیستم در واقع چهار ستاره دوتایی است – دو غول زرد روشن و دو کوتوله تیره، قرمز.

 

سیستم چهارگانه سروش، در مقایسه با خورشید.  ویکیپدیا

 

با پایان یافتن ژانویه،  ما هنوز هم می‌توانیم آن را در ماه ببینیم، درست در بالای افق است که داستان آن به پایان می‌رسد.

 

سپس وگای درخشان، از صورت فلکی ترازو حدود 25 سال نوری فاصله دارد. در اواخر بهار در شب در سمت شمال شرقی طلوع می‌کند و مثلث تابستانی به همراه الطایر (Altair) در  دجاجه (Cygnus)، دنب (Deneb) در عقاب(Aquila ) شکل خواهد گرفت. تنها در عرض چند هفته، این مثلث منظره شگفت‌انگیزی خواهد بود و در شبهای تابستان بی‌نظیر می‌شود. وگا اواخر ماه اوت به اوج خود می‌رسد. سپس به همراه مثلث تابستانی پیش از ناپدید شدن وگا در ماه دسامبر، نزول آرام خود را به سمت افق شروع می‌کنند.

 

مثلث تابستانی. تصویر از Stellarium

 

نشانه‌گذاری مثلث همه فصول در ماه می

وقتی از امشب به بیرون می‌رویم ، در اواسط ماه می، بیایید به شرق نگاه کنیم تا در اواسط شب سماک رامح را مشاهده کنیم. به نوبه خود برای پیدا کردن سروش در شمال غربی به رنگ نارنجی زرد تقریبا در غروب بهاری اقدام کنید. در همین حال، وگا تازه در شمال شرقی در حال صعود است. اگر دید خود را گسترده‌تر کنیم، این سه ستاره روشن مثلث تمام فصول را می‌بینیم که بخش عمده نیمه شمالی آسمان را دربرمی‌گیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

THIS MAY, FIND THE STAR PATTERN THAT SPANS ALL SEASONS

BY: SCOTT LEVINE MAY 14, 2020 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/all-season-triangle-lights-late-spring-nights/

Top of Form

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *