تصویر باورنکردنی که  ما را برای کاری که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند انجام دهد بسیار هیجان زده کرده است!!

 

 

مقامات پروژه در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه (9 می) گفتند که هر چهار ابزار علمی در تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پیش از شروع رسمی این تلسکوپ در تابستان امسال به “تراز کامل” دست یافته‌اند.

 

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، مایکل مک‌الواین، دانشمند پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا در مریلند، گفت: «خوشحالم که گزارش کنم هم‌ترازی تلسکوپ با عملکردی حتی بهتر از آنچه تکمیل شده است که پیش‌بینی می‌کردیم».

 

“ما اساساً به یک تراز کامل تلسکوپ رسیدیم. هیچ تنظیمی در اپتیک تلسکوپ وجود ندارد که باعث پیشرفت مواد در عملکرد علمی ما شود.”

 

برای نشان دادن آمادگی تلسکوپ، ناسا یک تصویر تیزر گرفته شده توسط ابزار مادون قرمز میانی وب یا MIRI را به اشتراک گذاشت. تصویر جدید مقایسه‌ای از مشاهدات یک کهکشان نزدیک توسط وب را نشان می‌دهد، در مقابل مشاهدات همان کهکشانی که قبلاً توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا که اکنون بازنشسته شده است.

(NASA/JPL-Caltech، چپ، NASA/ESA/CSA/STScI، راست)

در بالا: ابر ماژلانی بزرگ، که توسط اسپیتزر در سمت چپ و جیمزوب در سمت راست دیده می‌شود.

 

در حالی که تصویر اسپیتزر هفت یا چند ستاره نزدیک را نشان می‌دهد که در ابر ماژلانی بزرگ (کهکشانی اقماری که به دور راه شیری می‌چرخد)، تصویر وب از همان منطقه، ستارگان پیش زمینه را با جزئیات واضح به تصویر می‌کشد که توسط ابرهای متراکم خنثی می‌شود. گاز بین ستاره‌ای و صدها ستاره و کهکشان پس‌زمینه ثبت شده‌اند که با آنچه ناسا «جزئیات بی‌سابقه» می‌نامد،

 

به گفته ناسا، تلسکوپ وب با تراز بودن ابزارهای خود، قبل از شروع رسمی مطالعه ستارگان دور در اواخر تابستان امسال، منتظر کالیبراسیون ابزار نهایی است.

 

کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، در نشست خبری گفت: در ماه ژوئیه، این تلسکوپ اولین مجموعه تصاویر علمی خود را به اشتراک خواهد گذاشت که کهکشانها و اجرامی را هدف قرار می‌دهد که “تمام موضوعات علوم وب را مشخص می‌کنند: از اوایل کیهان، کهکشانها در طول زمان، چرخه زندگی ستارگان و جهانهای دیگر.

(اسپیتزر: NASA/JPL-Caltech؛ MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI)

 

ناسا تلسکوپ وب 10  بیلیون دلاری را در 25 دسامبر 2021 به فضا پرتاب کرد و این تلسکوپ را در یک سفر 930000 مایلی (1.5 میلیون کیلومتری) به موقعیت نهایی خود در آسمان فرستاد. این تلسکوپ از 18 بخش آینه شش ضلعی تشکیل شده است که در یک آینه بزرگ به عرض 21 فوت (6.4 متر) در کنار هم قرار گرفته‌اند.

 

لایو ساینس قبلا گزارش داده است که این طراحی به سیستم آینه‌ای تلسکوپ اجازه می‌دهد تا در هنگام پرتاب در داخل یک موشک تا شود – برخلاف تلسکوپ فضایی هابل، که تنها یک آینه اصلی دارد که حدود 7.8 فوت (2.4 متر) عرض دارد.

 

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که وب می‌تواند از اجرام دور تا 100 برابر ضعیفتر از آن تصویربرداری کند که تلسکوپ فضایی هابل ببیند.

 

این تلسکوپ برای رصد نور ضعیف اولین ستارگان کیهان طراحی شده است که قدمت آن به حدود 13.8 بیلیون سال پیش (تنها میلیون ها سال پس از انفجار بزرگ) می‌رسد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Incredible Image Has Us So Excited For What The James Webb Space Telescope Can Do

BRANDON SPECKTOR, LIVE SCIENCE 11 MAY 2022

https://www.sciencealert.com/the-james-webb-space-telescope-has-reached-perfect-alignment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *