تلسکوپ فضایی جیمزوب بررسی‌های نهایی قبل از رصدهای علمی  را آغاز می‌کند!!

 

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط یک سپر غول پیکر به شکل بادبادک از گرمای خورشید و زمین محافظت می‌شود. (اعتبار تصویر: کوین گیل)

 

رصدخانه نسل بعدی ناسا در حال ورود به آخرین مراحل آماده‌سازی قبل از نشان دادن نمای کاملاً جدید از جهان به دانشمندان است.

 

مهندسان در حال آماده شدن برای انجام تغییرات نهایی در ابزارهای موجود در تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند، زیرا رصدخانه برای عملیات تابستان امسال آماده می‌شود. ناسا گفت این تلسکوپ “کالیبراسیون و مشخصات ابزارها با استفاده از منابع متنوع نجومی” را دارد که به زودی ارائه می‌شود تا مطمئن شود که همه چیز قبل از رها شدن وب برای بررسی کیهان اولیه کار می‌کند.

 

اسکات فریدمن، دانشمند ارشد راه‌اندازی وب در مؤسسه تلسکوپ علمی فضایی بالتیمور، در بیانیه ناسا پنجشنبه (5 مه) گفت: “ما توان ابزارها را اندازه‌گیری خواهیم کرد – چه مقدار از نوری که وارد تلسکوپ می‌شود به آشکارسازها می‌رسد و ثبت می‌شود.” .

 

فریدمن گفت، در حالی که هیچ تلسکوپی نمی‌تواند هر فوتونی را که به آن وارد می‌شود، به طور دقیق جمع‌آوری کند، مهندسان همچنان می‌خواهند میزان توان عملیاتی در چندین طول موج نور را برای ارزیابی عملکرد وب در جمع‌آوری نور مادون قرمز بدانند.

 

فریدمن تاکید کرد که راه‌اندازی “تقریباً به پایان رسیده است”، زیرا تلسکوپ در دو ماه آخر فرآیندی می‌باشد که پس از پرتاب وب در 25 دسامبر 2021 آغاز شد. او گفت، هنگامی که ابزارها به درستی ارزیابی شوند، “ما برای شروع برنامه‌های علمی بزرگی آماده خواهیم بود که اخترشناسان و عموم مردم مشتاقانه منتظر آن بودند.”

 

این تیم در طول مسیر چند تصویر منتشر کرده است و یک هدف راه‌اندازی قابل توجه به زودی مورد توجه قرار می‌گیرد: ابر ماژلانی بزرگ. در حالی که فریدمن نگفت که آیا این همسایه کهکشانی کهکشان راه شیری در تصاویر منتشر شده اولیه گنجانده خواهد شد، او خاطرنشان کرد که بررسی کهکشان برای کالیبره کردن هرگونه اعوجاج مفید خواهد بود.

 

تلسکوپ وب همچنین از نظر وضوح تصاویر ستاره‌ای، از همه ابزارهای اپتیک‌ حتی بیشتر ارزیابی خواهد شد. فریدمن خاطرنشان کرد که هر ابزار با اپتیکی که تاکنون آزمایش شده به خوبی کار می‌کند، اما فیلترهای اضافی و ابزاری به نام “توری پراش” (که نور را به رنگهای تشکیل دهنده پخش می‌کند) نیز ارزیابی خواهند شد.

آرایه‌ای تکراری از عنصرهای پراشان، مانند روزنه‌ها یا مانع‌ها که اثر آن‌ها ایجاد تغییرات تناوبی در فاز، دامنه یا هر دوی آن‌ها در یک موج خروجی است، یک توری پراش نامیده می‌شود.

 

این تیم همچنین هدف رصدخانه را تأیید می‌کند تا مطمئن شود تلسکوپ می‌تواند با دقت تا یک صدم ثانیه قوس را نشان دهد که برای رصد سیارات فراخورشیدی مفید خواهد بود.

 

فریدمن گفت: “ستاره باید پشت چیزی قرار گیرد تا نور آن مسدود شود و به سیاره فراخورشیدی نزدیک اجازه بدرخشد.” “در مشاهدات سری زمانی، ما اندازه‌گیری می‌کنیم که چگونه اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی نور ستاره‌ای را در ساعاتی که طول می‌کشد تا از مقابل ستاره خود عبور کند، جذب می کند و به ما امکان می دهد ویژگی‌ها و اجزای جو سیاره را اندازه‌گیری کنیم.”

 

آخرین فعالیت آزمایشی، مشاهده اهداف متحرک مانند سیارات، ماهواره‌ها، حلقه‌ها، سیارکها و دنباله‌دارها خواهد بود. فریدمن گفت: “مشاهده این موارد مستلزم این است که رصدخانه جهت اشاره خود را نسبت به ستاره‌های راهنمای پس زمینه در طول رصد تغییر دهد.” ما این قابلیت را با مشاهده سیارکهایی با سرعتهای ظاهری متفاوت با استفاده از هر ابزار آزمایش خواهیم کرد.

 

ناسا قصد دارد روز دوشنبه (9 می) مردم را از پیشرفت وب مطلع کند و پخش زنده این بحث به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope begins final check-outs before science observations

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-final-commissioning-tasks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *