یک همسویی نادر سیاره‌ای در شرف وقوع است!!

 

 

 در این مقاله نحوه مشاهده این پدیده نادر به نگارش درآمده است.

 

دیدن سیارات منظومه شمسی که در یک خط منظم قرار گرفته‌اند، یکی از تجربیات شگفت‌انگیز رصدی است که می‌توانیم به دست آوریم – و در این ماه می‌توانید فرصتی برای دیدن آن با چشمان خود داشته باشید.

 

از اواسط ماه در نیمکره شمالی می‌توانید زحل، مریخ، زهره و مشتری را ببینید که همگی در یک همسویی سیاره‌ای تقریباً عالی در آسمان قبل از طلوع آفتاب قرار گرفته‌اند.

 

این همسویی از حدود 17 آوریل شروع به شکل‌گیری می‌کند، اما در صبح روز 20 آوریل در بیشترین حالت قابل مشاهده خواهد بود.

 

همسویی 20 آوریل. (استلاریوم)

 

در افق، به شرطی که شرایط دید خوب باشد، باید بتوانید هر چهار سیاره را تشخیص دهید که در یک ردیف قرار گرفته‌اند، اگرچه همانطور که برخی اشاره کرده‌اند، نزدیکی مشتری به افق می‌تواند تشخیص آن را کمی سخت‌تر کند.

 

همانطور که رصدگران مشتاق احتمالاً می‌دانند، زحل، مریخ و زهره در واقع از اواخر ماه مارس در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما مشتری تا اواسط آوریل به این مجموعه خواهد پیوست.

 

چند روز بعد – در حدود 23 آوریل – قرار است صف‌آرایی حتی تماشایی‌تر شود و ماه برای پیوستن به مجموعه در سمت راست قرار می‌گیرد.

همسویی سیاره 24 آوریل، با ماه. (استلاریوم)

 

هنگامی که اجرام آسمانی به این ترتیب همسو می‌شوند، البته فقط در آسمان زمین این اتفاق می‌افتد. با مشاهده از مکان متفاوتی در فضا، موقعیت هر سیاره کاملاً متفاوت خواهد بود.

 

منظومه شمسی عملاً مسطح است و هر سیاره در همان صفحه به دور خورشید می‌چرخد، بنابراین هر هم سویی‌ درک شده، بسته به مکان و زمانی که هستید، فقط یک ترفند چشم‌انداز است.

 

با این وجود، همسویی‌های سیاره‌ای چیز شگفت‌انگیزی است که می‌توان شاهد آن بود و اغلب اتفاق نمی‌افتد – حداقل نه با همسویی‌هایی که سیاره‌های زیادی را شامل می‌شود.

 

با این حال، همسویی این ماه، اگرچه خود نادر است، اما واقعاً فقط یک پیش‌درآمد برای یک رویداد حتی باورنکردنی است که قرار است در ژوئن امسال برگزار شود.

 

در 24 ژوئن، تمام سیارات دیگر منظومه شمسی – عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل، نپتون و اورانوس – در یک همسویی سیاره‌ای حتی بزرگ‌تر به هم خواهند پیوست، اگرچه احتمالاً برای این کار به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز خواهید داشت. نپتون و اورانوس را ببینید. همسویی در بخش بزرگ‌تری از آسمان کشیده می‌شود و تشخیص یا عکاسی آن را سخت‌تر می‌کند.

 

علی‌رغم این چالش‌ها، همسویی‌های سیاره‌ای بزرگ مانند این که با چشم انسان قابل مشاهده است، بسیار بسیار نادر هستند و از سال 2005 تنها سه بار رخ داده‌اند، بنابراین شما مطمئنا نمی‌خواهید آن را از دست بدهید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

A Rare Planetary Alignment Is About to Happen. Here’s How You Can See It

PETER DOCKRILL

12 APRIL 202

https://www.sciencealert.com/a-rare-planetary-alignment-is-about-to-happen-here-s-how-to-see-it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *