مریخ‌نورد ژورونگ چین نشان می‌دهد که چگونه آب و هوای باستانی سنگهای مریخ را تغییر داده است!!

 

محققان شیارها و حکاکی‌هایی را بر روی سنگهای اطراف محل فرود ژرونگ پیدا کردند.

 

 مریخ نورد ژورنگ چین این پانوراما از سیاره سرخ را به تصویر کشیده است. پانل های خورشیدی و تجهیزات ارتباطی مریخ نورد در پیش زمینه قابل مشاهده است. (اعتبار تصویر: CNSA)

 

اولین مریخ نورد چین نشان می‌دهد که چگونه آب و هوای باستانی سطح  مریخ را تغییر داده است.

 

مریخ‌نورد ژورونگ چین در ماه می سال 2021 در یوتوپیا پلانیتیا، در محوطه‌ای به وسعت 2000 مایل (3300 کیلومتر) در نیمکره شمالی مریخ فرود آمد. از آن زمان، این مریخ نورد در حال مطالعه زمین‌شناسی محلی، ترکیب شیمیایی سنگ‌ها و آب و هوای محلی با استفاده از شش ابزار علمی آن بوده است.

 

یک مطالعه جدید براساس‌داده‌های 60  روزخورشیدی اولیه ژورونگ (تقریباً 62 روز زمینی) روی این سیاره نشان می‌دهد که چگونه آب و هوا و تعامل با آب، سنگ‌های اطراف محل فرود ژورونگ را طی میلیون‌ها سال تغییر داده است.

 

در این مطالعه، تیمی از محققان به رهبری لیانگ دینگ از مؤسسه فناوری هاربین در شمال شرقی چین، از تصاویر دوربینهای ناوبری و توپوگرافی مریخ‌نورد (NaTeCam) برای مشاهده ساختار سنگها استفاده کردند. در بسیاری از سنگ‌های مورد مطالعه، محققان شیارها و حکاکی‌هایی از ذرات حمل‌شده توسط باد، اما همچنین پوسته‌هایی پیدا کردند که به نظر می‌رسد شواهدی از برهم‌کنش با آب یا آب نمک باشد.

 

نویسندگان در مقاله می‌گویند: «بافت‌های سنگی که تاکنون در سایت مشاهده شده است ممکن است هم وجود هوازدگی فیزیکی را نشان دهد – برای مثال، ضربه، فرسایش بادی و هوازدگی احتمالی یخ‌زدایی – و هم فعل و انفعالات آبی شامل نمک و آب نمک. وی افزود که این سایت فرصتهایی را برای بررسی‌های بعدی ارائه می‌دهد.

 

این اهداف سنگی و خاکی فرصت‌های بسیار خوبی را برای نگاه کردن به تاریخ آبی و تکامل آب و هوای مناطق پست شمالی و روشن کردن تکامل قابلیت سکونت مریخ فراهم می‌کنند.

 

کریستن سیباخ، استادیار دپارتمان زمین، محیط زیست و علوم سیاره‌ای دانشگاه رایس، با ارزیابی تیم چینی موافق است: «به نظر می‌رسد شواهد سطحی برای چیزی مانند فرآیند انقباض-انبساط وجود دارد که می‌تواند ناشی از آب نمک یا اثر انجماد/ذوب شدن یا تغییرات دمایی واقعاً قابل توجه باشد. این امر باعث می‌شود سنگ‌ها به نوعی از هم جدا شوند.

 

داده‌های شیمیایی به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد آنچه کمک می‌کند که در این منطقه در حال وقوع است. ژورونگ یک ابزار طیف‌سنجی شکست ناشی از لیزر (LIBS) دارد که می‌تواند از لیزر خود  برای تجزیه و تحلیل ترکیب اشیا استفاده کند.

 

سیباخ همچنین بر ارزش داشتن تصاویر و داده‌های یک سایت فرود جدید در مریخ تأکید می‌کند.

 

سیباخ خاطرنشان می‌کند که این مقاله حاوی اطلاعات ارزشمند زیادی در مورد فیزیک خاک و نحوه واکنش به حرکت مریخ نورد و تجهیزات فرود آن است. اگر می‌خواهید با انسان‌ها در آنجا فرود بیایید، این واقعاً مهم است.»

 

چین در حال برنامه‌ریزی یک ماموریت بازگشت نمونه مریخ است که احتمالاً در سال 2028 پرتاب می‌شود، اما هنوز اطلاعاتی در مورد مکان‌های فرود احتمالی منتشر نکرده است.

 

فرودگر وایکینگ 2 ناسا در سال 1976 در شمال اتوپیا پلانیتیا در میان صخره‌های متعدد فرود آمد، در حالی که ژورونگ در زمین‌های بسیار پیچیده‌تر فعالیت می‌کند.

 

ژورونگ در حال حاضر ماموریت اصلی خود را تکمیل کرده است که شامل 90 سول است. اما مریخ‌نورد به مسیر خود به سمت جنوب محل فرود خود ادامه می‌دهد و در حال جمع‌آوری اطلاعات است.

 

در همین حال، مدارگرد Tianwen 1 که ژورونگ را از زمین به مریخ ‌برد، اولین سالگرد خود را در مدار سیاره سرخ در 10 فوریه جشن گرفت. این مدارگرد ماموریت علمی اختصاصی خود را در نوامبر آغاز کرد و در عین حال به انتقال داده‌ها از کاوشگر به زمین کمک کرد.

 

ترجمه:‌سارا سیدحاتمی

منبع:

China’s Zhurong rover reveals how weather and ancient water altered rocks on Mars

By Andrew Jones 

https://www.space.com/china-zhurong-rover-weathering-mars-rocks

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *